Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-01-10
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
10. ledna 2001
č.
39 + P
o zhodnocení zdravotně pojistných plánů
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven na rok 2001
a k návrhu zdravotně pojistného plánu
Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2001
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. s c h v a l u j e zdravotně pojistné plány na rok 2001 zaměstnaneckých pojišťoven:
201 Vojenské zdravotní pojišťovny ČR,
205 Hutnické zaměstnanecké pojišťovny,
207 Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví,
209 Zaměstnanecké pojišťovny ŠKODA,
211 Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR,
213 Revírní bratrské pokladny v Ostravě,
217 Zdravotní pojišťovny METAL-ALIANCE,
222 České národní zdravotní pojišťovny;
II. p ř i j í m á k návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2001 vyjádření uvedené v příloze tohoto usnesení;
III. p o v ě ř u j e
1. předsedu vlády
a) předložit návrh zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2001 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a to spolu s vyjádřením vlády uvedeným v bodě II tohoto usnesení,
b) informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválených zdravotně pojistných plánech uvedených v bodě I tohoto usnesení,
2. ministra zdravotnictví, aby odůvodnil vyjádření uvedené v bodě II tohoto usnesení v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky při projednávání návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2001.
Provedou:
předseda vlády,
ministr zdravotnictví
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 10. ledna 2001 č. 39
V y j á d ř e n í
vlády k návrhu zdravotně pojistného plánu
Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky na rok 2001
Vláda na jednání své schůze dne 10. ledna 2001 projednala zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky (dále jen "Pojišťovna" ) na rok 2001 a zaujala k němu stanovisko. Na základě tohoto stanoviska předkládá, v souladu s § 6 odst. 3 a 4 zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky následující vyjádření. Vyjádření je vypracováno na základě detailního posouzení v něm uvedených záměrů, zejména v ekonomické části, v kontextu s vyhodnocením celkové predikce vývoje systému veřejného zdravotního pojištění a postavením této největší Pojišťovny v jeho rámci.
Při sestavení zdravotně pojistného plánu dodržela Pojišťovna všechny zákonné předpisy i doplňující metodiku Ministerstva zdravotnictví. V předloženém návrhu zdravotně pojistného plánu lze však vysledovat určitou setrvačnost tendencí ve fungování systému veřejného zdravotního pojištění jako celku, které se odrážejí v nedostatečně mobilizujícím pasivním přístupu k jejich řešení v navrhovaných záměrech tohoto plánu na rok 2001. Tento přístup je čitelný jak z rezignace, pokud jde o očekávaný další pokles počtu pojištěnců Pojišťovny, tak i z plánovaných minimálních meziročních změn v objemu závazků po lhůtě splatnosti vůči poskytovatelům zdravotní péče a z nastavení běžného finančního hospodaření do režimu s úplným vynulováním rezervního fondu. Hlavním důvodem je zřejmě to, že nedochází s účinností od roku 2001 k legislativní nápravě nejzávažnějších systémových nedostatků, v jejímž důsledku by se změnila i očekávání směrem k pozitivní změně fungování současného mechanismu veřejného zdravotního pojištění. Tím jsou například v současnosti již dostatečně analyzované nepříznivé systémové prvky v přerozdělování dostupných finančních zdrojů v systému veřejného zdravotního pojištění a další vhodné nástroje na straně příjmové i výdajové, včetně širšího kontextu financování zdravotnictví.
Záměry v předloženém návrhu zdravotně pojistného plánu jsou tedy především založeny na prolongaci platného právního stavu a odhadu vlivu obecných trendů ve vývoji makroekonomických indikátorů na hospodaření Pojišťovny. Bez odstranění základních příčin tohoto stavu nelze předpokládat ani v roce 2001 výrazné zlepšení jejího hospodaření. Přestože základní právní normy ovlivňující hospodaření systému veřejného zdravotního pojištění byly za uplynulé období více než 30 krát novelizovány (z toho zákon č.550/1991 Sb. zcela nahrazen zákonem č. 48/1997 Sb.), nepodařilo se nastavit v daném systému finanční rovnováhu mezi hospodařením Pojišťovny a hospodařením souboru zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. V současné době probíhá druhá vlna "odlivu" pojištěnců z Pojišťovny, jako důsledek pokračujících obtíží v plynulosti úhrad za poskytnutou zdravotní péči jejím pojištěncům, což se projevuje jejich pokračujícím časovým zpožďováním. S ohledem na to, že Pojišťovna očekává k 31.12. 2001 závazky po lhůtě splatnosti ve výši 4 569 mil. Kč, předpokládá, že odliv pojištěnců bude pokračovat i v roce 2001. Na této základní úvaze je postavena zejména konstrukce vyrovnané plánované finanční bilance uložené § 6 odst. 1 zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
V porovnání s hlavními souhrnnými ukazateli systému veřejného zdravotního pojištění jako celku lze předložený návrh zdravotně pojistného plánu charakterizovat takto:
·
Průměrný počet pojištěnců je plánován ve výši 7 172 000 pojištěnců, což činí 69,2% celkového počtu pojištěnců České republiky.
·
Celkové příjmy pojistného včetně vlivu přerozdělování jsou plánovány ve výši 86 723 mil. Kč, což představuje 73,7% z celkových příjmů za soubor činných zdravotních pojišťoven.
·
Celkové výdaje na zdravotní péči hrazenou ze základního fondu i fondu prevence jsou plánovány ve výši 84 454 mil. Kč, což představuje 74,2% z výdajů celého systému veřejného zdravotního pojištění.
·
Roční průměrné příjmy na jednoho pojištěnce jsou plánovány ve výši 12 092,- Kč, což představuje 105,1%, v porovnání s průměrnými příjmy za systém ve výši 11 507,- Kč.
·
Roční průměrné výdaje na zdravotní péči na jednoho pojištěnce jsou plánovány ve výši 11 776,- Kč, což představuje 105,8 % v porovnání s průměrnými výdaji za systém ve výši 11 135,- Kč.
·
Saldo hospodaření jako rozdíl celkových příjmů a celkových výdajů za rok 2001 je plánován ve výši 163 mil. Kč, což činí pouze 17,3 % z celkového salda systému ve výši 941 mil. Kč. Saldo má být zdrojem finančních prostředků pro naplnění rezervního fondu, základního fondu, splátek půjček, návratných finančních výpomocí a zdroj na doplnění ostatních zůstatků fondů veřejného zdravotního pojištění v souladu s vyhláškou č. 227/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
·
Pohledávky za plátci pojistného po lhůtě splatnosti k 31.12.2001 jsou plánovány ve výši 15 941 mil. Kč, což představuje 85,6% z pohledávek systému veřejného zdravotního pojištění.
·
Závazky po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením se předpokládají k 31.12.2001 ve výši 4 569 mil. Kč, což současně představuje celkové závazky po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením za systém jako celek.
·
Převis pohledávek za plátci pojistného po lhůtě splatnosti nad závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti se odhaduje k 31.12.2001 na 11 372 mil. Kč.
·
Minimální stav rezervního fondu by měl k 31.12.2001 dosáhnout 2 537 mil. Kč. Plánovaný stav k tomuto datu dosahuje pouze 5 tis. Kč, což představuje vnitřní dluh Pojišťovny v hodnotě 2 537 mil Kč. Pro srovnání se uvádí, že v systému ostatních zdravotních pojišťoven jsou naopak vytvořeny předpoklady k vytvoření objemu finančních prostředků souhrnu rezervních fondů k 31.12.2001 ve výši 780 mil.Kč. Současná hodnota souhrnu těchto rezervních fondů se pohybuje okolo 700 mil. Kč.
Z výše uvedeného srovnání plánovaného výsledku hospodaření Pojišťovny, v porovnání s plánovanými výsledky celého systému veřejného zdravotního pojištění, vystupuje do popředí
vnitřní nerovnováha systému, která se v roce 2001 zřejmě ještě prohloubí. Kladný vliv na plánovanou bilanci Pojišťovny by mohlo mít i zastavení odlivu pojištěnců, což je však závislé na zlepšení její finanční situace a snížení závazků po lhůtě splatnosti vůči poskytovatelům zdravotní péče. Výrazné "optické" zlepšení poměru závazků "ve lhůtě" a "po lhůtě" splatnosti by měla pro Pojišťovnu přinést vyhláška o rámcových smlouvách mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními, která má sjednotit termíny splatnosti vůči zdravotnickým zařízením na 20 dnů. Pojišťovna nyní platí faktury zálohově v termínu 10 dnů, s využitím následných kontrol a ostatní zaměstnanecké pojišťovny v termínu cca 30ti dnů, po provedení základních kontrol faktur.
Jak vyplynulo ze souhrnu údajů všech zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, neočekávají příjem nových pojištěnců ve výši plánovaného "odlivu" ze Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky. V celkovém součtu plánovaného počtu pojištěnců veřejného zdravotního pojištění na rok 2001 není zahrnuto cca 113 tis. pojištěnců, což se projevuje nejen podhodnocením plánovaných souhrnných příjmů z výběru pojistného, ale i výdajů na zdravotní péči. To znamená že, zhruba o více než 100 tis. pojištěnců (zaměstnanců, osob samostatně výdělečně činných a osob bez zdanitelných příjmů), jakož i odhadovaných cca 14 tis. osob, za které je v současnosti plátcem stát, bude ve skutečnosti povinně pojištěno u některých zdravotních pojišťoven, včetně příslušného dopadu na finanční ukazatele té které zdravotní pojišťovny a současně systému veřejného zdravotního pojištění jako celku. Odhad neplánovaného objemu výběru pojistného z tohoto titulu činí přes 1,9 mld. Kč a související navýšení skutečných výdajů na zdravotní péči v roce 2001 lze odhadovat okolo 1,3 mld. Kč. Z toho vyplývá, že pokud by se odhady Pojišťovny o dalším pokračování poklesu pojištěnců v roce 2001 nenaplnily, došlo by, bez ohledu na důsledky platného přerozdělování příjmů z pojistného mezi pojišťovnami, ke zřetelnému zlepšení odhadovaných výsledků jejího hospodaření, a to jak ve smyslu vyšší možné dynamiky nárůstu příjmů i výdajů na zdravotní péči, tak i salda běžného hospodaření.
Nad rámec plánovaných výdajů na rok 2001 se projeví ve skutečnosti daného roku ještě stanovené zvýšení úhrad zdravotní péče v 1. pololetí roku 2001. Určitý vliv na finanční konsolidaci hospodaření této zdravotní pojišťovny proto může mít reálně jen zvýšení účinnosti výběru pojistného, které by přispělo k vytvoření zdrojů pro snížení závazků po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením a pro naplnění rezervního fondu. V současné době navrhované zvýšení platby státu od 1.7.2001 (sněmovní tisk č.760) zlepší částečně finanční situaci nejen u Pojišťovny, ale i u všech zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, neboť tento návrh neobsahuje zároveň i tolik očekávanou změnu pravidel přerozdělování pojistného.
S ohledem na to, že ve zdravotně pojistném plánu na rok 2001 není předpokládán nedostatek finančních prostředků z příčin uvedených v § 8 odst. 3 zákona č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nemůže být ze strany Pojišťovny požadováno poskytnutí návratné finanční výpomoci státu podle § 8 odst. 2 téhož zákona. Pro splacení závazků po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením se neuvažuje ani s komerčním úvěrem na likvidaci závazků po lhůtě splatnosti, s ohledem na očekávané obtíže s jeho splácením při nezměněných podmínkách hospodaření v dalších letech.
Hospodaření Pojišťovny se tak již několik let pohybuje v problémech, jejichž řešení sama Pojišťovna stále více vidí mimo rámec svých možností, pravomocí stávajícího vedení a samosprávných orgánů. Výrazné změny v jejím hospodaření je tedy možno dosáhnout jedině zřetelnými změnami v právních předpisech, které fungování systému veřejného zdravotního pojištění a Pojišťovny v něm upraví tak, aby nastavení systémových prvků a nástrojů zvýšilo možnost a účinnost samoregulace a finanční konsolidace v čase jak na straně správy pojistného, tak i jeho výdajových účelů.