Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-11-07

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 7. listopadu 2001 č. 1139 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb.,
o odpadech a o změně některých dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1116)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1116), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a
o změně některých dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1116)


Vláda na jednání své schůze dne 7. listopadu 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1116) a vyslovila n e s o u h l a s s tímto návrhem. · navrhovaná úprava je nesystémová, neboť obce by mohly volit mezi třemi různými způsoby úhrady nákladů vynaložených na nakládání s komunálním odpadem, a to mezi úhradou za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy (dále jen "úhrada na základě smlouvy"), místním poplatkem za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen "místní poplatek") a poplatkem za komunální odpad, přičemž výše úhrady každého z uvedených způsobů by se stanovila odlišně, zcela odlišně by byl stanoven i okruh poplatníků,

· náročnost a nákladnost správy místního poplatku ve větších obcích, na kterou je předkladatelem poukazováno, nelze akceptovat, neboť zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění zákona č. 185/2001 Sb., umožňuje, aby místní poplatek byl odváděn za domácnost společným zástupcem, za rodinný nebo bytový dům vlastníkem nebo správcem; v návaznosti na tuto úpravu by počet subjektů platících obci neměl podstatně vzrůst. Obec je zároveň povinna vést evidenci jednotlivých poplatníků, kterými jsou fyzické osoby, pro kontrolu řádného plnění jejich poplatkových povinností, a to jak u poplatku za komunální odpad, tak u místního poplatku.

Vláda zároveň zastává názor, že novelizace zákona, který dosud nenabyl účinnosti, by nepřispěla k právní kultuře ani právnímu vědomí občanů.