Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-06-04

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 4. června 2003 č. 545 + P

o Národním akčním plánu zaměstnanosti na rok 2003

Vazba na záznam z jednání vlády:


V l á d a

I. s c h v a l u j e Národní akční plán zaměstnanosti na rok 2003, obsažený v části III materiálu č. j. 507/03 (dále jen „Národní plán“) a upřesněný podle připomínky vlády;

II. u k l á d á

1. místopředsedovi vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje, ministrům práce a sociálních věcí, průmyslu a obchodu, financí, pro místní rozvoj a informatiky a ministryním školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví realizovat opatření Národního plánu, uvedená v příloze tohoto usnesení, a to v rámci státního rozpočtu České republiky na rok 2003,

2. místopředsedovi vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje, ministrům průmyslu a obchodu, financí, pro místní rozvoj a ministryni školství, mládeže a tělovýchovy předložit ministru práce a sociálních věcí

a) do 31. srpna 2003 vyhodnocení plnění opatření Národního plánu ve své kompetenci za 1. pololetí 2003,

b) do 15. února 2004 vyhodnocení realizace opatření Národního plánu ve své kompetenci,

3. ministru práce a sociálních věcí

a) vypracovat konečné znění Národního plánu podle bodu I tohoto usnesení,

b) seznámit s tímto usnesením představitele zaměstnavatelů a zaměstnanců zastoupených v Radě hospodářské a sociální dohody České republiky,




c) zpracovat ve spolupráci s místopředsedou vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje, ministry průmyslu a obchodu, financí, pro místní rozvoj a ministryní školství, mládeže a tělovýchovy a předložit vládě

ca) do 30. září 2003 návrh postupu a cílů vlády ke snížení nezaměstnanosti v průběhu jejího funkčního období,

cb) do 30. listopadu 2003 návrh dlouhodobé koncepce národní politiky zaměstnanosti do roku 2010,

d) předložit do 30. září 2003 vládě souhrnné vyhodnocení realizace Národního plánu za 1. pololetí 2003, zpracované na základě vyhodnocení podle bodu II/2a tohoto usnesení,

e) předložit do 15. března 2004 vládě souhrnné vyhodnocení realizace Národního plánu, zpracovaného na základě vyhodnocení podle bodu II/2b tohoto usnesení;

III. d o p o r u č u j e

1. hejtmanům a primátorovi hlavního města Prahy spolupracovat s Ministerstvem práce a sociálních věcí a úřady práce, pověřenými koordinací státní politiky zaměstnanosti v jednotlivých krajích, při realizaci Národního plánu a zajistit, aby jimi řízené orgány a organizace obdobně spolupracovaly při realizaci Národního plánu, v souladu se strategií regionálního rozvoje a programy rozvoje územního obvodu kraje,

2. představitelům zaměstnavatelů a zaměstnanců, zastoupených v Radě hospodářské a sociální dohody České republiky, spolupracovat při realizaci Národního plánu na celostátní, regionální i místní úrovni.



Provedou:

místopředseda vlády pro výzkum a vývoj,
lidská práva a lidské zdroje,
ministři práce a sociálních věcí, financí,
průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj, informatiky,
ministryně školství, mládeže tělovýchovy,
zdravotnictví


Na vědomí:

hejtmani

Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 4. června 2003 č. 545


O p a t ř e n í

Národního akčního plánu zaměstnanosti na rok 2003


Opatření 1.1
MPSV bude pokračovat v rozšiřování a zdokonalování informačního systému OK Práce, jako základní podmínky pro vyhodnocování plnění směrnice č.1 a 2 Evropské komise v oblasti zaměstnanosti.

Opatření 1.2
MPSV bude pokračovat v posilování kapacity strategického a operačního plánování nákupem služeb a využitím spolupráce s vědeckou a výzkumnou sférou. V letošním roce se jedná zejména o výzkumné projekty realizované v rámci programu výzkumu pro státní správu Moderní společnost a její proměna, který obsahuje 9 témat v oblasti sociální politiky a politiky zaměstnanosti.

Opatření 1.3
MPSV ve spolupráci s úřady práce bude pokračovat v pilotním zkoušení podmínek dvou programů zaměřených na uchazeče ohrožené dlouhodobou nezaměstnaností, programu „První příležitost“, pro mladé uchazeče o zaměstnání do 25 let věku před dosažením 6 měsíců jejich nezaměstnanosti, a programu Nový start pro dospělé uchazeče nad 25 let, před dosažením 12 měsíců jejich nezaměstnanosti.

Opatření 1.4
MPSV ve spolupráci s úřady práce bude rozšiřovat aktivity zaměřené na prevenci před nezaměstnaností, na aktivizaci uchazečů i zájemců o zaměstnání. Vedle motivačních kursů se zaměří zejména na výuku technik vyhledávání pracovních míst, s podporou nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti, v souladu s finančními a personálními možnostmi resortu. Pro dlouhodobě nezaměstnané uchazeče (tj. déle než 12 měsíců) rozšíří programy speciálního poradenství pro zjištění a posouzení jejich možností a schopností uplatnit se na trhu práce.







Opatření 1.5
MPSV bude spolupracovat s MPO, MMR, MF, sociálními partnery, krajskými orgány a regionálními agenturami na přípravě doprovodných sociálních programů, na základě usnesení přijatých vládou v rámci vládní politiky restrukturalizace a privatizace stanovených odvětví. Přijaté doprovodné sociální programy budou zaměřeny zejména na prevenci před nezaměstnaností, s využitím kombinací proaktivních opatření, aby bylo do zaměstnanosti vráceno co nejvíce uvolňovaných osob.

Opatření 1.6
Úřady práce pověřené koordinací státní politiky zaměstnanosti v jednotlivých krajích budou realizovat politiku zaměstnanosti ve spolupráci s hejtmany a jimi řízenými orgány a organizacemi, se sociálními partnery a dalšími subjekty, v souladu se strategií regionálního rozvoje a programy rozvoje územního obvodu jednotlivých krajů.

Opatření 2.1
MPSV ve spolupráci s úřady práce budou rozšiřovat princip individuálního přístupu k nezaměstnaným osobám s cílem jejich aktivizace k přijetí zaměstnání. Budou pokračovat v realizaci pilotních projektů, zahájených v roce 2002, při kterém úřady práce nabízejí nezaměstnaným osobám uzavření dohody formou Individuálního akčního plánu. Po vyhodnocení výsledků stávající pilotní fáze bude toto opatření postupně rozšířeno na všechny úřady práce.

Opatření 2.2
MPSV bude rozšiřovat uplatňování modulu počítačové gramotnosti v rekvalifikačních programech pro uchazeče o zaměstnání, realizovanými prostřednictvím úřadů práce. MPSV bude ve spolupráci s MI řešit možnost realizace modulu počítačové gramotnosti a informačních technologií pro občany, v rámci projektu Národní program počítačové gramotnosti, koordinovaného MI.

Opatření 2.3
MPSV zabezpečí, aby úřady práce zvýšily podíl finančních prostředků na realizaci rekvalifikace (z celkového objemu finančních prostředků vyčleněných na aktivní politiku zaměstnanosti), dále zabezpečí zvýšení počtu uchazečů zařazených do rekvalifikace v celkovém počtu uchazečů zařazených do programů aktivní politiky zaměstnanosti.

Opatření 3.1
MPSV ve spolupráci s úřady práce zvýší podíl věkově starších uchazečů o zaměstnání zařazených do programů aktivní politiky zaměstnanosti, na celkovém počtu účastníků těchto programů. Jejich zařazování bude prováděno individuálně s ohledem na jejich předcházející pracovní zkušenosti, kvalifikaci a osobnostní předpoklady.




Opatření 3.2
MPSV bude při jednáních s ostatními resorty a sociálními partnery o restrukturalizaci odvětví a obsahu následných sociálních doprovodných programů předkládat řešení preferující udržení věkově starších zaměstnanců na trhu práce. Bude se jednat o rekvalifikační aktivity těchto zaměstnanců při přechodu do jiného zaměstnání a dále o upřednostnění jejich setrvání v pracovním poměru (včetně zabezpečení případných rekvalifikací), s cílem umožnit jim odchod do starobního důchodu po naplnění podmínek stanovených zákonem.

Opatření 3.3
V rámci programu PHARE budou preferovány výcvikové kursy zahrnující změnu profesní orientace pro věkově starší zaměstnance.

Opatření 4.1
MŠMT zpracuje přehledovou a hodnotící studii o celoživotním vzdělávání, která bude charakterizovat možnosti alternativních vzdělávacích cest a identifikuje problémy spojené s jejich realizací, v návaznosti na materiál zpracovaný NÚOV Transformace učebních a studijních oborů do celoživotního vzdělávání.

Opatření 4.2
MPSV zabezpečí přípravu na pravidelnou činnost Informačního systému uplatnění absolventů na trhu práce (ISA).

Opatření 4.3
MŠMT předloží koncepci evaluace vzdělávání a koncepci Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání (koordinátora evaluačních aktivit v oblasti regionálního školství a gestora tvorby evaluačních nástrojů) v návaznosti na zpracování zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů.

Opatření 4.4
MŠMT ve spolupráci s úřadem místopředsedy vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje při Úřadu vlády, dále MPSV, MMR a se sociálními partnery, dokončí návrh věcného záměru zákona o dalším vzdělávání.

Opatření 4.5
MPSV a MŠMT ve spolupráci s místopředsedou vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje předloží vládě do 30. září 2003 návrh kompetencí obou resortů v dalším profesním vzdělávání.







Opatření 4.6
MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem odborného vzdělávání zpracuje návrh soustavy oborů vzdělání, ve kterém bude podstatně snížen počet stávajících oborů. Vychází se přitom z navrhované soustavy pro Integrovaný systém typových pozic a požadavků trhu práce. Cílem je přispět k domácí i zahraniční transparentnosti vzdělávací soustavy i poskytovaných kvalifikací.

Opatření 4.7
MŠMT zabezpečí, aby Národní ústav odborného vzdělávání pokračoval v realizaci projektu POSUN, jehož hlavním cílem je přizpůsobit obsah vzdělávání současným společenským a hospodářským požadavkům, a zvýšit tak kvalitu vzdělávání na školách.

Opatření 4.8
MŠMT zabezpečí, aby Národní ústav odborného vzdělávání pokračoval v realizaci projektu KRAJ, jehož cílem je rozvoj celoživotního vzdělávání v Moravskoslezském regionu a vytvoření podmínek pro všeobecně dostupný přístup k učení, který povede k získání a obnově dovedností potřebných k uplatnění občanů na měnícím se trhu práce.

Opatření 4.9
MPSV zabezpečí prostřednictvím úřadů práce pověřených koordinací státní politiky zaměstnanosti v krajích účast úřadů práce na vytvoření a činnosti krajských rad pro rozvoj lidských zdrojů.

Opatření 5.1
MŠMT ve spolupráci s krajskými orgány bude pokračovat ve školení učitelů v počítačové gramotnosti a v rámci svých možností naplňovat iniciativu eLearning- podporu elektronického učení, zejména účinně začleňovat informační a komunikační technologie do vzdělávacích systémů, poskytovat příležitosti pro další vzdělávání učitelů a školitelů v oblasti informačních technologií a od roku 2004 urychlovat vybavení vzdělávacích center na školách.

Opatření 6.1
MPSV bude pokračovat v zavádění systému vyhodnocování údajů o volných pracovních místech po celém území republiky, v proškolování pracovníků a dalších návazných činnostech, aby se ČR stala při vstupu do Evropské unie fungujícím členem systému EURES.

Opatření 6.2
MPSV bude ve spolupráci s Národní observatoří NVF pokračovat v rozvíjení metodiky a modelu sítě stálé prognózy kvalifikačních potřeb trhu práce.




Opatření 6.3
MPSV bude do legislativy a řídící praxe promítat zkušenosti a poznatky získané v souvislosti s realizací pilotního projektu Aktivní výběr kvalifikovaných zahraničních pracovníků, schváleného usnesením vlády z 10. července 2002 č. 720, k podrobnému návrhu pilotního projektu Aktivní výběr kvalifikovaných zahraničních pracovníků.

Opatření 6.4
MPSV doplní do školících modulů pro zaměstnance úřadů práce problematiku vnitřního podnikového prostředí (ekonomika, organizace, marketing, personalistika apod.).

Opatření 7.1
MPSV ve spolupráci s úřady práce bude soustavně identifikovat uchazeče o zaměstnání nejvíce ohrožené diskriminací, s cílem zvýšit jejich podíl v opatřeních aktivačních programů, přijatých usnesením vlády z 23. června 1999 č. 640, o opatřeních na podporu zaměstnanosti osob obtížně umístitelných na trhu práce (se zřetelem na příslušníky romské komunity). Bude pokračovat v zařazování uchazečů nejvíce ohrožených na trhu práce, do všech programů aktivní politiky zaměstnanosti, zvýšeným uplatněním poradenství a znalosti komunikace s těmito skupinami, v souladu s úkoly Národního akčního plánu boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení a s vládní Koncepcí romské integrace.

Opatření 7.2
MPSV navrhne nový nástroj na podporu zřizování nových pracovních míst v rámci aktivní politiky zaměstnanosti v regionech nejvíce postižených nezaměstnaností, s mírou nezaměstnanosti nad 14%, pro zaměstnavatele, který se v dohodě s úřadem práce zaváže ke zřízení minimálně 10 nových pracovních míst.

Opatření 7.3
MPSV ve spolupráci s MF prověří možnost vzniku nového nástroje APZ na podporu zvýšení zaměstnanosti v nejvíce postižených regionech, formou podmíněného jednorázového odpisu hmotného majetku pro účely ZDP, jehož pořízení bude podmíněno vytvořením nového pracovního místa zaměstnavatelem a jeho obsazení uchazečem o zaměstnání, na základě dohody s úřadem práce.

Opatření 7.4
MPSV bude do legislativy a řídící praxe promítat zkušenosti a poznatky získané v souvislosti s realizací zásad Koncepce integrace cizinců na území České republiky, schválené usnesením vlády z 11. prosince 2000 č. 1266, o realizaci Zásad koncepce integrace cizinců na území České republiky a o návrhu Koncepce integrace cizinců na území České republiky.






Opatření 7.5
MPSV a úřady práce pověřené koordinací státní politiky zaměstnanosti v kraji se budou podílet na přípravě seminářů (kontaktních dnů) připravovaných v rámci Roku zdravotně postižených, s cílem zvýšit informovanost veřejnosti o možnostech zaměstnávání zdravotně postižených osob a o způsobu plnění povinnosti zaměstnávat tyto osoby.

Opatření 7.6
MPSV předloží vládě k projednání tzv. Teze k ucelené rehabilitaci, aby mohla rozhodnout o dalším postupu prací na návrhu věcného záměru zákona o ucelené rehabilitaci.

Opatření 8.1
MPSV ve spolupráci s MPO, MF, MMR, MŠMT, Úřadem místopředsedy vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje při Úřadu vlády předloží vládě návrh cílů a postupů při snížení nezaměstnanosti na dobu jejího funkčního období a návrh dlouhodobé koncepce národní politiky zaměstnanosti v souladu s Evropskou strategií zaměstnanosti.

Opatření 8.2
MPO bude pokračovat v programech na podporu malého a středního podnikání na realizaci podnikatelských projektů začínajících podnikatelů (včetně pracovníků, kteří vstupují do podnikání po uvolnění ze zaměstnání při restrukturalizaci ekonomiky), na realizaci projektů podporující podniky v počátečním období jejich činnosti a na realizaci projektů podporující další rozvoj stávajících malých a středních podniků. Intenzivnější podpora bude poskytována podnikatelským záměrům realizovaných na území strukturálně postižených regionů, hospodářsky slabých regionů a regionů postižených povodněmi v srpnu 2002.

Opatření 9.1
MMR ve spolupráci s MPSV, MPO a úřady práce bude pokračovat v zajišťování programu regionálních zaměstnaneckých agentur (RZA), které zabezpečují poradenskou činnost pro hromadně propuštěné zaměstnance. Cílem programu zaměstnaneckých agentur je poskytnout uvolňovaným pracovníkům bezprostředně po zařazení do organizační změny individuální služby, které jim umožní vyrovnat se psychicky se stresující situací, rychle se orientovat na trhu práce, získat nové dovednosti prostřednictvím rekvalifikací a tím zvýšit šanci na získání nového zaměstnání, pomoci jim při hledání zaměstnání i při zahájení vlastního podnikání.








Opatření 9.2
MPO zabezpečí prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s., poskytování podpor malým a středním podnikatelům v rámci programů ZÁRUKA, KREDIT, START, TRH, KOOPERACE, VESNICE, REGENERACE a SPECIAL, prostřednictvím Agentury pro rozvoj podnikání podpory v rámci programu PORADENSTVÍ, prostřednictvím Design centra podpory v rámci programu DESIGN a prostřednictvím CzechTrade podpory v rámci programu MARKETING.

Opatření 9.3
Pracovní mezirezortní tým MV, MPSV a MPO pro potírání nelegálního zaměstnávání cizinců zorganizuje vznik platformy spolupráce pro řešení této problematiky na krajské úrovni.

Opatření 9.4
MPSV zorganizuje čtvrtletní monitoring trhu práce v příhraničních oblastech České republiky s Polskou republikou se zaměřením na obsazování pracovních míst vybraných profesí cizinci.

Opatření 10.1
MPO v rámci Sektorového operačního programu Průmysl vyhlásilo pro rok 2003 čtyři programy podpory: Podpora inovací a vývoje nových výrobků a technologií, Rozvoj informačních a komunikačních technologií, Rozvoj infrastruktury pro firemní vzdělávání a Zavádění technologií zvyšujících konkurenceschopnost podniků na trhu, technologií využívajících obnovitelné surovinové zdroje a výrobních postupů šetrných k životnímu prostředí.

Opatření 10.2
MPO ve spolupráci s CzechInvestem budou pokračovat v realizaci Rámcového programu pro podporu strategických služeb a Rámcového programu pro podporu vzniku technologických center, schválených usnesením vlády z 5. června 2002 č. 573, k zabezpečení realizace Rámcového programu pro podporu strategických služeb a Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center.

Opatření 10.3
MMR bude v rámci Státního programu podpory cestovního ruchu, schváleného usnesením vlády z 24. února 2003 č. 193, o zaměření Státního programu cestovního ruchu pro rok 2003, poskytovat dotace obcím a podnikatelům s cílem podpořit vznik nových nebo upevnění stávajících pracovních míst, v oblasti lázeňství, sportovně-rekreační infrastruktury, propagace České republiky jako turistické destinace a budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu na území městských památkových rezervací a zón.




Opatření 10.4
MPSV ve spolupráci s MPO zabezpečí přípravu návrhu novely nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, s cílem zvýšit motivaci investorů k alokaci investic do regionů nejvíce postižených nezaměstnaností.

Opatření 10.5
MPSV a MPO nabídnou investorům v nejvíce postižených regionech, kteří zároveň čerpají investiční pobídky na základě tzv. Memorand a na základě zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách, možnost podepsání dodatku k dohodě, kterým se investor zaváže ke zřízení dalších nových pracovních míst a jejich obsazení občany České republiky, bez nutnosti realizace dalších investic.

Opatření 11.1
MPSV, MŠMT a sociální partneři budou spolupracovat s krajskými orgány s cílem zabezpečení náležitého zastoupení problematiky rozvoje lidských zdrojů v regionálních rozvojových strategiích.

Opatření 11.2
MMR bude přispívat realizací programu podpory regionálního rozvoje k vytvoření nových pracovních míst a infrastruktury pro rozvoj podnikání ve strukturálně postižených a hospodářsky slabých regionech.

Opatření 11.3
MPSV, MŠMT, MMR ve spolupráci s krajskými orgány budou podporovat programy výcviku a rozvoje pro regionální úřady, sociální partnery, úřady práce a další regionální účastníky zaměřené na řízení rozvoje lidských zdrojů v rámci regionálních plánů. Cílem je zlepšování regionální konkurenceschopnosti prostřednictvím rozvoje lidských zdrojů, účast, partnerství a spolupráce osob na regionální úrovni, meziregionální a přeshraniční spolupráce v oblasti rozvoje lidských zdrojů, zaměstnanosti a trhu práce.

Opatření 11.4
MPSV a MF, ve spolupráci s MMR a MPO, na základě úkolu z usnesení vlády z 22. května 2002 č. 518, k Doprovodnému sociálnímu programu pro ocelářský průmysl, připraví návrh věcného záměru zákona, jímž bude upraveno použití veřejných prostředků na realizaci opatření k řešení sociálních důsledků zásadních strukturálních změn, případně navrhne jiné adekvátní řešení tohoto problému.

Opatření 11.5
MPO a MPSV prověří pro rok 2004 možnost vzniku specifického nástroje podpory vzniku samosprávných místních a regionálních sociálních podniků a družstev, podílejících se na řešení zaměstnanosti osob ohrožených sociálním vyloučením.



Opatření 12.1
MF ve spolupráci s ostatními resorty a sociálními partnery bude dále pracovat, v rámci reformy veřejných rozpočtů, na úpravách daňového systému, mimo jiné s cílem postupného snížení daňového zatížení práce.

Opatření 13.1
MPSV předloží v souladu s úkoly z usnesení vlády ze 17. února 2003 č. 172, k Návrhům zdokonalení podnikatelského prostředí návrhy na úpravu legislativy v oblasti pracovněprávních vztahů, na úpravu právní úpravy nemocenského pojištění, na úpravu systému sociálních dávek a systému dávek v nezaměstnanosti.

Opatření 14.1
MPSV promítne do připravovaného návrhu novely zákoníku práce výsledky šetření stavu využívání forem organizace práce, pracovní doby a pracovně právních vztahů za období nabytí účinnosti novely zákoníku práce po 1. lednu 2001 včetně názorů zástupců zaměstnavatelů a zaměstnanců.

Opatření 15.1
MPO bude pokračovat ve zvyšování konkurenceschopnosti průmyslu realizací programů podpory v rámci Sektorového operačního programu Průmysl, jejichž součástí je podpora zavádění nových technologií včetně rekvalifikace zaměstnanců a zajištění přístupu k informačním a komunikačním technologiím.

Opatření 15.2
MPO bude pokračovat v realizaci programů celoživotního vzdělávání prostřednictvím akreditovaných institucí a na částečné úhradě nákladů.

Opatření 15.3
Úřad místopředsedy vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje při Úřadu vlády ve spolupráci se zástupci MPSV, MŠMT, MPO, MMR a svazů zaměstnavatelů a zaměstnanců zastoupených v Radě hospodářské a sociální dohody České republiky bude iniciovat návrhy k vytvoření účinného motivačního prostředí pro zaměstnavatele o další vzdělávání zaměstnanců.

Opatření 16.1
MŠMT bude pokračovat v proškolování výchovných poradců na školách v problematice rovných příležitostí mužů a žen, aby ji účinně uplatňovali při své poradenské činnosti.

Opatření 16.2
MPSV ve spolupráci se zainteresovanými resorty zavede u každé směrnice opatření monitorující rovnost pohlaví. Podle potřeby budou zavedena specifická opatření na zajištění rovnosti mužů a žen. To je důležité zejména při realizaci aktivních opatření na trhu práce, při zabezpečení pomoci uchazečům o zaměstnání při opětovném vstupu



na trh práce, při zahájení samostatného podnikání, vytvoření zaměstnání ve sféře služeb a při využití větší pružnosti pracovních modelů v praxi.

Opatření 16.3
Jednotlivá ministerstva si stanoví vlastní priority a postupy při prosazování rovnosti mužů a žen v oblasti své věcné působnosti a budou je realizovat v praxi. Při stanovení a realizaci opatření budou využívat spolupráci s nevládními organizacemi mužů a žen.

Opatření 17.1
Úřady práce se při kontrole dodržování ustanovení o zákazu diskriminace z hlediska rovnosti pohlaví rovněž zaměří na dodržování principu stejné mzdy za stejnou práci a za práci stejné hodnoty a na dodržování ustanovení o zvýšené ochraně žen kojících a v těhotenství.

Opatření 17.2
MPSV jako koordinátor vládní politiky rovnosti pohlaví bude příslušnými návrhy opatření reagovat na výsledky šetření rozdílů ve výši pracovních příjmů mužů a žen realizovaného Výzkumným ústavem práce a sociálních věcí, dále v praxi ověří navržený modelový postup zjišťování podílu diskriminace na těchto rozdílech.

Opatření 18.1
MPSV ve spolupráci s úřady práce bude pokračovat v rozšiřování plošného uplatnění motivačních a poradenských aktivit pro osoby vracející se na trh práce, které bude spočívat v poskytování informací, zabezpečení poradenství, krátkých kurzů a školení pro získání nové orientace a pro používání informačních technologií.

Opatření 18.2
MPSV, MŠMT, MZd, MMR budou v rámci svých kompetencí podporovat zřizování a provoz zařízení pro péči o děti a potřebné členy rodiny, zejména když doplňují či nahrazují péči poskytovanou zaměstnanými občany.