Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-09-25

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 25. září 2002 č. 918 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 36/1960 Sb.,
o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 29)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 29), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 36/1960 Sb.,
o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 29)


Vláda na jednání své schůze dne 25. září 2002 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 29) a vyslovila n e s o u h l a s s tímto návrhem.

Vláda si je vědoma skutečnosti, že právní úprava provedená zákonem č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, je již zastaralá a proto v současné době připravuje návrh zákona o územním členění státu, který nahradí zákon dosavadní a bude situaci v této oblasti řešit komplexně.

Vláda se neztotožňuje s názorem obsaženým v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, že v České republice několik let působí souběžně dva zákony o územním členění státu, neboť zatímco zákon č. 36/1960 Sb. o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, vymezuje územní členění státu ve smyslu geografickém, ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění zákona č. 176/2001 Sb., upravuje územní samosprávu v návaznosti na čl. 99 a násl. Ústavy České republiky. Je pravdou, že uvedené právní předpisy nejsou vzájemně v plném souladu, avšak tuto situaci nelze řešit navrhovaným zrušením určitých ustanovení zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, neboť vyšší územní samosprávné celky jsou podle ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č.176/2001 Sb., tvořeny územími správních okresů, stanovených právě zákonem č. 36/1960 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to ustanoveními, které předkladatelé navrhují zrušit (§ 4 až §10).

Předložený návrh zákona nerespektuje poslední novelu tohoto zákona obsaženou v zákoně č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů; touto novelou bylo zrušeno ustanovení § 2 odst. 2 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, a v tomto směru je předložený návrh zákona nadbytečný, neboť navrhuje zrušit ustanovení již zrušené.

Vláda pro úplnost upozorňuje, že obvody krajských a okresních soudů jsou stanoveny přímo v zákoně č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), a případná změna zákona o územním členění státu by na tyto obvody neměla vliv, který je předpokládán v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona. Podobně je tomu v případě postavení a územní působnosti finančních ředitelství, pro které tuto věc řeší zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů.

Vláda považuje za neopodstatněné tvrzení obsažené v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, že přijetí předloženého návrhu zákona by nemělo dopad na státní rozpočet; zřizování nových krajských institucí by sebou neslo nemalé požadavky na výdajovou stránku státního rozpočtu. Podle předběžných propočtů by tento dopad na státní rozpočet činil částku vyšší než 5 mld. Kč.