Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-11-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. listopadu 2001 č. 1175 + P

k návrhu zastupitelstva hlavního města Prahy
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb.,
o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1123)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1123) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1123)


Vláda na své schůzi dne 14. listopadu 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, (sněmovní tisk č. 1123) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to z těchto důvodů:

1. Navrženým rozšířením silničního ochranného pásma i na komunikace v souvisle zastavěném území obce by se v silničním ochranném pásmu nalézaly nemovitosti a stavby nesouvisející s pozemní komunikací. Důsledkem by bylo značné omezení práv vlastníků těchto nemovitostí a staveb, na něž by se vztahovalo též ustanovení § 32 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích, tzn., že vlastníci by mohli provádět stavby, které podle zvláštních předpisů vyžadují povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu jen na základě povolení vydaného silničním správním úřadem a za podmínek v něm uvedených; souhlas silničního správního úřadu by si např. vyžadovaly i terénní úpravy, jimiž by se úroveň terénu zvýšila nebo snížila ve vztahu k nivelitě vozovky. Vlastníci nemovitostí a staveb v silničním ochranném pásmu by museli při realizaci navrhované právní úpravy podle ustanovení § 34 a § 35 zákona o pozemních komunikacích strpět vstup vlastníka dálnice, silnice a místní komunikace I. nebo II. třídy na své pozemky nebo stavby na nich stojící za účelem oprav, údržby, odstraňování následků nehod nebo jiných překážek omezujících silniční provoz nebo realizaci jiných nezbytných opatření k zabránění ohrožení pozemní komunikace.

2. Pojem "reklamní zařízení", uvedený v předloženém návrhu zákona, je z hlediska zamýšleného rozšíření silničního ochranného pásma i na souvisle zastavěné území obce nepřesný a nedostatečný, protože za reklamní zařízení by bylo možno považovat např. i výlohy obchodů, poutače či různé světelné zdroje.

3. Navrhovaná úprava si klade za cíl umožnit rychlejší odstranění nepovolených reklamních zařízení umístěných v okolí pozemní komunikace v souvisle zastavěném území obce; nové povinnosti vlastníků nemovitostí a staveb na nich umístěných (kterých by bylo v hlavním městě Praze řádově tisíce až desetitisíce) vyplývající z dalších ustanovení zákona o pozemních komunikacích by však byly ve zřejmém nepoměru k omezením obsaženým v návrhu zákona.

4. Problematiku umísťování reklamních zařízení na území hlavního města Prahy lze řešit například též vydáním obecně závazné vyhlášky podle ustanovení § 71 odst. 6 stavebního zákona, v níž by byly stanoveny požadavky na umísťování reklamních zařízení na území hlavního města Prahy.