Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-06-13

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 13. června 2001 č. 584 + P

k poslaneckému návrhu zákona o Národním parku Šumava a
o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č.937 )


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 937), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
(sněmovní tisk č. 937)


Vláda na svém zasedání dne 13. června 2001 projednala a posoudila návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, (sněmovní tisk č. 937) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s, a to zejména z těchto důvodů:

a) návrh zákona neřeší postavení správ národních parků obecně, tj. i u ostatních národních parků; k tomu vláda upozorňuje, že připravuje řešení těchto věcí v návrhu novely zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů,

b) vláda nepovažuje návrh právní úpravy postavení a funkcí Správy Národního parku Šumava za vyhovující, a to nejen proto, že předpokládá kumulaci funkce správní a hospodářské u státní příspěvkové organizace což by vedlo k tomu, že by sama vydávala souhlas ke schválení plánů a úkolů, které by navrhovala a plnila, ale též proto, že návrh zákona dostatečně neupravuje podmínky vzniku této organizace, zejména určení majetku, se kterým bude hospodařit, postup při jejích změnách (sloučení, rozdělení, zániku); v návrhu zákona se nesprávně předpokládá, že jejím zřizovatelem je Ministerstvo životního prostředí, ačkoliv by mělo jít o organizaci zřizovanou zákonem; návrh zákona též neřeší přechod práv a závazků dosavadní Správy Národního parku Šumava,

c) návrh zákona není v souladu se zákonem č. 156/1998 Sb., o hnojivech, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 102/1963 Sb., o rybářství, ve znění pozdějších předpisů a se zákonem o vodách, který byl Poslaneckou sněmovnou schválen,

d) návrh zákona není dále v souladu se zákonem č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, zejména v ustanovení § 3 odst. 5, pokud jde o institut "práva hospodaření", který byl cit. zákonem zrušen, dále v ustanovení § 14, které nerespektuje podmínky stanovené cit. zákonem pro změnu příslušnosti hospodařit s majetkem České republiky; pokud není ze zákona výslovně vyloučeno, aby majetek státu uvedený v ustanovení § 14 odst. 1 návrhu zákona užívaly ke své činnosti na území národního parku jiné státní subjekty, tj. organizační složky státu či státní organizace, než Správa Národního parku Šumava, není k navrhované právní úpravě důvod, zejména pokud by předmětný majetek ke své činnosti uvedené subjekty potřebovaly,

e) ustanovením § 4 odst. 1 návrhu zákona, podle něhož by občané v místním referendu mohli rozhodnout o tom, že zastavěná a zastavitelná území obcí na území Národního parku Šumava nejsou jeho součástí, ačkoliv jinak podle návrhu zákona jsou tato území součástí národního parku, má protiústavní charakter, neboť místním referendem nelze v žádném případě měnit zákon a případné negativní rozhodnutí občanů v místním referendu by muselo mít za následek změnu zákona,

f) návrh zákona je v rozporu se zákonem č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (zejména s jeho ustanovením § 20 odst. 3, § 21 odst. 5 a § 22 odst. 2),

g) návrh zákona neobsahuje rozbor finančního a hospodářského dopadu navržené právní úpravy, zejména dopad na státní rozpočet.