Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-04-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. dubna 1997 č. 243 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 166)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 166), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;


II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

Příloha k usnesení vlády ze dne 23. dubna 1997 č. 243

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 166)

Vláda na své schůzi dne 23. dubna 1997 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 166), a vyslovila s ním n e s o u h l a s , neboť považuje tento návrh zákona za bezpředmětný.

Podle § 2 odst. 3 zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, je cílem konkursu nebo vyrovnání dosáhnout poměrného uspokojení věřitelů z dlužníkova majetku. Obdobně § 6 odst. 2 tohoto zákona stanoví, že konkurs se týká majetku, který patřil dlužníkovi v den prohlášení konkursu a kterého nabyl za konkursu. Z uvedeného vyplývá, že konkursní podstatu tvoří majetek ve vlastnictví dlužníka. Rozpočtové a příspěvkové organizace však majetek nevlastní, hospodaří s majetkem ve vlastnictví státu nebo obcí a k tomuto majetku mají pouze právo hospodaření. Pokud by se tedy měl zákon o konkursu a vyrovnání na rozpočtové a příspěvkové organizace vztahovat, musel by zákon pro tento případ výslovně stanovit, že konkursní podstatu tvoří i majetek, k němuž dlužník vykonává právo hospodaření.

Vláda zároveň upozorňuje, že předložený návrh má řadu legislativních nedostatků. Například z navrženého textu není zřejmé, na která zdravotnická zařízení by se zákaz konkursu měl vztahovat a na která nikoliv, neurčitě je vymezena i lhůta do které by nebylo možno konkurs prohlásit. Návrh obsahuje rovněž řadu technických nedostatků, například nesprávně je formulována úvodní věta, chybně je použit odkaz na zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, a přestože jde o novelu, není předložený návrh členěn na články.