Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-01-03

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 3. ledna 1996 č. 20 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže
(tisk č. 2006)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže (tisk č. 2006), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.



Příloha k usnesení vlády ze dne 3. ledna 1996 č. 20

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže

(tisk č. 2006)

Vláda na své schůzi dne 3. ledna 1996 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže a vyjádřila s tímto návrhem zásadní n e s o u h l a s .

Vláda se postavením a další činností Fondu dětí a mládeže vícekrát zabývala, například při projednávání zásad novely zákona o Fondu dětí a mládeže dne 3. května t. r., a dospěla k závěru, že je účelné Fond zrušit s likvidací a výnosy z likvidace převést na zvláštní účet, jehož prostředky by stát použil ve prospěch dětí a mládeže. K tomu vláda předloží Poslanecké sněmovně ke schválení příslušný návrh zákona.

Naproti tomu předložený poslanecký návrh směřuje k dalšímu prodlužování existence Fondu s tím, že umožňuje, aby hodnota jím spravovaného majetku postupně klesala, a zároveň směřuje k posílení jeho nezávislosti na vládě ve věcech jeho hospodaření (dosavadní předchozí souhlas vlády je v bodě 6. novely nahrazen předchozím souhlasem dozorčí rady).

Vláda zároveň upozorňuje, že předložený návrh zákona má i celou řadu dílčích nedostatků, například:

a) v návrhu novely není zásadním způsobem vyjasněn vztah Fondu ke svěřenému majetku; přitom se však v novele navrhuje vstup Fondu na kapitálový trh nákupem a prodejem cenných papírů představujících majetkovou účast na podnikání jiných osob;

b) navrhované řešení, podle něhož má být majetek Fondu využit k "přiměřeně k podnikatelské a další činnosti" je nadbytečné, neboť oprávnění Fondu vyvíjet vlastní podnikatelskou a jinou činnost je již zakotveno v § 4 odst. 2 zákona. Navrhované doplnění § 6 odst. 1 při použití zcela neurčitého výrazu "přiměřeně" by mohlo ve svých důsledcích vést ke snížení hodnoty majetku Fondu v důsledku ztrát z podnikání a k vytvoření širokého prostoru pro činnost Fondu mimo rámec zákonem stanovených úkolů uvedených v § 2;

c) stávající znění § 6 vyžaduje, aby Fond získal k nakládání s majetkem státu souhlas vlády. K navrhovanému oprávnění Fondu, aby mohl pověřit právnickou osobu prodejem a nákupem majetkových účastí na podnikání fyzických a právnických osob, s předchozím souhlasem vlády, se kromě výše uvedené připomínky zároveň upozorňuje na to, že dozorčí rada je ve smyslu § 13 zákona orgánem dozorčím a nikoliv výkonným stojícím mimo Fond; oprávnění dávat předchozí souhlas by proto neměla mít dozorčí rada, ale nadále vláda;

d) návrh zákona není z legislativního hlediska dostatečně propracován, neboť navrhované dílčí změny postrádají konkrétní vazbu jak k dotčeným ustanovením vlastního zákona č. 113/1993 Sb., tak k jiným zákonům, zejména k zákonu č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, a k zákonu o rozpočtových pravidlech republiky; týká se to zejména navrhovaného rozšíření majetku Fondu o majetek, ke kterému měl právo trvalého užívání bývalý Socialistický svaz mládeže. Rovněž navrhované doplnění § 9 odst. 3 o další písmeno e) postrádá vazbu na ustanovení § 10 odst. 2, kde jsou uvedeny činnosti, které nemohou vykonávat členové výboru.

Navrhované doplnění § 12 odst. 6 je nejasné a postrádá obsahovou vazbu na § 14, ač na toto ustanovení odkazuje;

e) navrhované doplnění § 19 odst. 1, které by do vydání zvláštního zákona umožnilo Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s návrhem Fondu na vypořádání naturálních a peněžních náhrad organizacím dětí a mládeže, by se mohlo stát důvodem pro otevření diskuse o tom, zda i restituce ve prospěch dalších subjektů by neměly být prováděny touto formou, jež však fakticky postrádá právní obsah. Kromě toho postup podle tohoto ustanovení by znamenal snížení majetkové podstaty, s níž Fond hospodaří.