Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1991 > 1991-09-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. září 1991 č. 341 + P

o ekologickém regulačním stupni

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í , že opatřeními na straně energetiky nelze v plném rozsahu operativně zajistit snížení výkonu parních elektráren o 1 100 MW v oblasti severních Čech a až o 500 MW v oblasti středních Čech, a že na této regulaci se musí podílet i sféra spotřeby elektrické energie;

II. s t a n o v í , že koncentrace kysličníku siřičitého přesahující hodnotu 500 mikrogramů na metr krychlový za 24 hodin je považována za živelnou pohromu;

III. s c h v a l u j e ekologický regulační stupeň uvedený v příloze tohoto usnesení;

IV. u k l á d á

1. ministrům zajistit do 31. října 1991 promítnutí regulačních opatření do hospodářských smluv mezi odběrateli a dodavateli elektrické energie.

2. ministrům pro hospodářskou politiku a rozvoj a životního prostředí vypracovat do 20. října 1991 společné zásady, konkretizující věcný a časový postup při použití ekologického regulačního stupně a zásady pro činnost dispečerských orgánů při vyhlášení regulačních opatření v období smogových situací.

Provedou:

ministři

Místopředseda vlády

PhDr. Jan S t r á s k ý v.r.


Příloha usnesení vlády ČR ze dne 18. září 1991 č.341

Ekologický regulační stupeň

1. Ekologický regulační stupeň je jedním ze souboru opatření ke snížení zátěže životního prostředí zdroji energetiky. Jeho cílem je:

a) vytvořit nezbytné podmínky pro krátkodobé snížení zátěže životního prostředí na území České republiky v období smogových situaci

- operativním odstavováním energetických zdrojů v kriticky exponovaném regionu do vyčerpání veškerých možností v rámci energetiky

- operativním omezením spotřeby velkoodběratelů až do hodnoty 82 % odebíraného el. výkonu na celém území ČR

b) preferovat ochranu zdraví a životů obyvatelstva před plněním hospodářských úkolů.

2. Ekologický regulační stupeň spotřeby elektřiny může být použit až po vyčerpání všech možností na straně zdrojů, umožňujících snižovat výkon parních elektráren těchto oblastí:

a) Severních Čech o 1 100 MW

b) Středních Čech (elektrárna Mělník) do hodnoty max. 500 MW

stanovené z hodnoty výkonu při vyhlášení signálu "upozornění" ve smyslu SVRS.

3. Pokud s.p. České energetické závody preventivně odstaví energetické bloky v regionu Severních Čech již při vyhlášení signálu "upozornění", započítává se tento výkon do výkonu regulovaného při vyhlášení signálu "regulace".

4. O snížení výkonu parních elektráren při smogových stavech v ovzduší rozhoduje výhradně generální ředitelství s.p. České energetické závody, Jungmannova 29, Praha 1. Jemu jsou předkládány na základě vyhlášek národních výborů, projednaných před nabytím jejich účinnosti s příslušným orgánem státní správy, veškeré požadavky územních orgánů na omezení provozu elektráren v období zhoršených rozptylových podmínek v ovzduší. Ustanovení tohoto bodu platí pro všechny případy požadavků na snížení výkonu parních elektráren při inverzních stavech v ovzduší, pokud nebyly řešeny prognózním a signálním systémem stavu znečištění ovzduší vydaným ministerstvem životního prostředí ČR.

5. Vzhledem k časovým konstantám při změnách provozu elektrizační soustavy:

a) operativně zajistitelná opatření, využívající převážně točivé výkonové reservy soustavy lze realizovat v průběhu dvou hodin od vyhlášení regulace

b) opatření systémového charakteru ve zdrojové části elektrizační soustavy mající delší časovou konstantu (např. náběh odstavených bloků) jsou realizovatelná s potřebným efektem pouze tehdy, pokud zhoršené rozptylové podmínky jsou prognózovány na dobu min. 24 hodin od vyhlášení regulace

c) opatřeními na straně spotřeby elektřiny, tj. vyhlášením omezovacího "ekologického regulačního stupně", bude dosažen požadovaný efekt - tj. snížení zátěže elektrizační soustavy (s negativními dopady na plnění hospodářských úkolů příslušných organizací) - pouze tehdy, pokud zhoršené rozptylové podmínky jsou prognózovány na dobu min. 48 hod. od vyhlášení regulace.

Rozhodnutí o realizaci opatření dle bodu b) a c) je podmíněno prognózou doby trvání zhoršených rozptylových podmínek.

6. Pokyn k regulaci zdrojů energetiky (snížení výkonu parních elektráren v inverzních oblastech) včetně prognózy doby trvání

zhoršených rozptylových podmínek vydá Český hydrometeorologický ústav; jeho realizaci zajistí s.p. České energetické závody.

7. Generální ředitelství s.p. České energetické závody na základě prognózy Českého hydrometeorologického ústavu o době trvání smogové situace rozhodne o realizaci systémových opatření v čs. elektrizační soustavě, resp. o vyhlášení ekologického regulačního stupně.

8. K vyhlášení ekologického regulačního stupně pro území ČR je oprávněn pouze generální ředitel s.p. České energetické závody. O rozhodnutí regulovat spotřebu bezprostředně vyrozumí náměstka ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR a ředitele odboru státní správy pro energetiku a plynárenství MHPR ČR.

9. Jako ekologický regulační stupeň bude použit stupeň č. 8 jednotného regulačního plánu. Při vyhlášení tohoto stupně mají všichni velkoodběratelé povinnost omezit sjednaný odběr el. výkonu až o 18 %.

10. Ekologický regulační stupeň bude rozdělen do tří skupin - a, b, c, - po 6 %. Výkonová náplň tohoto stupně pro jednotlivé odběratele včetně způsobu vyhlašování a doby platnosti musí být obsažena v hospodářské smlouvě mezi dodavatelem a odběratelem elektřiny.

11. Ekologický regulační stupeň je vyhlašován Československým rozhlasem v pravidelných relacích o energetické situaci s platností od začátku následující směny, a to na dobu nejméně 8 hodin. Vyhlášení musí být provedeno nejméně 3 hodiny před začátkem platnosti.

Ukončení platnosti ekologického regulačního stupně je vyhlašováno opět Československým rozhlasem v nejbližší relaci o energetické situaci, a to od následující celé hodiny po této relaci.

12. V systému regulačních stupňů a ve vysílání Čs. rozhlasu bude používáno označení "ekologický regulační stupeň č. 8 (a, b, c)".

13. Hodnota výkonu v ekologickém regulačním stupni u konkrétního odběratele představuje hodnotu, o kterou se po dobu jeho platnosti snižuje odběrateli smluvní výše hodinových výkonů. Platí přitom stejné zásady jako u omezujících stupňů jednotného regulačního plánu.