Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-09-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. září 1999 č. 974 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb.,
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 329)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 329), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 329)


Vláda na jednání své schůze dne 22. září 1999 posoudila a projednala návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk. č. 329), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s především z dále uvedených důvodů.

1. Navrhovanou právní úpravou by se zvýšil počet pojištěnců, pro které by prováděly nemocenské pojištění okresní správy sociálního zabezpečení, přibližně o 30%, což představuje více než 300 tisíc pojištěnců. To by si vyžadovalo přejít na jiný systém provádění nemocenského pojištění a v rámci toho

a) zavést analogický režim jako u velkých organizací pro výběr pojistného, tj. sledovat výběr pojistného od malé organizace a jejích zaměstnanců v úhrnu, nikoliv za každého zaměstnance odděleně,

b) dávky nemocenského pojištění poskytovat na základě dokladu o vyměřovacím základu a ostatních údajích potřebných k výpočtu těchto dávek, jejichž evidenci by vedly malé organizace,

c) vytvořit odpovídající kontrolní systém a současně zabezpečit provázanost výběru pojistného od zaměstnanců s evidencí vyměřovacího základu pro účely důchodového pojištění vedeného na evidenčních listech důchodového pojištění.

Vláda je přesvědčena o tom, že v současné době nemohou okresní správy sociálního zabezpečení toto pojištění převzít, neboť jejich kapacita je i při současném stavu pojištěnců na hranici zatížení, které je ještě únosné pro bezporuchové fungování systému. Přijetí navrhované úpravy by znamenalo celkový nárůst počtu zaměstnanců okresních správ sociálního zabezpečení minimálně o 300 a dále nemalé finanční náklady, především na rozšíření počítačové sítě. V tomto směru vyvolávají značné pochybnosti údaje uvedené v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona.

2. Vlastní převzetí provádění nemocenského pojištění by bylo technicky a administrativně náročné a mezi přijetím navrhované úpravy a faktickým převzetím provádění nemocenského pojištění jinými subjekty by k plynulému přechodu a zejména k plynulé výplatě dávek, především práce neschopným zaměstnancům a ženám na mateřské dovolené, bylo nutno vytvořit dostatečný časový prostor, s čímž předložený návrh zákona nepočítá. V této souvislosti by bylo třeba provést řadu úkonů, například v souvislosti se změnou čísla účtu, na které je pojistné hrazeno, jakož i se změnou příslušnosti správy sociálního zabezpečení, které by byly předkládány přehledy o pojistném, současně by muselo dojít k účetním převodům případných pohledávek mezi jednotlivými správami, dále by organizace, která by nově patřila mezi malé organizace, musela vyplnit přihlášky k pojištění za všechny své zaměstnance, převést výplatu dávek na okresní správu sociálního zabezpečení, včetně potřebných dokladů atd.

3. Vláda nesouhlasí s názorem vyjádřeným v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, že zvýšením limitu na 50 zaměstnanců by se uvolnil u malých organizací prostor pro zvýšení zaměstnanosti, neboť i tyto organizace plní v souladu se zákonem při provádění nemocenského pojištění svých zaměstnanců řadu povinností, které si rovněž vyžadují určitou administrativní agendu.

4. Předložený návrh zákona neobsahuje návrh potřebné změny zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, v němž je rovněž obsaženo dělení na organizace a malé organizace podle stejného kritéria. Neobsahuje ani potřebná přechodná ustanovení, která by upravovala například další výplatu dávek nemocenského pojištění při změně provádění nemocenského pojištění.

5. Vláda nedoporučuje přijmout předložený návrh zákona i proto, že ve 2. pololetí 2000 předloží Parlamentu České republiky návrh nového zákona o organizaci a provádění sociálního pojištění, který ve srovnání se současnou úpravou bude nově koncipován a bude v něm zahrnuto i nové rozdělení organizací pro účely provádění nemocenského pojištění. V rámci tohoto komplexního návrhu bude kritérium počtu zaměstnanců organizací, provádějících jejich nemocenské pojištění, v dostatečném časovém předstihu zvýšeno.