Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-03-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. března 2001 č. 241 + P

k poslaneckému návrhu zákona o myslivosti a
o změně zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a
o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 298/1995 Sb., o lesích a
o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 132/2000 Sb., o změně a zrušení některých zákonů
souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech
a zákonem o hlavním městě Praze
(zákon o myslivosti)
(sněmovní tisk č. 836)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o myslivosti a o změně zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 298/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 132/2000 Sb., o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze (zákon o myslivosti) (sněmovní tisk č. 836), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o myslivosti a o změně zákona č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a
o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 298/1995 Sb., o lesích a
o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
zákona č. 132/2000 Sb.,o změně a zrušení některých zákonů
souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích,
zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze
(zákon o myslivosti)
(sněmovní tisk č. 836)


Vláda na své schůzi dne 14. března 2001 projednala a posoudila výše uvedený návrh zákona (sněmovní tisk č. 836) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů: a) návrh zákona zcela opomíjí řešení některých zásadních otázek spojených s právní úpravou myslivosti, nebo tyto řeší pouze dílčím způsobem anebo nedostatečně; jedná se například o tyto principy a instituty:

1. návrh zákona neupravuje například

- posuzování kvality honiteb ve vztahu k hospodaření se zvěří,

- myslivecké výkaznictví a statistické zjišťování,

- řízení oblasti chovu zvěře, kde si to vyžaduje charakter hospodaření se zvěří,

- specifickým způsobem výkon práva myslivosti na území národních parků a jeho podřízení správám národních parků s tím, že výkon tohoto práva nelze z důvodu ochrany přírody v těchto případech pronajmout,

- rezervaci zvěře,

- předpoklady odborné způsobilosti pro výkon myslivosti a pro výkon funkce mysliveckého hospodáře,

2. návrh zákona nedostatečně rozpracovává

- náležitosti při uznávání honiteb,

- stanovování optimálních stavů zvěře v honitbách,

- pravidla pro sestavování a schvalování plánu chovu a lovu zvěře,

- dobu lovu jednotlivých druhů zvěře,

- podmínek provádění lovu zvěře a společných způsobů lovu zvěře a lovu zvěře loveckými dravci,

- pokyny pro provádění zkoušek lovecké upotřebitelnosti psů,

- obsah zkoušek z myslivosti, případně dalších odborných zkoušek,

- druh značení ulovené zvěře pro kontrolní účely,

- prokazování odborné způsobilosti osob navržených na mysliveckou stráž,

- skupinu zbrojního průkazu podle rozsahu oprávnění a užívání zbraně mysliveckou stráží;

b) návrh zákona zužuje předmět myslivosti (tj. výčet zvěře) a v taxativním výčtu ponechává pouze ty živočišné druhy, které je možno lovit a nepřihlíží k nedílnému obsahu předmětu myslivosti, kterým je také ochrana a chov zvěře; tímto zúžením by byla redukována myslivost na pouhé lovectví. Přijetí navrhované úpravy by takto vyústilo v negaci ochrany přírody, která by pozbyla svoji aktivní složku, spočívající ve vytváření a ochraně co nejvyššího počtu živočišných druhů v příslušném životním prostředí. Navrhovaná úprava myslivosti je neslučitelná s jejím hlavním cílem, kterým je zachování zvěře jako přírodního dědictví dalším generacím a odporuje tradicím myslivosti v České republice. Tím, že navrhovaná právní úprava plně nepřejímá zákazy použití metod a prostředků odchytu, jak jsou stanoveny v Příloze VI. směrnice Rady č. 43/1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících druhů a planě rostoucích rostlin (např. používání automatických a poloautomatických zbraní), umožňuje v našem právním řádu užití nepřípustných způsobů lovu zvěře; navrhovaná právní úprava by tak byla neslučitelná s právem Evropských společenství;

c) návrh zákona nedostatečně upravuje problematiku správního řízení, neboť zcela jednoznačně nestanoví použití správního řádu na rozhodování správních orgánů, aniž stanoví vlastní pravidla upravující postup orgánů státní správy, respektive aniž vymezuje účastníky řízení a opravné prostředky (např. ustanovování osob do funkce myslivecké stráže - § 34 odst. 1, uznávání společenstevní honitby - § 13 odst. 4), dále neřeší způsob provádění změny honiteb u tzv. pronajatých honiteb (na základě smlouvy o nájmu honitby), vstupování nových vlastníků do práv a povinností dosavadních vlastníků v případě změny vlastnictví honebního pozemku, způsob řešení náhrady škody ve vztahu k uživateli honitby v případech, kdy uživatel honitby nemůže ovlivňovat vývoj počátečních stavů zvěře v honitbě (např. mimo dobu lovu zvěře), vedení myslivecké evidence a statistiky o hospodaření v honitbě a o hospodaření se zvěří, prokázání odborné způsobilosti při získávání potřebné kvalifikace pro vydání loveckých lístků – myslivecké zkoušky, podíl krajských úřadů na úpravě výkonu mysliveckého práva, zejména pokud se jedná o řízení myslivosti na území těchto krajů;

d) návrh zákona stanovuje a vymezuje jednotlivé instituty, které se týkají zakládání honebních společenstev, výměry vlastní honitby, honitby nájemce práva myslivosti, výměry obory, zřizování bažantnic, postup stanovování výčtu druhů spárkaté zvěře a jejích minimálních početních stavů pro účely mysliveckého hospodaření v honitbě, možnosti lovit v zákonné době lovu bez omezení zvěř, jejíž chov a lov není v honitbě plánován a podobně v rozporu se systémovou koncepcí, kterou vláda připravuje;

e) nehledě k výše uvedeným výhradám vláda upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje řadu závažných legislativních nedostatků, které by ve svém důsledku mohly znamenat obtížnou aplikovatelnost navrhovaného zákona, jedná se například

1. o používání nevymezených, nebo obsahově nedostatečně vymezených pojmů nebo nedostatečnou úpravu právních institutů

- např. pojmy „honitba" - § 2, „myslivecká stráž", respektive „člen myslivecké stráže" - § 29 a násl., „zbrojní průkaz" - § 29 odst. 3 písm. h)), přestože se jedná o klíčové právní pojmy, u nichž je přesné a jednoznačné vymezení nezbytné; například je nezbytné, aby u pojmu honitba byly stanoveny povinnosti spojené s územím, které honitba představuje, včetně zřetelného označení území honitby, aby například myslivecká stráž mohla v honitbě činit opatření uvedená v § 31 návrhu zákona, a to jak vůči fyzickým osobám, tak i zvířatům, a aby mohla požadovat pomoc nebo součinnost orgánů Policie České republiky, případně obecní Policie, pojem „zadržení" - § 31 odst. 1 písm. a), který koliduje s ustanoveními § 75 a 76 trestního řádu,

- oprávnění „odebrat přistiženým osobám zbraně, lovecké a chytací nástroje, chycenou nebo ulovenou zvěř" (§ 31 odst. 1); uvedené oprávnění musí být doplněno o povinnost vystavit na odebrané věci potvrzení a stanovit, jak bude s těmito věcmi mysliveckou stráží dále naloženo,

- oprávnění okresního úřadu nevydat nebo odebrat lovecký lístek (§ 41 odst. 4 a 5); v navrhované právní úpravě není stanoveno, na základě jakých podkladů bude okresní úřad posuzovat a odůvodňovat nevydání nebo odebrání loveckého lístku,

- posuzování bezúhonnosti (§ 49 odst. 1 písmeno b) a c)) a s tím související rozhodování o tom, zda bude příslušná osoba doživotně vyloučena z možnosti vykonávat funkci mysliveckého hospodáře nebo mysliveckou stráž,

- není stanoven orgán, který bude vykonávat správu uložených pokut, především jejich vybírání a vymáhání,

2. o absenci přechodných ustanovení, v nichž by byla vyřešena otázka uznání platnosti:

- zkoušek z myslivosti a vyšších odborných zkoušek, vykonaných podle dosavadních předpisů,

- ustanovení mysliveckých stráží, ustanovených podle dosavadních předpisů,

- jmenování mysliveckých hospodářů a uznání jejich kvalifikace podle dosavadních předpisů.

Vláda sdílí názor předkladatelů, že je třeba nově upravit oblast mysliveckého práva, a proto ve Výhledu legislativních prací vlády na rok 2002 počítá s tím, že vypracuje a Parlamentu předloží vlastní návrh zákona o myslivosti.