Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-12-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. prosince 1994 č. 728 + P

k poslaneckému návrhu na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 303/1993 Sb., o zrušení státního tabákového monopolu a
o opatřeních s tím souvisejících, ve znění zákona č. 45/1994 Sb.
(tisk č. 1367)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 303/1993 Sb., o zrušení státního tabákového monopolu a o opatřeních s tím souvisejících, ve znění zákona č. 45/1994 Sb. (tisk č. 1367), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 21. prosince 1994 č. 728

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 303/1993 Sb., o zrušení státního tabákového monopolu a o opatřeních s tím souvisejících, ve znění zákona č. 45/1994 Sb.

(tisk č. 1367)

Vláda na svém zasedání dne 21. prosince 1994 projednala a posoudila poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 303/1993 Sb., o zrušení státního tabákového monopolu a o opatřeních s tím souvisejících, ve znění zákona č. 45/1994 Sb. (sněmovní tisk č. 1367) a přijala závěr nevyslovit s předloženým návrhem souhlas. Své stanovisko opírá o tyto skutečnosti:

1. Účelem předloženého návrhu - jak vyplývá i z důvodové zprávy - je rozšíření reglementace i na osoby, které nejsou podnikateli a které neznačené cigarety "drží". Jedná se o neodůvodněný zásah do vlastnictví, který je v rozporu s principy občanského zákoníka a s garantovaným institutem vlastnictví v Listině základních práv a svobod. Navrhované řešení zasahuje nepřípustným způsobem též do sféry spotřebitele, přičemž zákon by měl regulovat pouze oblast podnikání na tomto úseku.

2. Návrh představuje výrazný zásah do práv osob, které "drží" stanovené množství neoznačených cigaret, aniž by tyto cigarety nabízely k prodeji nebo uváděly do oběhu. Přitom tento zamýšlený záměr není doložen kvantitativními ukazateli, zejména četností takových případů a výší daňových úniků. Přijetím tohoto zákona by mohl být vytvořen precedens i pro zákaz držby dalšího majetku.

3. Navrhovaný režim prokazování nabytí neznačených cigaret je v rozporu se zásadou presumpce neviny. Důkazní břemeno nabytí tohoto zboží by takto plně spočívalo na dotčené osobě a nikoliv na orgánu dozoru, který by měl porušení právní povinnosti prokázat.

4. Navržené ustanovení, limitující počet neznačených cigaret k prodeji, skladování či "držbě" změkčuje oproti platnému právnímu stavu podmínky pro nezákonný prodej. Návrh rovněž nevymezuje pojem "držba" pro účely tohoto zákona, takže by v praxi mohlo docházet k nežádoucím interpretačním a aplikačním obtížím.

5. Návrh rovněž nepřihlíží k tomu, že neznačené cigarety lze získat legálně jednak dovozem v omezeném množství 200 ks, a to i opakovaně, nebo nákupem v prodejnách, které k tomu mají oprávnění, a to bez omezení množství. Tím by došlo k rozporu mezi ustanovením § 4 odst. 1 platného zákona a navrhovanou novelou.

6. Realizace navrhovaného záměru by si navíc vyžádala přímé novely zákona ČNR č. 63/1986 Sb., o České zemědělské a potravinářské inspekci a zákona ČNR č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů. Do působnosti těchto orgánů státní správy totiž spadá pouze kontrola osob, které vyrábějí, nakupují, skladují nebo prodávají tabákové výrobky. Pokud by měla být působnost těchto orgánů ve výše uvedeném smyslu rozšířena, bylo by nezbytné provést přímé novely obou citovaných zákonů.

V této souvislosti se upozorňuje, že vláda připravuje návrh novely zákona č. 303/1993 Sb., který bude řešit též některé problémy, na které poukazuje poslanecký návrh.