Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-07-25

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 25. července 2001 č. 758 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb.,
o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů,
ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb.,
zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb.
a zákona č. 60/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 1000)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb., o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb. a zákona č. 60/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 1000), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb.,
o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů,
ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb.,
zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb. a zákona č. 60/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 1000)


Vláda na jednání své schůze dne 25. července 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb., o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb. a zákona č. 60/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 1000) a upozorňuje na následující nedostatky:

- návrh zákona byl předložen před rozhodnutím Ústavního soudu o souladu některých ustanovení zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností, ve znění pozdějších předpisů, s ústavním pořádkem České republiky; nálezem Ústavního soudu byl zejména zrušen jak samotný institut přezkumu stížnosti fyzické osoby proti nevydání osvědčení ředitelem Národního bezpečnostního úřadu o splnění podmínek pro seznamování se s utajovanými skutečnostmi, tak jeho oprávnění nesdělit stěžovateli důvody, pro které nebylo toto osvědčení vydáno; ačkoliv tento nález nabude účinnosti až v červnu 2002, je již v současné době při legislativních pracích nutno akceptovat názor Ústavního soudu; předložený návrh zákona přitom uvedený institut a oprávnění ředitele zachovává,

- není odpovídajícím způsobem upraveno právní postavení Kolegia na úseku ochrany utajovaných skutečností (dále jen “Kolegium”) jako součásti Nejvyššího státního zastupitelství; právní úprava zahrnutá v návrhu novely zákona o ochraně utajovaných skutečností by náležela do zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů; přitom není ani zřejmé, jaké právní postavení by mělo Kolegium v rámci struktury Nejvyššího státního zastupitelství,

- z návrhu zákona není zřejmé, jaký charakter má mít činnost státního zástupce, jmenovaného členem Kolegia, neboť podle čl. 80 Ústavy České republiky státní zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení a vykonává i další úkoly, stanoví-li tak zákon, přičemž však v činnosti tohoto kolegia o výkon působnosti státního zastupitelství nepůjde, a tedy při této činnosti ani nemůže jít o výkon funkce státního zástupce; předložený návrh zákona je zároveň v rozporu se zákonem č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, který v souladu s Ústavou České republiky vymezuje působnost státního zastupitelství pouze jako zástupce státu v oblasti trestního řízení a v oblasti dozoru v místech, kde je podle zákonného oprávnění omezována osobní svoboda,

- návrh zákona není ani kompatibilní s vládním návrhem novely zákona o státním zastupitelství, který v současné době Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky již projednává a který s takovou činností státních zástupců nepočítá, a dále s návrhem komplexní úpravy správního soudnictví, který vláda předloží ještě v tomto čtvrtletí a který bude upravovat postup soudního přezkumu správních rozhodnutí,

- návrh zákona zcela opomíjí skutečnost, že při přezkumu stížností proti nevydání osvědčení o splnění podmínek pro seznamování se s utajovanými skutečnostmi má postavení ředitele Národního bezpečnostního úřadu také ministr obrany, ředitelé zpravodajských služeb a policejní prezident; tím předložený návrh zákona zakládá nerovné postavení stěžovatelů před zákonem,

- v návrhu zákona není stanoveno, podle jakého právního předpisu bude upraveno řízení před Kolegiem.