Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-03-11

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 11. března 1998 č. 167 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 403)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 403) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.


V L Á D A Č E S K É R E P U B L I K Y

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 11. března 1998 č. 167





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 403)


Vláda na své schůzi dne 11. března 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 403) a vyjádřila s ním s o u h l a s z následujících důvodů.

1. Předložení návrhu novelizace zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, je odůvodněno potřebou posílit věrohodnost politických stran a hnutí z hlediska jejich hospodaření a financování. Návrh vychází z potřeby větší otevřenosti, dostupnosti a včasnosti informací o hospodaření politických stran a hnutí a z požadavku konkrétnější specifikace příjmů a výdajů, tj. zejména vymezení jejich původu, výše a povahy. Zprůhlednění financování politických stran a hnutí je v návrhu vyjádřeno zakotvením přísnějších podmínek veřejné kontroly a umožněním postihu některých nežádoucích jevů při získávání příjmů politickými stranami a politickými hnutími.

2. Návrh na základě praktických zkušeností z financování stran a hnutí mimo veřejné prostředky přináší silnější tlak na řádnou účetní evidenci stran a hnutí a vytváří tak předpoklady pro zjištění nesrovnalostí v příspěvcích a darech na činnost stran a hnutí.


Přes nepochybné úsilí o zprůhlednění financování politických stran a hnutí navrhovaná právní úprava vykazuje určité nedostatky, pramenící ze snahy po rychlé nápravě:

n návrh opomíjí potřebu odborné kontroly finančních operací spojených se sponzorováním politických stran a hnutí a jeho výlučná orientace na vytvoření přísnějších podmínek kontroly při získávání příjmů stranami a hnutími nevytváří dostatečný předpoklad pro zprůhlednění způsobu jejich financování;


n navrhované řešení kontroly na základě výkazů příjmů a výdajů stran a hnutí ex post sice vytváří předpoklady pro zjištění nesrovnalostí v příspěvcích a darech, ale nebrání tomu, aby k nesrovnalostem nedocházelo;


n zamýšlené vyhotovování měsíčních výkazů o příjmech a výdajích politických stran a hnutí se nejeví efektivní. Návrh neřeší systém jejich kontroly ve vazbě na předpokládané pozastavení výplaty příspěvku ze státního rozpočtu a jeho obnovení, tedy ve vazbě na činnost Ministerstva financí;

n navrhovaný § 17a odst. 4 nepřihlíží ke znění § 6 zákona č. 424/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podle něhož není uvedení osoby, která je oprávněna k vedení výkazu, povinnou náležitostí stanov;

n navrhovaný § 17b nepředstavuje komplexní řešení informovanosti o výdajích poli-tické strany a hnutí. Tato otázka by mohla být řešena například doplněním náležitostí výroční finanční zprávy o přehled výdajů. Obsah výkazu by měl být stanoven nejen obsahově, ale i časově, například za období volební kampaně, neboť náklady na volby buď nebudou do dvou měsíců po volbách známy nebo nebudou uhrazeny.