Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-05-17

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 17. května 1995 č. 286 + P

k poslaneckému návrhu zásad zákona, o Národním nadačním fondu
(tisk č. 1673)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona o Národním nadačním fondu (tisk č. 1673), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 17. května 1995 č. 286

S t a n o v i s k o vlády k návrhu zásad zákona o Národním nadačním fondu

(tisk č. l673)

Vláda na svém zasedání dne l7. května l995 projednala a posoudila návrh zásad zákona o Národním nadačním fondu /tisk č. l673/, a s předloženým návrhem vyslovila z důvodů koncepčních, věcných, jakož i právně legislativní nedopracovanosti

n e s o u h l a s.

l. Vláda z koncepčního a systémového hlediska nepovažuje za vhodné a účelné zřízení nové trvalé instituce, jejímž posláním by bylo trvale soustřeďovat a přerozdělovat prostředky pro podporu nadační činnosti.

Vláda setrvává na svém původním záměru jednorázové podpory rozvíjející se nadační činnosti, neboť je přesvědčena, že další činnost nadací má vycházet z konkrétních, veřejně prospěšných projektů, pro něž nadace získávají donátory ochotné konkrétní projekt podpořit a je odhodlána vytvořit pro takové působení nadací a jejich adresnou podporu vhodné podmínky.

Z těchto důvodů se vláda neztotožňuje s navrženým řešením zřídit zvláštní trvalou instituci veřejnoprávní povahy, jež by sama shromažďovala z rozličných zdrojů prostředky a poté je pomocí svého poměrně rozsáhlého byrokratického aparátu přerozdělovala podle podmínek tímto aparátem stanovených a rozhodovala tak z pozice státem zřízené instituce o jejich "žádoucím" užití.

2. Vláda nepovažuje zřízení navržené instituce se složitou strukturou orgánů vyžadujících značné náklady pro vlastní provoz ani za ekonomicky efektivní se zřetelem k objemu prostředků, o jejichž rozdělování by tato instituce rozhodovala.

Za jediný konkretizovaný zdroj příjmů Národního nadačního fondu k rozdělení mezi jednotlivé nadace se v návrhu uvádí výnos z majetkové účasti na Nadačním investičním fondu, a.s., jež by měla být převedena ze stávajícího jediného akcionáře - Fondu národního majetku České republiky. Výnos všech 493 společností, jejichž akcie jsou příslušnými rozhodnutími o privatizaci určeny k vkladu do Nadačního investičního fondu, a.s., však za rok l992 činil 257,l tis. Kč a 855,8 tis. Kč za rok l993. I za předpokladu, že tento výnos se v blízké době zvýší, lze důvodně předpokládat, že po odečtení nákladů na vytvoření a udržování orgánů Národního nadačního fondu a jeho režie, nebude mít případná podpora nadací tímto způsobem pro nadační sektor finanční přínos a význam.

3. Na ostatní příjmové zdroje v návrhu uváděné nemá Národní nadační fond právní nárok, jsou dobrovolné; není však důvodu, proč by jejich adresáty nebyly přímo konkrétní nadace a musely být přerozdělovány navrženou institucí.

Vláda je přesvědčena, že stát i případní donátoři jsou schopni vlastního rozhodnutí o tom, v které nadaci budou jejich prostředky nejvhodněji využity, popřípadě mohou své příspěvky směřovat na Národní centrum nadací, některý ze státních fondů /fond kinematografie, fond kultury, fond zdraví, fond životního prostředí apod./, či na některou ze všeobecných nadací.

4. Předložený návrh není doložen právním a ekonomickým rozborem a některé zásadní otázky,relevantní pro naplnění smyslu a účelu jeho zřízení, v něm nejsou řešeny buď vůbec nebo nedostatečným způsobem.

Zatímco o vnitřní organizační struktuře pojednává téměř polovina předložených zásad, není v návrhu není věnována žádná pozornost stanovení způsobu demokratické a veřejné kontroly rozdělování prostředků k podpoře nadační činnosti jako jediného "poslání" Národního nadačního fondu,ani stanovení kriterií a podmínek pro poskytování těchto prostředků, jakož i kontroly užití účelově poskytnutých prostředků jednotlivým nadacím.

Pokud jde o podmínky poskytování prostředků Národního nadačního fondu jednotlivým nadací, uvádí se v návrhu obecně, že "proporce pro rozdělování prostředků" stanoví správní rada, která také "potvrzuje platnost pravidel oborových výborů, kterými se tyto výbory řídí při výběru nadací projektů, na něž mohou být poskytnuty prostředky Národního nadačního fondu"; návrh se však nevypořádává s platnou právní úpravou § l8 odst. 2 písm. a/ bod 6 zákona ČNR č. l7l/l99l Sb., podle něhož majetek Fondu národního majetku České republiky může být použit "k převodu na Nadační investiční fond pro účely podpory nadací určených Poslaneckou sněmovnou Parlamentu na návrh vlády.", nikoliv však určených jiným způsobem.

5. Z návrhu není patrno ani právní a majetkové postavení nově zřizované instituce,vztah jeho jednotlivých orgánů z hlediska jednatelského oprávnění, podmínky jeho hospodaření včetně vztahu ke státnímu rozpočtu, přípustnost či nepřípustnost, popřípadě omezení podnikatelské činnosti a nakládání s majetkem Národního nadačního fondu.

6. Vláda je připravena učinit veškerá opatření k naplnění původní koncepce, podle níž mají být určené akcie privatizovaných společností vloženy do majetku Nadačního investičního fondu, a.s., a akcie této společnosti /tj.NIF, a.s./ jako jednorázová podpora nadací rozděleny přímo jednotlivým nadacím způsobem určeným na návrh vlády Poslaneckou sněmovnou Parlamentu.

Tímto postupem se efekt pomoci nadacím na rozdíl od postupu navrženém skupinou poslanců zvyšuje, neboť nadace nezískají pouze příslib na určitou část výnosu určeného k rozdělení, ale přímo samotné akcie, o jejichž hodnotu se zvýší nadační jmění jednotlivých nadací.

7. Realizace podpory nadační činnosti má i své časové hledisko. V současné době vláda předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu k ústavnímu projednání návrh zásad zákona o nadacích, který má nahradit dosavadní kusou a zcela obecnou úpravu nadací a precizovat podmínky jejich vzniku, činnosti a dalších souvisejících záležitostí.

Vláda nepokládá za účelné, aby před posouzením tohoto návrhu Parlamentem a vyjasnění otázek týkajících se zákonného vymezení povahy a působení nadací, bylo přijato izolované rozhodnutí o budoucím využití majetku Nadačního investičního fondu, a.s.; příslušný návrh na jeho využití je vláda připravena předložit Poslanecké sněmovně po projednání navrženého zákona o nadacích.