Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-02-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. února 2000 č. 204 + P

k poslaneckému návrhu ústavního zákona o lidovém
hlasování o reformě veřejné správy
(sněmovní tisk č. 509)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu ústavního zákona o lidovém hlasování o reformě veřejné správy (sněmovní tisk č. 509) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu ústavního zákona o lidovém
hlasování o reformě veřejné správy
(sněmovní tisk. č. 509)


Vláda na své schůzi dne 21. února 2000 projednala a posoudila návrh na vydání ústavního zákona o lidovém hlasování o reformě veřejné správy (sněmovní tisk č. 509) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , neboť

a) lidové hlasování se má týkat vládních návrhů předložených Poslanecké sněmovně Parlamentu k projednání v roce 1999. Předložený návrh ústavního zákona se může stát bezpředmětný, pokud by Poslanecká sněmovna příslušné návrhy zamítla, pokud by je schválila, pak lze očekávat, že vládní návrhy budou prostřednictvím pozměňovacích návrhů pozměněny, takže předmětem lidového hlasování by byly návrhy, které nebudou totožné s přijatými zákony. Kromě toho je důvodné mít za to, že většina občanů bude mít malý přehled o obsahu všech navržených zákonů, což by mohlo vést k jejich nízké účasti na lidovém hlasování. Lidové hlasování je pojímáno jako konzultativní, jehož výsledky mají mít pro ústavní činitele politickou a nikoliv právní závaznost, čímž toto hlasování ztrácí svůj smysl,

b) navržená úprava týkající se povinnosti prezidenta odvolat již vyhlášené lidové hlasování podle následného rozhodnutí vlády není přijatelná vzhledem k závažnosti charakteru ústavního zákona,

c) z předloženého návrhu není zřejmé, co by mělo být předmětem stavu legislativní nouze podle čl. 2 odst. 3 věty poslední návrhu ústavního zákona, obdobně není jasný účel návrhem zákona předpokládaného oprávnění předsedy Poslanecké sněmovny vyhlásit stav legislativní nouze k přijetí opatření nezbytných pro zabezpečení kontinuity výkonu veřejné správy, jakož ani povaha těchto opatření,

d) kvantifikace dopadu navrženého zákona na státní rozpočet je podhodnocena, neboť tento dopad by činil 575 mil. Kč, což je o 125 mil. Kč více než je uvedeno v důvodové zprávě, přičemž s těmito výdaji není ve státním rozpočtu na rok 2000 počítáno.