Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-12-19

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. prosince 2001 č. 1354 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon
České národní rady č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,
ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 98/1999 Sb.
(sněmovní tisk č. 1184)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon České národní rady č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 98/1999 Sb. (sněmovní tisk č. 1184), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon České národní rady
č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,
ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 98/1999 Sb.
(sněmovní tisk č. 1184)


Vláda na jednání své schůze dne 19. prosince 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se zrušuje zákon České národní rady č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 98/1999 Sb. (sněmovní tisk č. 1184) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména dále uvedených důvodů. Vláda zastává stanovisko, že by zrušení zákona o ochraně zemědělského půdního fondu bez náhrady bylo vážnou chybou a i když aplikace uvedeného zákona může v praxi přinášet určité obtíže, nutně by jeho zrušení vedlo k nevratné změně krajiny a k trvalému ohrožení soběstačnosti zemědělství České republiky.

Vláda se neztotožňuje s odůvodněním předloženého návrhu zákona, neboť

- jestliže se v tomto odůvodnění uvádí, že zákon o ochraně zemědělského půdního fondu široce vylučuje vůli vlastníků z rozhodování o využití zemědělské půdy, je třeba vzít v úvahu ustanovení čl. 11 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, které stanoví, že vlastnictví nesmí být zneužito v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy, nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem; o tom, že ochrana zemědělské půdy je obecným zájmem a že půda má zároveň povahu veřejného statku, nelze pochybovat,

- argument, že se zákon o ochraně zemědělského půdního fondu překrývá s jinými právními předpisy, není správný, neboť stavební zákon a další právní předpisy, v nichž se obecně pojednává o ochraně životního prostředí, se ve svých ustanovení odvolávají na zvláštní právní předpisy a na ochranu životního prostředí, jež je jejich prostřednictvím zajištěna; zrušením zákona o ochraně zemědělského půdního fondu bez toho, že by jeho obsah byl v nezbytné míře přenesen do jiných předpisů, by vznikla v právní úpravě životního prostředí citelná mezera,

- pokud se v odůvodnění předloženého návrhu zákona uvádí, že zákon přináší ekonomické zatížení vlastníků pozemků případně investorů usilujících o změny ve způsobu využití pozemků, vláda připomíná, že odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu představují jen zlomek z ceny stavebních pozemků, ve které se zemědělská půda vynětím ze zemědělského půdního fondu přemění,

- v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona chybí vyčíslení finančních dopadů návrhu zákona; zrušení odvodů za odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu by se promítlo do výrazného snížení příjmů obcí a příjmů Státního fondu životního prostředí České republiky, určených na zlepšení životního prostředí,

- předložený návrh zákona vykazuje legislativně technické nedostatky, například nepamatuje na všechny novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, chybně je uveden den nabytí účinnosti návrhu zákona. Vláda považuje nadále zákon o ochraně zemědělského půdního fondu za potřebný. Pokud by se zvažovalo jeho zrušení, je nutno nejprve se zabývat ochranou půdy jako takové a mechanismy a nástroji této ochrany tak, aby byla vytvořena náležitá právní koncepce ochrany této významné složky životního prostředí, obdobně, jako je tomu v členských státech Evropské unie.