Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-09-16

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 16. září 1998 č. 598 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a
doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 28)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 28), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 16. září 1998 č. 598




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 28)



Vláda na jednání své schůze dne 16. září 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 28), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

I.

Vláda toto své negativní stanovisko opírá především o skutečnost, že

a) stávající zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “trestní zákon”), obsahuje řadu skutkových podstat trestných činů, které umožňují odpovídajícím způsobem postihnout i taková zavrženíhodná jednání, k nimž dochází, byť ojediněle, na územích postižených živelní pohromou či jinou katastrofou, nebo v souvislosti s těmito událostmi; vláda poukazuje v této souvislosti i na § 34 písm. d) trestního zákona, který výslovně stanoví, že při výměře trestu se jako k přitěžující okolnosti přihlédne, pokud pachatel spáchal trestný čin za živelní pohromy nebo jiné události vážně ohrožující život, veřejný pořádek nebo majetek,

b) snaha předkladatelů kazuistickým způsobem vymezit a do trestního zákona doplnit zvláštní skutkové podstaty trestných činů, postihující úzce vymezené jednání, nezkvalitňuje právní úpravu, ale naopak, neboť vytváří nebezpečí vzniku mezer v zákoně a může vést i k nelogickému a nevyváženému trestnímu postihu; například k podobnému zvlášť zavrženíhodnému jednání, které mají předkladatelé návrhu zákona na mysli, může dojít i v souvislosti se závažnými hromadnými dopravními nehodami, leteckými neštěstími a dalšími podobnými situacemi, navrhované zvláštní skutkové podstaty se však týkají jen živelních a průmyslových katastrof.


II.

Nehledě k výše uvedeným zásadním připomínkám vláda upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje i řadu dílčích nedostatků, například

a) navrhovaný § 180d umožňuje postihnout každého, kdo se jednání proti majetku dopustí v prostoru postiženém živelní a průmyslovou katastrofou, zatímco tato zvláštní skutková podstata by se měla vztahovat jen na ty osoby, které se dopustí uvedeného jednání pouze za okolností, kdy poškozený nebo jeho majetek je katastrofou jakýmkoliv způsobem dotčen,

b) podle navrhovaného § 180d odst. 1 má být trestným činem neoprávněné prohledávání cizího majetku, aniž je pamatováno na to, že při katastrofě je často třeba prohledávat i rozvaliny ve snaze zjistit, zda v nich není někdo zasypán, aniž je možné získat souhlas vlastníka nebo oprávněného držitele prohledávaného majetku,

c) v navrhovaném § 180d odst. 2 je nelogicky kladeno naroveň způsobení škody nikoliv malé, tj. škody od 12 000,- Kč, a způsobení jiného zvlášť závažného následku, tj. škody od 200 000,- Kč,

d) v navrhovaném § 180e je stanovena horní hranice trestní sazby 8 let, resp. 10 let, a to ve spojitosti se zneužitím prostředků pomoci určených pro osoby postižené živelní nebo průmyslovou katastrofou, což je ve zřejmém nepoměru s horní hranicí trestní sazby ve výši 12 let, stanovené v trestním zákoně pro pachatele “obyčejné” krádeže, pokud je tímto činem způsobena škoda velkého rozsahu,

e) v navrhovaném § 180e odst. 1 je nepřesně vymezeno jednání spočívající ve “zneužití prostředků materiální či finanční pomoci”, neboť trestní zákon chápe pojem “zneužívání” ve vztahu k neživému objektu ve smyslu použití jiným než obecně povoleným způsobem, a nemuselo by dojít k naplnění skutkové podstaty navrhovaného trestného činu, pokud by osoba i v úmyslu sebe nebo jiného obohatit, nakládala například s potravinovou pomocí obecně povoleným způsobem, ale neoprávněně; postihováno by tedy mělo být jednání spočívající v přisvojení uvedených prostředků nebo v jejich neoprávněném užívání; k uvedenému ustanovení se zároveň upozorňuje, že nadpis § 180e neodpovídá jeho obsahu,

f) v navrhovaných §§ 180d a 180e jsou zaváděny nové pojmy “živelná katastrofa” a “průmyslová katastrofa”, aniž je vymezen jejich obsah,

g) navrhované §§ 180d a 180e jsou nesystematicky zařazeny do hlavy čtvrté zvláštní části trestního zákona, v níž jsou obsaženy trestné činy ohrožovací, jejichž spácháním vzniká vážné nebezpečí zpravidla předem těžko odhadnutelné a odvratitelné újmy na životech nebo zdraví více osob nebo škody na majetku velkého rozsahu, zatímco v navrhovaných §§ 180d a 180e jde o trestné činy poruchové, jejichž spácháním již vzniká škodlivý následek.