Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-03-03

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 3. března 2003 č. 209

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a
zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a
o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 193)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 193), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 171/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a
o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 193)


Vláda na své schůzi dne 3. března 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 193) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto zásadních důvodů:

· povinné vytváření navrhované rezervy Poslanecké sněmovny ve státním rozpočtu by představovalo další mandatorní výdaj státního rozpočtu se značným dopadem do jeho bilance příjmů a výdajů (např. v podmínkách státního rozpočtu roku 2003 by se jednalo o částku téměř 4 mld. Kč), což se jeví v současné době jako neúměrné,

· vytvoření navrhované rezervy by nutně znamenalo nižší objem výdajů rozepsaných pro jednotlivé rozpočtové kapitoly, přičemž je pravděpodobné, že značná část těchto prostředků by zůstala ve státním rozpočtu nevyužita,

· návrh zákona neřeší situaci, kdy výnosy z prodeje majetkových účastí státu nebudou k dispozici, neboť zdroje finančních prostředků státu z tohoto titulu nejsou již neomezené,

· návrh zákona vnáší do hospodaření s veřejnými prostředky určitý prvek „fondového hospodaření“, přestože se v současné době ukazuje jako nezbytné přehodnotit dosavadní systém hospodaření státních fondů, které hospodaří se státními prostředky odděleně od státního rozpočtu,

· má-li být navrhovaná rezerva součástí výdajů státního rozpočtu, pak není z návrhu zákona zřejmé, jakým způsobem by měly být prostředky z Fondu národního majetku do státního rozpočtu převedeny, není ani zřejmé, jakým způsobem by se měly převádět nevyčerpané prostředky rezervy běžného roku do rozpočtové rezervy roku následujícího,

· návrh zákona neřeší případné použití navrhované rezervy v dalších letech, tj. například zmocnění pro zvýšení výdajů, úpravu salda a úpravu financujících položek státního rozpočtu v roce, ve kterém by byly tyto prostředky následně čerpány,

· rozsah možnosti užití finančních prostředků rezervy je v návrhu zákona uveden velmi obecně, aniž by byl blíže vymezen pojem „škoda velkého rozsahu způsobená živelní pohromou“.

Pro úplnost vláda upozorňuje na rozpor v předloženém návrhu. Zatímco ve vlastním textu návrhu zákona je navrženo tvořit předmětnou rezervu ze státního rozpočtu částkou, odpovídající 0,5% výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok, je ve zvláštní části důvodové zprávy k tomuto ustanovení uvedeno kritérium 5% výdajů státního rozpočtu.