Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-04-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. dubna 1997 č. 247 + P

o Zásadách vlády pro oblast výzkumu a vývoje

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. z r u š u j e usnesení vlády z 25. května 1994 č. 282, o zásadách vlády pro oblast výzkumu a vývoje;


II. s c h v a l u j e Zásady vlády pro oblast výzkumu a vývoje uvedené v příloze tohoto usnesení (dále jen “Zásady”);


III. u k l á d á

1. místopředsedovi vlády a ministru financí ve spolupráci s ministrem bez portfeje a předsedou Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj

a) v návaznosti na přípravu návrhu zákona o výkonu vlastnických práv a rozhodnutí o transformaci rozpočtových a příspěvkových organizací a při souvisejících právních úpravách, upravit postupně systém státní podpory výzkumu a vývoje (bod C. Zásad),

b) postupně od roku 1998 pravidelně, podle ekonomických možností, zvyšovat v návrhu státního rozpočtu objem celkové státní podpory výzkumu a vývoje ve vztahu k hrubému domácímu produktu (bod A.2. Zásad),

2. ministru školství, mládeže a tělovýchovy legislativně a metodicky zajistit kompatibilitu systému státní podpory výzkumu a vývoje se systémem Evropské unie (bod A.1. Zásad),

3. ministru školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s ministrem bez portfeje a předsedou Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj zpracovat a předložit vládě do 31. ledna 1998 návrh systému a pravidel meziresortního hodnocení záměrů, činnosti a výsledků příspěvkových a rozpočtových organizací zabývajících se výzkumem a vývojem (bod B.1/a, B.2/c a C.1/h Zásad),

4. ministru školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s předsedou Českého statistického úřadu a místopředsedou vlády a ministrem financí zpracovat a předložit vládě do 30. června 1997 návrh systému statistického a účetního výkaznictví povinného pro všechny příjemce státní podpory výzkumu a vývoje (bod A.4. Zásad),

5. místopředsedovi vlády a ministru financí prosazovat a podporovat při projednávání návrhu novely zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, sladění daňového a účetního režimu posuzování nehmotného majetku (bod D.2/b Zásad),

6. ministru práce a sociálních věcí ve spolupráci s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy
vytvořit do 30. listopadu 1997 podmínky příspěvkovým a roz- počtovým organizacím pro diferencované odměňování vědeckých pracovníků a členů akademické obce (bod C.4. Zásad),

7. ministru obrany specifikovat do 30. června 1997 výdaje na obranný výzkum a vývoj v souladu s metodikou Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) (bod B.2.2. Zásad),

8. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy z jejichž rozpočtových kapitol je výzkum a vývoj podporován ve spolupráci s ministrem bez portfeje a předsedou Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj do 30. června 1997

a) zhodnotit státní výdaje na výzkum a vývoj podle metodiky Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) a Evropské unie a výsledek zhodnocení promítnout do přípravy návrhu státního rozpočtu na rok 1998 (bod B. Zásad),

b) přehodnotit současné programy cíleného výzkumu a vývoje v souladu se Zásadami a výsledek přehodnocení promítnout do přípravy návrhu státního rozpočtu na rok 1998 (bod B.2. Zásad),

9. předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy zpracovat a předložit vládě do 30. června 1997 návrh novely zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. (bod C.3. Zásad),

10. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy zajistit dodržování plnění Zásad.

Provedou:

členové vlády
vedoucí ostatníchústředních orgánů státní správy

Na vědomí:

předseda Akademie věd České republiky

Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

Příloha k usnesení vlády ze dne 23. dubna 1997 č. 247

Zásady vlády pro oblast výzkumu a vývoje

Vláda, vycházejíc ze svého programového prohlášení,

. zdůrazňuje význam výzkumu a vývoje a jeho výsledků nejen jako příspěvku ke světovému poznání, ale zejména pro ekonomiku země a její vzdělanost,

. hodnotí současný stav výzkumu a vývoje a plnění Zásad vlády pro oblast výzkumu a vývoje z roku 1994 jako přechodnou etapu, kdy řada kroků již byla učiněna, ale zároveň je třeba řadu problémů vyřešit,

. odpovídá za vytvoření právního rámce, dodržování přijatých pravidel a za rozdělování omezených finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje,

. chce připravit pro vstup České republiky do Evropské unie srovnatelný systém a výši státní podpory výzkumu a vývoje,

a proto přijímá tyto Zásady vlády pro oblast výzkumu a vývoje.

A.
Cíle Zásad

1. Vláda dopracuje současný systém státní podpory výzkumu a vývoje tak, aby byl při vstupu do Evropské unie kompatibilní s jejím systémem, zejména

a) v právních normách a předpisech vztahujících se k oblasti výzkumu a vývoje,

b) v otevřenosti a rovnosti právních podmínek veřejné soutěže pro všechny subjekty včetně subjektů ze zemí Evropské unie,

c) v mechanismech přípravy a rozdělování státní podpory výzkumu a vývoje,

d) v proporcích jednotlivých oblastí výzkumu a vývoje.

2. Vláda bude pravidelně, podle ekonomických možností, zvyšovat přímou státní finanční podporu výzkumu a vývoje tak, aby tato podpora při přijetí České republiky do Evropské unie představovala nejméně 0,7 % hrubého domácího produktu.

3. Vláda podpoří spolupráci výzkumných organizací a vysokých škol s podnikovou sférou a financování výzkumu a vývoje z různých zdrojů.

4. Vláda zavede systém statistického a účetního výkaznictví, povinného pro všechny příjemce státní podpory výzkumu a vývoje, který bude kompatibilní se systémem Evropské unie.


B.
Zaměření státní podpory výzkumu a vývoje

Vláda bude ovlivňovat zaměření výzkumu a vývoje rozdělováním přímé státní podpory tak, aby podíl badatelského výzkumu a nespecifikovaného výzkumu na vysokých školách na straně jedné a cíleného výzkumu a vývoje na straně druhé na celkové státní podpoře výzkumu a vývoje byl přibližně stejný. V obou těchto částech, rozlišených podle jejich ovlivnění státem, budou použity dále uvedené způsoby podpory.

1. V badatelském výzkumu i v nespecifikovaném výzkumu na všech vysokých školách cíle stanovují sami vědečtí pracovníci a členové akademické obce. Vláda nerozhoduje o jejich věcném zaměření, vnitřní struktuře a interním členění prostředků, za které odpovídají orgány Akademie věd České republiky, vysokých škol a jejich fakult a dalších rozpočtových a příspěvkových organizací zabývajících se badatelským výzkumem. Vláda bude tuto část podporovat

a) institucionální podporou výzkumných záměrů organizací, které budou společně s dosavadní činností těchto organizací pravidelně hodnotit (evaluovat) podle společné metodiky komise renomovaných vědeckých pracovníků a členů akademické obce včetně zahraničních analogickým způsobem jako grantové projekty,

b) účelovou podporou grantových projektů, které navrhují bez věcného a resortního omezení vědečtí pracovníci a členové akademické obce a které ve veřejné soutěži hodnotí odborné komise Grantové agentury České republiky,

c) podporou nespecifikovaného výzkumu na všech vysokých školách formou programů zaměřených na vytvoření podmínek pro rozvoj výzkumu na vysokých školách tak, aby podíl prostředků na výzkum a vývoj na vysokých školách postupně dosáhl průměrně třetiny celkové státní podpory veškeré činnosti vysokých škol.

2. V cíleném výzkumu a vývoji, zahrnujícím dále uvedené oblasti výzkumu a vývoje, vznikají cíle konsensem státní správy, výzkumu a vývoje a uživatelů. Vláda jej bude podporovat

a) účelovou podporou výzkumných projektů vybraných na základě veřejné soutěže tak, aby zajišťovaly splnění cílů programů vyhlášených odpovědnými resorty,

b) účelovou podporou vývojových projektů formou veřejné zakázky v těch specifických případech, kdy uživatelem výsledků je stát (obrana státu apod.),

c) institucionální podporou organizací na základě hodnocení jejich výzkumných záměrů a dosavadní činnosti podle společné metodiky komisemi, ustanovenými zřizovateli těchto organizací.

U všech oblastí cíleného výzkumu a vývoje zhodnotí odpovědné resorty společně se zástupci výzkumu a vývoje a uživatelů cíle a zaměření současných programů a dopracují je tak, aby od roku 1998 byly v souladu s legislativou a metodikou Evropské unie.

Cílený výzkum a vývoj bude vláda podporovat v následujících oblastech

2.1. V průmyslovém výzkumu a vývoji, jehož výsledky jsou určeny k průmyslovému využití (bez ohledu na to, kdo jej řeší), bude vláda rozšiřovat jeho podíl tak, aby při přijetí České republiky do Evropské unie dosahoval jedné pětiny celkové státní podpory výzkumu a vývoje. Podpora průmyslového výzkumu a vývoje bude koordinována s proexportní politikou vlády.

V průmyslovém výzkumu může maximální výše státního příspěvku dosáhnout u projektů průmyslového výzkumu 50 % celkových prokazatelných nákladů, u vývoje 25% těchto nákladů. Tento podíl může být zvýšen

a) o 10 %, jestliže je příspěvek určen pro malý nebo střední podnik,

b) o 10 %, jestliže se výzkum týká oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo s velmi vysokou nezaměstnaností,

c) o 10 %, jestliže se výzkum a vývoj týká vládou podporovaného ekonomického odvětví nebo regionu, pokud nepovede k změně podmínek obchodu,

d) o 15 %, jestliže projekt přispívá k dosažení cílů v některém z dílčích programů nebo projektů Rámcového programu výzkumu a vývoje Evropské unie,

nemůže však přesáhnout 75 % z celkových nákladů u průmyslového výzkumu a 50 % u vývoje.

2.1.1. Formou dotace bude vláda podporovat průmyslový výzkum v krátkodobých i dlouhodobých programech

a) nových technologií souvisejících s novými materiály nebo s výrobky se špičkovými parametry,

b) které povedou ke zlepšení struktury exportu efektivnějším využitím surovin, snížením energetické náročnosti a vyšším stupněm přidané hodnoty,

c) které přispějí ke zlepšení přenosu výsledků a poznatků mezi výzkumnými institucemi a výrobními organizacemi.

2.1.2. Formou návratných půjček se zvýhodněnými či nulovými úroky nebo formou garancí bude vláda podle ekonomické návratnosti podporovat průmyslový vývoj v programech určených pro jednoho uživatele výsledků řešení projektů.

2.2. V obranném výzkumu a vývoji bude vláda podporovat programy, které budou navazovat na celkovou koncepci zabezpečení obranyschopnosti České republiky a vytvářet podmínky pro vstup České republiky do NATO a do Evropské unie.

Státní výdaje na obranný výzkum a vývoj budou zahrnuty do celkových státních výdajů na výzkum a vývoj v souladu s metodikou Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD).

2.3. V neprůmyslovém cíleném výzkumu ve zdravotnictví, zemědělství, ochraně životního prostředí (včetně zdrojů Země a jejich využití) a humanitně-společenském výzkumu (včetně výzkumu v kultuře, sociálních věcech, pedagogice apod.) bude vláda podporovat programy, které budou řešit základní problémy jednotlivých odvětví, za které příslušné ústřední orgány odpovídají.

3. V rozvoji infrastruktury bude vláda podporovat

3.1. výzkum a vývoj infrastruktury, zejména v oblasti rozvoje a ovlivňování infrastruktury dopravy a spojů a její kompatibility se zeměmi Evropské unie,

3.2. infrastrukturu pro výzkum a vývoj jako samostatnou oblast v případě, že příslušné programy budou zaměřeny

a) na vytvoření plošné dostupnosti informací o výzkumu a vývoji pro pracovníky výzkumu a vývoje a pro uživatele jejich výsledků (např. informační sítě, mezioborové knihovny apod.),

b) na zvýšení rychlosti a efektivnosti převodu výsledků výzkumu a vývoje do inovací technologií, výrobků a služeb.

4. Mezinárodní spolupráci vláda bude i nadále podporovat formou samostatných projektů mezinárodní spolupráce, vybraných na základě veřejné soutěže a určených na krytí závazků České republiky a na výraznější účast ve významných mezinárodních organizacích a programech. Na úrovni organizací bude pokračovat přímá spolupráce se zahraničními institucemi, která je důležitou součástí řešení projektů výzkumu a vývoje.

C.
Způsob státní podpory výzkumu a vývoje

1. Vláda přejde od dosavadního způsobu poskytování státní podpory, založeného u rozpočtových a příspěvkových organizací na řadě výjimek a odlišných postupů od ostatních subjektů výzkumu a vývoje, na systém běžný v zemích Evropské unie, stanovující stejné právní podmínky, zejména

a) veškeré náklady projektů ze státního rozpočtu budou hrazeny z účelových prostředků zadavatele (včetně mezd a režijních nákladů) a veškeré náklady na výzkumné záměry organizací z institucionálních prostředků zřizovatele (včetně odpovídajících mezd a režijních nákladů i nákladů na vlastní řešení interních vědeckých programů jednotlivých institucí),

b) účelové prostředky na podporu výzkumu a vývoje budou poskytovány na základě smlouvy pro všechny subjekty shodným způsobem, tj. přímo z rozpočtu zadavatele na účet nositele projektu,

c) účelové prostředky budou do ukončení veřejné soutěže ve státním rozpočtu vedeny jako neinvestiční prostředky a po ukončení veřejné soutěže budou rozčleněny podle jednotlivých rozpočtových ukazatelů v souladu s obecně závaznými právními předpisy,

d) u podílového financování projektů budou zadavatelé smluvně požadovat úplné vyúčtování nákladů na řešení projektů hrazených z jiných zdrojů než ze státního rozpočtu,

e) výsledky řešení projektů včetně patentů a průmyslových vzorů budou vlastnictvím nositele s výjimkou projektů pro potřeby státní správy,

f) prostředky na řešení projektů budou nositelům postupně poskytovány nejpozději po dvou měsících od nabytí účinnosti smlouvy o řešení projektu v prvním roce řešení a od začátku března daného roku v dalších letech řešení,

g) nedílnou součástí smluv o poskytnutí státní podpory na řešení projektů budou i sankce za nesplnění smluvních povinností nositele,

h) institucionální prostředky jednotlivým organizacím budou poskytovány na základě hodnocení jejich výzkumných záměrů a dosavadní činnosti. Pro přípravu návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje toto hodnocení využije Rada vlády České republiky pro výzkum a vývoj.

2. Vláda při transformaci současných rozpočtových a příspěvkových organizací, úpravě rozpočtových pravidel republiky a v návrhu zákona o výkonu vlastnických práv (o státním majetku) zajistí rozpočtovým a příspěvkovým organizacím zabývajícím se výzkumem a vývojem podmínky pro jejich činnost v této oblasti podle bodu C.1. Zásad, zejména

a) právní postavení, které umožní podporovat ze státního rozpočtu hlavní činnosti organizace, zahrnující i institucionálně financovanou část výzkumu a vývoje. Zároveň toto právní postavení umožní organizaci využít volné kapacity k získání státních prostředků na projekty výzkumu a vývoje ve veřejné soutěži nebo z nestátních zdrojů při její vedlejší činnosti,

b) oddělené financování hlavních a vedlejších činností organizace, s výjimkou institucionálního financování budou pro tyto organizace platit stejná ekonomická pravidla jako pro nestátní právnické osoby,

c) financování výzkumu a vývoje (institucionální prostředky na výzkum a vývoj) vázané na konkrétní činnost formulovanou ve výzkumném záměru organizace a oddělené od financování dalších hlavních činností organizace, stanovených zákonem nebo zřizovatelem,

d) právní postavení organizace umožňující zejména uzavírání smluv o řešení projektů (včetně projektů financovaných z účelových prostředků na výzkum a vývoj), možnost přijímání darů apod.

3. Vláda navrhne Parlamentu České republiky, aby ta část výzkumu a vývoje, kde jediným uživatelem výsledků je stát, byla zadávána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a zároveň aby byla terminologicky v souladu s ostatními právními předpisy o výzkumu a vývoji.

4. Vláda vytvoří příspěvkovým a rozpočtovým organizacím zabývajícím se výzkumem a vývojem podmínky pro diferencované odměňování vědeckých pracovníků a členů akademické obce ve výzkumu a vývoji podle kvality a výsledků práce jednotlivých pracovníků.

D.
Využití výsledků výzkumu a vývoje

1. Vláda nebude podporovat podnikový výzkum a vývoj zvětšováním rozsahu specifických daňových, celních a odpisových úlev pro tuto oblast, ale snižováním celkového daňového zatížení právnických i fyzických osob.


2. Vláda podpoří spolupráci výzkumných organizací a vysokých škol s podnikovou sférou, využití výsledků výzkumu a financování výzkumu a vývoje z různých zdrojů tak

a) že navrhne Parlamentu České republiky, aby výsledky řešení výzkumu a vývoje byly pro daňové účely posuzovány podle režimu platného pro účetní postupy t.j. aby nehmotný majetek byl odepisován maximálně 5 let a minimálně 2 roky,

b) aby byl vymezen pojem “nehmotný majetek” a způsob jeho oceňování.


E.
Účinnost Zásad

Zásady budou uplatňovány od přípravy návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1998 s výjimkou těch bodů, které jsou vázány na změnu obecně závazného právního předpisu nebo usnesení vlády a které budou naplněny dnem vstupu příslušného předpisu nebo usnesení vlády v platnost.