Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-07-25

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 25. července 2001 č. 756 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 356/1999 Sb.,
kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
ve znění zákona č. 61/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 991)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 356/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění zákona č. 61/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 991), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády





S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 356/1999 Sb.,
kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
ve znění zákona č. 61/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 991)


Vláda na jednání své schůze dne 25. července 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 356/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění zákona č. 61/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 991) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů:

a) předložený návrh zákona je nekoncepčním zásahem do činnosti živnostenských úřadů, které již půl roku uplatňují nařízení vlády č. 140/2000 Sb., kterým se stanoví seznam živností volných, ve znění nařízení vlády č. 468/2000 Sb.; navržená změna by založila nerovné právní podmínky pro podnikatele, neboť podnikatelé, kteří získali živnostenské oprávnění až po 1. lednu 2001, musí mít v některých případech několik živnostenských oprávnění (tj. živnostenských listů) na činnosti, na něž bylo možno podle předchozí právní úpravy vydat jeden živnostenský list,

b) vláda nepovažuje za možné, aby bylo ponecháno na vůli podnikatele, zda se podřídí režimu uvedeného nařízení vlády či nikoliv, takový stav by vedl k právní nejistotě,

c) vzhledem k tomu, že ustanovení bodu 25 bylo součástí přechodných ustanovení k zákonu č. 356/1999 Sb. a přechodná ustanovení se mohou vztahovat pouze k obsahu uvedeného zákona, nelze je navrženým způsobem novelizovat; předložený návrh zákona je i jinak formulačně nedopracovaný a vyvolal by při aplikaci značné problémy,

d) údaje uvedené v odůvodnění předloženého návrhu zákona, které mají doložit nákladnost transformace živnostenských oprávnění, jsou značně nadsazené a podle odhadu skutečné náklady budou dosahovat asi poloviny uvedené částky.

Vláda v současné době připravuje návrh novely živnostenského zákona, v níž bude navrženo prodloužení lhůty pro transformaci živnostenských oprávnění.