Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-11-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. listopadu 2002 č. 1148 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 169/1999 Sb.,
o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 98)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 98), stanovisko uvedené v příloze k tomuto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České re- publiky.



Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 18. listopadu 2002 č. 1148

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a
o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a
zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 98)




Vláda na jednání své schůze dne 18. listopadu 2002 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 98) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to z dále uvedených důvodů.

1. Navrhovaná právní úprava, která má charakter sice dílčí, ve svých důsledcích však závažné, změny zejména trestního zákona, je předkladateli odůvodňována tím, že v posledních letech došlo k výraznému nárůstu trestné činnosti dětí ve věku od deseti do patnácti let a tito mladí pachatelé i jejich rodiče jsou si vědomi toho, že činnost jinak trestná je u osob mladších než patnáct let téměř nepostihnutelná; čtrnáctileté osoby jsou však již natolik vyspělé, aby chápaly nebezpečnost svého jednání a aby je dovedly ovládnout. Hlavním cílem předloženého návrhu zákona má být prevence, kterou předkladatelé vidí v odstrašujícím účinku ukládání trestů.

Takto pojatá právní úprava má však příliš úzké zaměření, které se vyčerpává pouhým snížením hranice trestní odpovědnosti o jeden rok a pomíjí prvky výchovné, léčebně ochranné a i takové, které zabezpečují ochranu společnosti před trestnou činností prostřednictvím kontroly, dohledu a výjimečně i izolace pachatelů.







2. Vláda v minulém volebním období předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákona o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), jeho projednání však nebylo dokončeno. Tento návrh zákona prochází v současné době novým připomínkovým řízením a bude v nejbližších měsících Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky znovu předložen.

Vládou připravovaná právní úprava při zachování hranice trestní odpovědnosti patnácti let bude upravovat i podmínky, postup a rozhodování ve věcech protiprávních činů dětí mladších patnácti let a výkon soudnictví nad mládeží. Proti dítěti, které nebude trestně odpovědné, bude možné použít opatření potřebná k jeho nápravě, výchově i ochraně, která bude ukládat soud mládeži nikoliv v trestním, nýbrž v občanském soudním řízení, a to buď podle tohoto zákona nebo podle zákona o rodině v návaznosti na zákon o sociálně-právní ochraně dětí. Takový postup umožní přihlédnout ke specifikům, která se váží k této skupině mládeže, a lze předpokládat, že opatření ukládaná soudem mládeže budou i dostatečně účinná, aby bylo zajištěno náležité ovlivnění dalšího chování dítěte mladšího patnácti let, a to i v návaznosti na jeho případná předchozí delikventní jednání, projednaná týmž soudem. Současně bude zajištěna dostatečná ochrana společnosti před případným dalším protiprávním jednáním takového dítěte. Připravovaný zákon o soudnictví ve věcech mládeže tak bude mít výrazné preventivně výchovné zaměření; tomu bude odpovídat nejen rozsah a obsah navrhovaných opatření, ale i zvláštnosti postupu v řízení proti osobám mladším patnácti let. Vláda předpokládá, že tento navrhovaný postup bude vhodnější a účinnější než jednostranná trestní represe.

3. Dalším z důvodů, který je uváděn v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona je tvrzení, že v členských státech Evropské unie je dolní hranice věku trestní odpovědnosti osob často velice nízká a hranice čtrnácti let je v těchto státech běžná. Toto tvrzení je nepřesné, neboť uvedená věková hranice je zavedena jen v některých státech Evropské unie a například v Rakouské republice je modifikována podmínkou dostatečné zralosti dítěte pro účast na trestním řízení. V jiných státech Evropské unie, například ve Španělském království, Portugalské republice a v Belgickém království je tato věková hranice ještě vyšší než patnáct let.

Při stanovení věku pro trestní odpovědnost je nezbytné vycházet nikoliv z počtu a charakteru trestných činů páchaných dětmi, nýbrž z principů takové trestní politiky státu, která upřednostňuje široce pojatou preventivní činnost před ve svých důsledcích málo účinnou trestní represí.