Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2000
>
2000-07-03
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
3. července 2000
č.
667 + P
k plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí
pro občany se zdravotním postižením
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. b e r e n a v ě d o m í Přehled plnění jednotlivých opatření Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením obsažený v části V předloženého materiálu a upřesněný podle připomínky vlády;
II. m ě n í znění a termíny plnění úkolů vyplývajících z usnesení vlády ze 14. dubna 1998 č. 256, o schválení Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením, tak, jak je uvedeno v příloze tohoto usnesení;
III. u k l á d á ministru a vedoucímu Úřadu vlády a výkonnému místopředsedovi Vládního výboru pro zdravotně postižené občany
1. projednat s příslušnými členy vlády do 31. prosince 2000 plnění úkolů Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením a na případné problémy neodkladně upozornit předsedu vlády a předsedu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany,
2. předložit vládě do 30. června 2001 další zprávu o plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením.
Provede:
ministr a vedoucí Úřadu vlády a
výkonný místopředseda Vládního
výboru pro zdravotně
postižené občany
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 3. července 2000 č. 667
Ú p r a v a
znění a termínů některých opatření Národního plánu
vyrovnávání příležitostí
pro občany se zdravotním postižením
(vyplývajících z usnesení vlády ze 14. dubna 1998 č. 256, o schválení Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením)
U dosavadního opatření
3 a) Pokračovat v budování center rehabilitace, avšak s důrazem na specializaci na jednotlivé skupiny zdravotně postižených občanů, zajistit jejich financování a jejich činnost legislativně zakotvit.
MZ - 31. 12. 1999
Orientační finanční potřeba - cca 35 mil Kč ročně
se termín mění na průběžně.
U dosavadního opatření
3 b) Legislativně zakotvit pracovně rehabilitační centra a stanovit způsob jejich financování.
MPSV - 31. 12. 1999
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
Dosavadní opatření
3 f) Transformovat středisko Dědina na státní rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé jako náhradu za bývalé obdobné středisko v Levoč
i.
MPSV - 31. 12. 1999
Orientační finanční potřeba - počáteční investice cca 15 mil Kč,
provozní náklady cca 15 mil. Kč ročně
zní
3 f)
V rámci transformace systému sociálních služeb a v souladu s probíhající reformou veřejné správy vybudovat ucelený systém sociálních služeb pro nevidomé občany.
MPSV
- 1. 1. 2003
U dosavadního opatření
4.2 a) V zákonu o sociální pomoci legislativně upravit podmínky pro poskytování osobní asistence včetně problematiky sociálního pojištění asistentů, zejména v případech, kdy jde o rodinného příslušníka.
MPSV – 1. 1. 2000
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
U dosavadního opatření
4.2 b)
Legislativně upravit minimální rozsah bezplatně poskytované i částečně hrazené předčitatelské, průvodcovské a digitalizační služby pro nevidomé i služeb tlumočníků znakového jazyka a artikulačních tlumočníků pro neslyšící.
MPSV – 31. 12. 1998
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
Dosavadní opatření
4.2 c) Z průměrných nákladů na jednoho obyvatele státních ústavů sociální péče o zdravotně postižené odvodit normativ nákladů na trvalou péči o těžce zdravotně postiženou osobu. V zákonu o sociální pomoci legislativně upravit poskytování finančního příspěvku tomu, koho si zdravotně postižený nebo jeho zákonný zástupce jako skutečného zajišťovatele péče sám zvolí, ať již půjde o osobu blízkou, osobního asistenta, službu chráněného bydlení nebo státní či nestátní ústav sociální péče.
MPSV - 1. 1. 2000
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
zní
4. 2 c)
Vypracovat takový systém financování sociálních služeb, který zvýši společenskou a ekonomickou participaci oprávněného jedince, a to zejména preferencí jeho individuálních potřeb a přímým adresným směrováním finančních prostředků k oprávněným občanům. Systém bude maximalizovat prospěšnost služeb pro uživatele vytvořením dostatečně pestré a dostupné nabídky a umožněním volby, která bude reagovat na individuální potře
b
y a okolnosti a umožní uživatelům plnohodnotný život v jejich vlastním domově, kdykoliv to bude proveditelné a uživatelé si to budou přát.
MPSV - 1. 1.
2003
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
U dosavadního opatření
4.4 a) Vyt
vořit legislativní předpoklady pro poskytování služeb chráněného bydlení. Nejde o řešení vlastnických nebo nájemních vztahů k bytu (všechny možnosti jsou praxí prověřené a stávající legislativa je vyhovující), ale o vytvoření legislativních podmínek pro p
o
skytování a financování služeb.
MMR, MPSV - do 1. 1. 2000
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2002.
U dosavadního opatření
4.5 a) V zákonu o sociální pomoci vytvořit legislativní rámec pro poskytování a financování respitní péče.
MPSV, MZ - 31. 12. 1999
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
U dosavadního opatření
4.5 b) Finančně podpořit vznik a rozvoj respitní péče provozované státními nebo nestát
ními subjekty.
MPSV - 1. 1. 2000
Orientační finanční potřeba - cca 20 mil. Kč ročně
se termín mění na 1. 1. 2003.
U dosavadního opatření
4.6 a) Vytvořit legislativní předpoklady postupného snižování počtu stávajících státních ÚSP a jejich nahrazování jinými formami sociálních služeb.
MPSV - 1. 1. 2000
Finanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly MPSV
se termín mění na 1. 1. 2003.
U dosavadního opatření
6.1 a) Vytvořit systém pro akreditaci a financování poradenských pracovišť, působících mimo resort škol
ství.
MPSV, MZ, VVZPO - 1. 1. 2000
Finanční krytí - v rámci rozpočtových kapitol resortů
se termín mění na 1. 1. 2002.
Dosavadní opatření
6.1 c) Speciálně pedagogická centra zřizovat i samostatně bez závislosti na speciálních školách.
MŠMT - 31. 7. 1999
F
inanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly MŠMT
se ruší.
U dosavadního opatření
6.1 e) Podpoře rozšiřování počtu a zkvalitňování činnosti specializovaných poradenských center (včetně center (středisek) rané péče, center výuky soběstačnosti, trvalých expozic technických pomůcek pro zdravotně postižené s poradenstvím, poradenství úprav vozidel pro TP atd.) občanských sdružení pro zdravotně postižené udělit vysokou prioritu při přidělování grantů občanským sdružením.
MZ, MPSV - 1. 1. 2000
Finanční krytí - v rámci dotací občanským sdružením zdravotně postižených
se termín mění na průběžně.
U dosavadního opatření
6.2 f) Zajistit legislativně a finančně úhradu nákladů na dopravu, osobního asistenta, průvodce, tlumočníky znakového jazyka, artikulační tlumočníky a předčitatele pro integrované žáky se zdravotním postižením základních, středních a vysokých škol a učilišť běžného typu.
MPSV – 1. 1. 2000
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
Dosavadní opatření
6
.2 j) Vytvořit systém grantových úkolů (dotací přidělovaných na základě konkursního řízení mezi předloženými písemnými projekty), v rámci kterého budou pravidelně vyhlašována témata, týkající se zabezpečování architektonických přestaveb objektů s cílem vy
t
váření bezbariérového prostředí ve školách, předškolních a školských zařízeních vzhledem k potřebám dětí a mládeže se zdravotním postižením.
MŠMT - průběžně
Orientační finanční potřeba - cca 50 mil ročně od r. 1999
zní
6.2 j)
Vytvořit systém poskytování prostředků školským úřadům (resp. orgánům krajů vykonávajícím státní správu ve školství), popř. vysokým školám k postupnému vytváření bezbariérového prostředí na školách, a to i vysokých, podle potřeb v regionu.
MŠMT, školské úřady resp. orgány krajů vykonáv
ající státní správu ve školství - 31. 12.
2001
Orientační finanční potřeba - cca 50 mil ročně od r. 2002
U dosavadního opatření
6.2 l) Do některého z grantových projektů MŠMT zařadit témata na podporu celoživotního vzdělávání zdravotně postižených.
MŠMT - od r. 1999
Finanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly MŠMT
se termín mění na od r. 2001.
U dosavadního opatření
7 a) V rámci novelizace zákona o zaměstnanosti revidovat formulaci pojmu „občan se ZPS".
MPSV - 31. 12. 1999
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
U dosavadního opatření
7 c) Legislativně upravit institut podporovaného zaměstnávání.
MPSV - 31. 12. 1999
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativních opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
Dosavadní opatření
7 d) Snížit procento zaměstnávaných zdravotně postižených u podnikatelských subjektů zaměstnávajících občany se změněnou pracovní schopností, které se mohou ucházet o dotace ze státního rozpočtu, působících v běžném konkurenčním prostředí na 50 % zaměstnanců se změněnou pracovní schopností.
MF - 1. 1. 2000
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
zní
7 d) Snížit procento zaměstnávaných zdravotně postižených u podnikatelských subjektů zaměstnávajících občany se změněnou pracovní schopností, které se mohou ucházet o dotace ze státního rozpočtu, působících v běžném konkurenčním prostředí na 50 % zaměstnanců se změněnou pracovní schopností.
MPSV, MF - 1. 1. 2001
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
Dosavadní opatření
7 e) Pokračovat v kompenzacích platby sociálního pojištění a další podpoře zaměstnavatelů zaměstnávajících převážně zdravotně postižené působících v běžném konkurenčním prostředí. Výhledově řešit podporu zaměstnávání zdravotně postižených v celém komplexu právních předpisů a financování aktivní politiky zaměstnanosti a kompenzaci sociálního pojištění převést do ustanovení zákona o pojistném.
MF, MPSV - průběžně, novela zákona od 1. 1. 2000
Orientační finanční potřeba - cca 500 mil. Kč ročně
zní
7 e) Pokračovat v kompenzacích platby sociálního pojištění a další podpoře zaměstnavatelů zaměstnávajících převážně zdravotně postižené působících v běžném konkurenčním prostředí. Výhledově řešit podporu zaměstnávání zdravotně postižených v celém komplexu právních předpisů a financování aktivní politiky zaměstnanosti a kompenzaci sociálního pojištění převést do ustanovení
právních předpisů upravujících zaměstnanost
.
MF, MPSV - průběžně, novela zákona od 1. 1. 2000
Orientační finanční potřeba - cca 500 mil. Kč ročně
U dosavadního opatření
8 d) Zákonem vytvořit podmínky pro to, aby jednotlivé ÚP mohly, je-li to zapotřebí, zřídit multidisciplinární tým, jež by se zabýval problematikou zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Členem tohoto týmu by mohl být lékař kompetentní k posuzování zdravotního stavu a důsledků z něj vyplývajících pro oblast zaměstnanosti, příslušný zaměstnanec ÚP, ošetřující lékař občana se zdravotním postižením, psycholog, zástupce obecního úřadu, rehabilitač
n
ího či rekvalifikačního zařízení, případně další přizvaný odborník.
MPSV - 31. 12. 1999
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2003.
U dosavadního opatření
13.1 c) Ministerstvo práce a sociálních věcí zajistí údaje o zdravotně postižených v jím spravovaných zařízeních v rozsahu resortních statistických výkazů.
MPSV - 31. 12. 1999
Orientační finanční potřeba - cca 0,5 mil. Kč ročně
se termín mění na 1. 1. 2001.
Dosavadní opatření
13.1 d) MPSV se pokusí v některém projektu sponzorovaném EU získat prostředky pro řešení údajové databáze o osobách se zdravotním postižením kompatibilní se standardy EU.
MPSV - 30. 6. 1999
Finanční krytí - v rámci některého z projektů EU
zní
13. 1 d) MPSV se pokusí v některém z projektů
programu Phare (Phare CONSENSUS)
získat finanční prostředky pro řešení údajové databáze o osobách se zdravotním postižením kompatibilní se standardy EU.
MPSV -
1. 7. 2001
Finanční krytí - v rámci některého z projektů EU
U dosavadního opatření
15
a) Vytvořit podmínky pro sociálně právní ochranu zdravotně postižených v souladu s Listinou základních lidských práv a svobod.
MPSV, VVZPO - 31. 7. 1999
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření
se termín mění na 1. 1. 2002.
Dosavadní opatření
16 a) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provede studii možností odděleného financování podpory
sportovních a
vzdělávacích aktivit pro zdravotně postižené formou samostatných grantových projektů s cílem dosáhnout větší transparentnosti finančních toků a sjednocení metodiky s ostatními resorty (MZ, MPSV, MK).
MŠMT - 31. 7. 1999
Finanční dopad - jde pouze o restrukturalizaci prostředků
zní
16 a) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provede studii možností odděleného financování podpory vzdělávacích aktivit pro zdravotně postižené formou samostatných grantových projektů s cílem dosáhnout větší transparentnosti finančních toků a sjednocení metodiky s ostatními resorty (MZ, MPSV, MK).
MŠMT - 1. 1. 2001
Finanční dopad - jde pouze o restrukturalizaci prostředků
Dosavadní opatření
18 b) Ministerstvo práce a sociálních věcí zadá vhodné agentuře pro průzkum veřejného mínění zpracování studie, jak jsou jednotlivé typy vad vnímány veřejností z hlediska možnosti získávání finančních příspěvků od sponzorů.
MPSV - 31. 12. 1999
Finanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly MPSV
se ruší.