Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-01-10

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. ledna 2001 č. 34 + P

k poslaneckému návrhu zákona, o Komoře soudních znalců České republiky
a o změně zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících
(sněmovní tisk č. 803)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o Komoře soudních znalců České republiky a o změně zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících (sněmovní tisk č. 803), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o Komoře soudních znalců České republiky a
o změně zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících
(sněmovní tisk č. 803)


Vláda na jednání své schůze dne 10. ledna 2001 projednala a posoudila návrh zákona o Komoře soudních znalců České republiky a o změně zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících (sněmovní tisk č. 803) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s z těchto důvodů:

1. Předpokladem vytvoření samostatného stavovského orgánu znalců by mělo být právní oddělení komerčního výkonu znalecké činnosti od takové činnosti zajišťované pro soudy a jiné státní orgány. Komora by pak mohla působit v oblasti komerčního výkonu znalecké činnosti a být založena na povinném členství, tak jak je tomu u jiných obdobných již existujících stavovských organizací (advokáti, notáři, lékaři, veterináři, auditoři). Členství v Komoře by mělo být předpokladem pro komerční výkon znalecké činnosti, pak může být Komora oprávněna vykonávat svoji působnost vůči všem svým členům a lze jí zákonem svěřit též příslušná oprávnění jako orgánu samosprávy. Těmto obecným podmínkám pro vytvoření samosprávného stavovského orgánu však navrhovaná úprava neodpovídá.

2. Ve vztahu ke jmenování znalců pro potřeby soudů a jiných státních orgánů může být Komora oprávněna pouze navrhovat ministru spravedlnosti nebo předsedům krajských soudů znalce pro jednotlivé obory z řad svých členů a garantovat jejich odbornou úroveň. Jmenování těchto znalců se ale nemůže omezovat jen na návrhy Komory - je třeba, aby znalci pro potřeby soudního a správního řízení mohli být jmenováni i odborníci nevykonávající znaleckou činnost komerčně.

3. To, že by členy Komory nebyli všichni znalci, vylučuje, aby návrhem nebo souhlasem Komory bylo podmiňováno jmenování znalcem nebo jeho odvolání podle zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících. Navrhovaná oprávnění Komory vůči znalcům vykonávajícím znaleckou činnost pro soudy by ve svých důsledcích rovněž mohla představovat i určité ohrožení nezávislosti soudů.

4. Navrhovaný zákon neumožňuje splnit záměr uvedený v důvodové zprávě, tj. transformovat stávající komoru existující jako občanské sdružení zřízené podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, na komoru zřízenou zákonem, neboť v současné době vedle Komory soudních znalců České republiky působí řada dalších institucí sdružujících znalce, například Asociace znalců a odhadců České republiky, Česká komora odhadců majetku, Česká společnost certifikovaných odhadců majetku. Nelze jednak souhlasit s tím, aby navrhovaná Komora vznikla transformací jednoho z řady sdružení, jak je předpokládáno v přechodných ustanoveních navrhovaného zákona, jednak navrhovaný postup ve svém důsledku může vést k tomu, že vedle sebe bude existovat více profesních sdružení, jejichž činnost se bude překrývat.