Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2003
>
2003-03-03
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
3. března 2003
č.
209
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a
zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a
o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 193)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 193), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 3. března 2003 č. 209
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 171/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a
o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 193)
Vláda na své schůzi dne 3. března 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 193) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto zásadních důvodů:
·
povinné vytváření navrhované rezervy Poslanecké sněmovny ve státním rozpočtu by představovalo další mandatorní výdaj státního rozpočtu se značným dopadem do jeho bilance příjmů a výdajů (např. v podmínkách státního rozpočtu roku 2003 by se jednalo o částku téměř 4 mld. Kč), což se jeví v současné době jako neúměrné,
·
vytvoření navrhované rezervy by nutně znamenalo nižší objem výdajů rozepsaných pro jednotlivé rozpočtové kapitoly, přičemž je pravděpodobné, že značná část těchto prostředků by zůstala ve státním rozpočtu nevyužita,
·
návrh zákona neřeší situaci, kdy výnosy z prodeje majetkových účastí státu nebudou k dispozici, neboť zdroje finančních prostředků státu z tohoto titulu nejsou již neomezené,
·
návrh zákona vnáší do hospodaření s veřejnými prostředky určitý prvek „fondového hospodaření“, přestože se v současné době ukazuje jako nezbytné přehodnotit dosavadní systém hospodaření státních fondů, které hospodaří se státními prostředky odděleně od státního rozpočtu,
·
má-li být navrhovaná rezerva součástí výdajů státního rozpočtu, pak není z návrhu zákona zřejmé, jakým způsobem by měly být prostředky z Fondu národního majetku do státního rozpočtu převedeny, není ani zřejmé, jakým způsobem by se měly převádět nevyčerpané prostředky rezervy běžného roku do rozpočtové rezervy roku následujícího,
·
návrh zákona neřeší případné použití navrhované rezervy v dalších letech, tj. například zmocnění pro zvýšení výdajů, úpravu salda a úpravu financujících položek státního rozpočtu v roce, ve kterém by byly tyto prostředky následně čerpány,
·
rozsah možnosti užití finančních prostředků rezervy je v návrhu zákona uveden velmi obecně, aniž by byl blíže vymezen pojem „škoda velkého rozsahu způsobená živelní pohromou“.
Pro úplnost vláda upozorňuje na rozpor v předloženém návrhu. Zatímco ve vlastním textu návrhu zákona je navrženo tvořit předmětnou rezervu ze státního rozpočtu částkou, odpovídající 0,5% výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok, je ve zvláštní části důvodové zprávy k tomuto ustanovení uvedeno kritérium 5% výdajů státního rozpočtu.