Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-07-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. července 2003 č. 666 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 348)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 348), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády



Předseda vlády
PhDr. Vladimír Š p i d l a v z. Mgr. Stanislav G r o s s , v. r. 1. místopředseda vlády



S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 348)


Vláda na své schůzi dne 9. července 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 348) a zaujala k němu toto stanovisko:

Vláda konstatuje, že součástí původně předloženého materiálu nebyl vlastní návrh zákona, ale obsahem bylo pouze úplné znění částí zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, s vyznačením navrhovaných změn a důvodová zpráva. Vzhledem k tomu, že návrh novely zákona byl dodatečně předložen až těsně před schůzí vlády, vychází vláda ve svém stanovisku z původně předloženého tisku.

Nehledě k výše uvedenému vláda uvádí, že ačkoliv sdílí s předkladateli snahu uvést do souladu právní úpravu týkající se tvorby a použití fondu odměn a fondu kulturních a sociálních potřeb příspěvkových organizací územních samosprávných celků s úpravou těchto věcí u státních příspěvkových organizací, považuje předložený návrh pouze za dílčí a v mnoha směrech nepřesný, a to zejména proto, že

- rozhodování o použití prostředků fondu odměn pro odměňování zaměstnanců by mělo být plně v pravomoci příspěvkové organizace a účel použití těchto prostředků by neměl být taxativně určen zákonem; nehledě k tomu by navrženou úpravou bylo znemožněno hradit z tohoto fondu například osobní příplatek, jehož poskytnutím nebo zvýšením může být též vyjádřena motivace a zainteresovanost na docílení zlepšeného hospodářského výsledku,

- některé příspěvkové organizace postupují při odměňování zaměstnanců podle zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů, a poněvadž z tohoto důvodu neusměrňují výši prostředků na platy, nemůže u nich k překročení prostředků na platy dojít; pokud si tyto příspěvkové organizace převedly z minulosti zůstatek fondu odměn, nemohou jej dosud (od 1. ledna 2000) použít, ve svém mzdovém systému však nemusejí složku mzdy nazvanou „odměna“ používat a po navržené úpravě týkající se možnosti použít fond odměn pouze na odměny zaměstnancům, by pro ně byl tento zůstatek fondu odměn i nadále nepoužitelný,

- nařízení vlády č. 48/1995 Sb., na něž je odkazováno v poznámce pod čarou, bylo s účinností od 1. ledna 2001 nahrazeno nařízením vlády č. 447/2000 Sb., o způsobu usměrňování výše prostředků vynakládaných na platy a na odměny za pracovní pohotovost zaměstnanců odměňovaných podle zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech,

- navrhovanou úpravou sdružování prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb by naopak došlo k dalším neodůvodněným odchylkám oproti úpravě sdružování prostředků u státních příspěvkových organizací, nehledě k tomu, že fond kulturních a sociálních potřeb je systémově určen pro zaměstnance konkrétní organizace, která jej vytváří a je spjat ve fázi vzniku i užití s touto organizací jako konkrétní právnickou osobou a forma sdružení bez právní subjektivity podle § 829 a násl. občanského zákoníku se pro tuto věc jeví jako nevhodná,

- návrh naproti tomu neobsahuje některé další věci, které by bylo vhodné, s ohledem na cíl vytýčený předkladateli, sjednotit s úpravou platnou pro státní příspěvkové organizace, jako je například úprava závodního stravování obsažená v ustanovení § 69 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).

Závěrem vláda uvádí, že připraví vlastní návrh zákona, kterým budou odstraněny neodůvodněné rozdíly v právní úpravě týkající se tvorby a použití fondu odměn a fondu kulturních a sociálních potřeb příspěvkových organizací územních samosprávných celků oproti právní úpravě těchto věcí u státních příspěvkových organizací.