přednostové okresních úřadů a primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně, primátoři měst České Budějovice, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Zlín, Olomouc, Opava, Havířov 1. místopředseda vlády
PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.
b) finanční rozvahy s přesnou specifikací rozpočtových položek,
c) oponentského posudku,
d) projednání a doporučení projektu k podpoře a realizaci výběrovou komisí,
e) projednání a schválení návrhu výběrové komise Komisí,
f) smlouvy a smluvního ustanovení o finančním vypořádání v případě ukončení projektu. 6. Výše přidělené dotace: a) na centrální úrovni určuje návrh výše dotace a podmínky spoluúčasti především příslušné ministerstvo, v jehož gesci je projekt nebo program podpořen a realizován, b) na místní úrovni může činit maximálně 70 až 90 % celkových nákladů každého programu či projektu, není-li poskytovatelem dotace stanoveno jinak. Podmínkou pro čerpání finančních prostředků z dotace poskytnuté na realizaci projektu je finanční spoluúčast okresního úřadu, magistrátního úřadu nebo úřadu statutárního města, případně jiných fyzických či právnických osob ve výši minimálně 10 až 30 % celkových nákladů, není-li stanoveno jinak. Finanční spoluúčast je vyžadována i při využití plošných dotací poskytovaných okresními úřady, magistrátními úřady nebo úřady statutárních měst. Finanční spoluúčastí se v tomto případě rozumí prostředky, finanční nebo materiálové (ve finančním ohodnocení), získané za účelem úspěšné realizace projektu z jiných finančních zdrojů než z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa (například z prodeje vlastních produktů, sponzorské dary a granty od právnických nebo fyzických osob, spoluúčast klientů, odměna za vlastní pracovní činnost, apod.). Čerpání je nutno provádět tak, aby finanční spoluúčast byla dodržena po celou dobu realizace projektu. U cílených dotací (projekt, program) se nepovažuje za spoluúčast ze strany příjemce dotace finanční podpora přidělená z plošné dotace čerpané z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku. Cílené a plošné dotace není možné slučovat. 7. Příjemce finanční dotace na místní úrovni musí být jejím konečným uživatelem, tyto prostředky však mohou poskytovat pouze na základě obchodních vztahů podchycených smlouvou. 8. Přidělené finanční prostředky z dotace nebo z příspěvku na centrální nebo místní úroveň nesmí být dále darovány. 9. Komise má právo žádat o zpřesnění informací k Žádosti o dotaci, a to jak ústní, tak i písemnou formou, dále předložením smluv včetně jejich návrhů, předložením fotodokumentace apod. 10. Použití dotace pro občanská sdružení se řídí Zásadami pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením schválenými usnesením vlády z 27. listopadu 1992 č. 663, ve znění pozdějších změn a doplňků. 1) 11. Úhrada nákladů na jednorázové aktivity je podmíněna provedením záznamu, který musí obsahovat: a) formu aktivity,
b) název tématu,
c) datum a místo konání,
d) jméno, příjmení a rodné číslo lektora a jeho kvalifikaci,
e) výši smluvní odměny,
f) rozsah aktivity v hodinách,
g) popis cílové populace,
h) smlouvu, objednávku nebo jiný doklad vyjadřující právní vztah na danou činnost v rozsahu podstatných náležitostí,
ch) celkové zhodnocení kvality programu. 12. Změna účelu dotace u schváleného projektu je možná pouze se souhlasem orgánu na centrální úrovni nebo místní úrovni, který dotaci přidělil a tuto změnu projednal se sekretariátem Komise s kladným výsledkem. Změny musí být písemně odůvodněny a nesmí zásadním způsobem měnit charakter schváleného projektu. Při nedodržení podmínek pro poskytnutí dotace je možné tuto dotaci odebrat, a to i zpětně, jestliže je zjištěno, že byla poskytnuta na základě nesprávně uvedených nebo nepravdivých údajů. Sankční přístup je v těchto případech upraven v § 30 zákona č. 576/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů. ________________ Ze stanoviska Ministerstva zdravotnictví z 12. června 1998 č.j. 18889/98 k otázce péče o drogově závislé občany: “Při posuzování otázky, zda péče o drogově závislé občany spadá do oblasti péče o zdravotně postižené vycházelo Ministerstvo zdravotnictví z Mezinárodní klasifikace poruch, disaptibilit a handicapů vydaných Světovou zdravotnickou organizací (WHO). V této klasifikaci je možno drogovou závislost zařadit mimo jiné do psychických poruch (disaptibility v chování, komunikaci, osobní péči atd.). Průnikem poruchy disaptibility do sociální oblasti je pak výrazný sociální handicap. Disaptibility a handicapy u drogově závislých jsou tedy, bez ohledu na příčiny vzniku poruchy, srovnatelné s důsledky zdravotních postižení. Organizace zajišťující péči o drogově závislé proto podle názoru Ministerstva zdravotnictví patří mezi sdružení vymezená v bodě II.9 uvedených zásad jako sdružení vyvíjející svou činnost v oblasti péče o zdravotně postižené.”