Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-07-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. července 1999 č. 731 + P

o Pravidlech pro čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu
na protidrogovou politiku


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

s c h v a l u j e Pravidla pro čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu na protidrogovou politiku uvedená v příloze tohoto usnesení.


Na vědomí:

přednostové okresních úřadů a
primátoři měst Brna, Ostravy a
Plzně,
primátoři měst České Budějovice,
Karlovy Vary, Ústí nad Labem,
Liberec, Hradec Králové,
Pardubice, Zlín, Olomouc,
Opava, Havířov

1. místopředseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.



P r a v i d l a

pro čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu
na protidrogovou politiku


Vláda stanoví k zabezpečení jednotného postupu při poskytování účelových dotací poskytovaných ze státního rozpočtu, rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na státní protidrogovou politiku - Pravidla pro čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu na protidrogovou politiku (dále jen “Pravidla”).

Článek 1
Všeobecná ustanovení

1. Pravidla stanovují :

a) vymezení účelu finančních prostředků státního rozpočtu rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa určených na protidrogovou politiku vlády,

b) podmínky, za nichž je možné se v rámci výběrového řízení ucházet o dotace ze státního rozpočtu, rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, na realizaci programů protidrogové politiky,

c) způsob provádění výběrového řízení na podporu programů protidrogové politiky ze státního rozpočtu,

d) kontrolní nástroje a pravomoci orgánů státní správy poskytujících finanční prostředky na uvedený účel,

e) způsob vyúčtování a hodnocení efektivity vynaložených finančních prostředků.

2. Pravidla jsou závazná pro poskytování finančních prostředků na realizaci programů v oblasti primární, sekundární a terciární prevence drogových závislostí.

3. Pravidla jsou závazná a výhradně určená na podporu protidrogových rozvojových programů a protidrogovou politiku, jak pro především ústřední orgány státní správy (centrální úroveň), tak pro okresní úřady a magistrátní úřady a úřady statutárních měst (místní úroveň), pokud čerpají prostředky z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku.

4. V případě čerpání účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu, rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - jsou Pravidla závazná pro všechny druhy organizací (ziskové i neziskové, státní i nestátní).

5. Vnitřní strukturu uvolňovaných finančních prostředků, čerpaných zrozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - schvaluje v souladu s platnou Koncepcí a na návrh svého sekretariátu Mezirezortní protidrogová komise (dále jen “Komise”), která rozhoduje o výši přidělených finančních prostředků a o finanční podpoře projektů protidrogové politiky vlády.

6. Na finanční prostředky z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - není právní nárok. Předložení žádosti o dotaci nezakládá předkladateli nárok na její přidělení. V případě poskytnutí účelové dotace tato nezakládá jejímu příjemci nárok na další finanční příspěvky ze státního rozpočtu na realizaci projektů v následujícím období.
Článek 2
Vymezení účelu

Finanční dotace z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - je poskytována na finanční prostředky určené pro:

1. centrální úroveň, které lze použít na rozvojové programy a protidrogovou politiku, nikoliv na programy patřící do běžné působnosti resortů. O rozdělení finančních prostředků rozhoduje na návrh svého sekretariátu Komise. Převedení finančních prostředků z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - musí být na centrální úrovni provedeno rozpočtovým opatřením. Tyto orgány a organizace mohou svoje výdaje uskutečňovat pouze ze svého výdajového účtu. U příspěvkových organizací nelze poskytovat přímo příspěvky na činnost nebo dotace na investice z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - nýbrž jen prostřednictvím jejich zřizovatele,

2. místní úroveň, které lze použít především na:

a) náklady spojené s činností protidrogového koordinátora okresního úřadu, magistrátního úřadu a úřadu statutárního města, a to

aa) účast na jednání protidrogových koordinátorů

- úhrada nákladů spojených s účastí na jednání protidrogových koordinátorů ve výši maximálně 60 % celkových nákladů na osobu a den. Finanční spoluúčast zaměstnavatele protidrogového koordinátora je vyžadována ve výši minimálně 40% celkových nákladů na osobu a den,

- úhrada cestovních nákladů je stanovena obecně závaznými právními předpisy,

ab) ostatní náklady

- úhrada ostatních nákladů přímo souvisejících se zvyšováním odbornosti a vzdělávání protidrogového koordinátora (s výjimkou materiálového zabezpečení), maximálně však do výše 10.000,- Kč na kalendářní rok.
- nezbytně nutné materiálové vybavení pro zabezpečení činnosti a výkonu funkce protidrogového koordinátora a případné rozšíření či modernizaci vybavení za účelem úzké spolupráce se sekretariátem Komise (například PC, software, Fax-modem, E-mail apod.), do celkové maximální výše 100.000,- Kč. Provoz tohoto vybavení hradí příslušný úřad,

b) náklady na realizaci aktivit primární prevence,

c) náklady na realizaci aktivit sekundární prevence,

d) náklady na realizaci aktivit terciární prevence,

e) náklady na realizaci vzdělávacích programů pro profesionály poskytující odbornou pomoc a péči uživatelům drog.

Článek 3
Účel, rozsah a podmínky pro poskytování, čerpání a užití dotací

1. Účel, rozsah, podmínky pro poskytování, čerpání a užití dotací se řídí zákonem č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů, Zásadami pro poskytování a čerpání investičních dotací ze státního rozpočtu stanovenými Ministerstvem financí (č. j. 113/43850/1998), Zásadami pro poskytování a čerpání neinvestičních dotací ze státního rozpočtu stanovených Ministerstvem financí (č. j. 115/87361/1998), Zásadami pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením prostřednictvím ústředních orgánů státní správy (usnesení vlády z 27. listopadu 1992 č. 663, o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, ve znění pozdějších změn a doplňků) a dále možnými regulačními opatřeními Ministerstva financí pro čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu, jsou-li tato ustavena.

2. Základní podmínkou pro poskytování a čerpání finančních prostředků je účelovost jejich využití.

3. Okresní úřady ve smyslu § 7 zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, se ve své činnosti řídí zákony a ostatními právními předpisy a v jejich mezích usneseními vlády a směrnicemi ústředních orgánů státní správy.

4. Instituce na centrální a místní úrovni žádají Komisi prostřednictvím jejího sekretariátu o uvolnění finančních prostředků z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - způsobem stanoveným Pravidly. Komise určí výši dotace a uplatní souhrnný požadavek u Ministerstva financí. Návrh na přidělení dotací musí být členěn na investiční a neinvestiční prostředky.

5. Finanční prostředky pro centrální úroveň a místní úroveň z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - se mohou poskytnout pouze na základě:

a) v řádném termínu předloženého a věcně správně zpracovaného projektu, jehož záměr je v souladu s prioritami resortní, respektive místní, okresní nebo regionální protidrogové politiky,

b) finanční rozvahy s přesnou specifikací rozpočtových položek,

c) oponentského posudku,

d) projednání a doporučení projektu k podpoře a realizaci výběrovou komisí,

e) projednání a schválení návrhu výběrové komise Komisí,

f) smlouvy a smluvního ustanovení o finančním vypořádání v případě ukončení projektu.

6. Výše přidělené dotace:

a) na centrální úrovni určuje návrh výše dotace a podmínky spoluúčasti především příslušné ministerstvo, v jehož gesci je projekt nebo program podpořen a realizován,

b) na místní úrovni může činit maximálně 70 až 90 % celkových nákladů každého programu či projektu, není-li poskytovatelem dotace stanoveno jinak. Podmínkou pro čerpání finančních prostředků z dotace poskytnuté na realizaci projektu je finanční spoluúčast okresního úřadu, magistrátního úřadu nebo úřadu statutárního města, případně jiných fyzických či právnických osob ve výši minimálně 10 až 30 % celkových nákladů, není-li stanoveno jinak. Finanční spoluúčast je vyžadována i při využití plošných dotací poskytovaných okresními úřady, magistrátními úřady nebo úřady statutárních měst.

Finanční spoluúčastí se v tomto případě rozumí prostředky, finanční nebo materiálové (ve finančním ohodnocení), získané za účelem úspěšné realizace projektu z jiných finančních zdrojů než z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa (například z prodeje vlastních produktů, sponzorské dary a granty od právnických nebo fyzických osob, spoluúčast klientů, odměna za vlastní pracovní činnost, apod.). Čerpání je nutno provádět tak, aby finanční spoluúčast byla dodržena po celou dobu realizace projektu. U cílených dotací (projekt, program) se nepovažuje za spoluúčast ze strany příjemce dotace finanční podpora přidělená z plošné dotace čerpané z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku.

Cílené a plošné dotace není možné slučovat.

7. Příjemce finanční dotace na místní úrovni musí být jejím konečným uživatelem, tyto prostředky však mohou poskytovat pouze na základě obchodních vztahů podchycených smlouvou.

8. Přidělené finanční prostředky z dotace nebo z příspěvku na centrální nebo místní úroveň nesmí být dále darovány.

9. Komise má právo žádat o zpřesnění informací k Žádosti o dotaci, a to jak ústní, tak i písemnou formou, dále předložením smluv včetně jejich návrhů, předložením fotodokumentace apod.

10. Použití dotace pro občanská sdružení se řídí Zásadami pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením schválenými usnesením vlády z 27. listopadu 1992 č. 663, ve znění pozdějších změn a doplňků. 1)

11. Úhrada nákladů na jednorázové aktivity je podmíněna provedením záznamu, který musí obsahovat:

a) formu aktivity,

b) název tématu,

c) datum a místo konání,

d) jméno, příjmení a rodné číslo lektora a jeho kvalifikaci,

e) výši smluvní odměny,

f) rozsah aktivity v hodinách,

g) popis cílové populace,

h) smlouvu, objednávku nebo jiný doklad vyjadřující právní vztah na danou činnost v rozsahu podstatných náležitostí,

ch) celkové zhodnocení kvality programu.

12. Změna účelu dotace u schváleného projektu je možná pouze se souhlasem orgánu na centrální úrovni nebo místní úrovni, který dotaci přidělil a tuto změnu projednal se sekretariátem Komise s kladným výsledkem. Změny musí být písemně odůvodněny a nesmí zásadním způsobem měnit charakter schváleného projektu. Při nedodržení podmínek pro poskytnutí dotace je možné tuto dotaci odebrat, a to i zpětně, jestliže je zjištěno, že byla poskytnuta na základě nesprávně uvedených nebo nepravdivých údajů. Sankční přístup je v těchto případech upraven v § 30 zákona č. 576/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

________________
Ze stanoviska Ministerstva zdravotnictví z 12. června 1998 č.j. 18889/98 k otázce péče o drogově závislé občany:
“Při posuzování otázky, zda péče o drogově závislé občany spadá do oblasti péče o zdravotně postižené vycházelo Ministerstvo zdravotnictví z Mezinárodní klasifikace poruch, disaptibilit a handicapů vydaných Světovou zdravotnickou organizací (WHO). V této klasifikaci je možno drogovou závislost zařadit mimo jiné do psychických poruch (disaptibility v chování, komunikaci, osobní péči atd.). Průnikem poruchy disaptibility do sociální oblasti je pak výrazný sociální handicap. Disaptibility a handicapy u drogově závislých jsou tedy, bez ohledu na příčiny vzniku poruchy, srovnatelné s důsledky zdravotních postižení. Organizace zajišťující péči o drogově závislé proto podle názoru Ministerstva zdravotnictví patří mezi sdružení vymezená v bodě II.9 uvedených zásad jako sdružení vyvíjející svou činnost v oblasti péče o zdravotně postižené.”

Článek 4
Věcné vyhodnocení realizovaných aktivit

1. Příjemce dotace na centrální a místní úrovni provede stanoveným způsobem zúčtování a vyhodnocení všech finančně podpořených aktivit dotovaných z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - a to z hlediska věcné účinnosti v oblasti protidrogové politiky a předloží je nejpozději do 31. ledna následujícího kalendářního roku Komisi prostřednictvím jejího sekretariátu. Porušení tohoto ustanovení je důvodem k nepřidělení další dotace.

2. Závěrečnou souhrnnou zprávu o věcném využití finančních prostředků uvolněných z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa - výdaje na protidrogovou politiku - zpracuje sekretariát Komise a předloží k projednání Komisí.

Článek 5
Zúčtování dotace ze státního rozpočtu

1. Příjemci dotace na centrální úrovni a na místní úrovni provedou finanční zúčtování a vypořádání čerpání finančních prostředků ze státního rozpočtu v termínu stanoveném Ministerstvem financí. Za zúčtování a vypořádání dotace za uplynulý rok, prováděné při zúčtování finančních vztahů se státním rozpočtem, odpovídá orgán centrální úrovně nebo místní úrovně, kterému byly finanční prostředky na protidrogovou politiku vlády poskytnuty.

2. Příjemce dotace postupuje tak, aby nedošlo k porušení stanovené procentní proporce původně schválené finanční dotace. V případě nedodržení stanovené spoluúčasti je příjemce povinen částku přidělenou dotací, již přečerpal, vrátit ve stejném termínu, jako jsou vraceny nevyužité finanční prostředky do státního rozpočtu, v termínu stanoveném Ministerstvem financí.
Článek 6
Odpovědnost a kontrola hospodaření s finančními prostředky

1. Na centrální úrovni odpovídá za dodržování Pravidel orgán, který dotaci poskytl a na místní úrovni konečný uživatel - okresní úřad, magistrátní úřad nebo úřad statutárního města. Dále tito společně s Komisí, prostřednictvím jejího sekretariátu, zodpovídají za věcné účelové a hospodárné využití finančních prostředků a jejich využití v souladu se schváleným projektem nebo programem, na který byly poskytnuty.

2. Subjekty uvedené v bodě 1 tohoto článku provádějí vůči příjemci dotace dohled a kontrolní činnost zaměřenou na správnost realizace uzavřené smlouvy, a to včetně čerpání a využití finančních prostředků z dotace, věcné plnění smlouvy, vyúčtování a vrácení finančních prostředků do státního rozpočtu. Pokud došlo k překročení stanovené spoluúčasti státu na podpoře projektu, je příslušný odpovědný orgán (resort nebo okresní úřad, magistrátní úřad nebo úřad statutárního města) povinen zabezpečit, aby byly finanční prostředky čerpané nad stanovený limit vráceny zpět do státního rozpočtu. V případě nedočerpání celého objemu přidělených finančních prostředků nebo odebrání dotace je příslušným orgánem postupováno shodně. V obou případech je zachována povinnost současně informovat Komisi prostřednictvím jejího sekretariátu.

3. Komise a její sekretariát metodicky řídí a podle potřeby - ve spolupráci s dalšími státními orgány a institucemi - kontroluje efektivitu poskytování, věcného a účelového využití finančních prostředků určených na realizaci protidrogové politiky.

4. Kontrolu použití finančních prostředků a uložení sankcí za porušení rozpočtové kázně provádějí příslušné územní nebo jim nadřízené finanční orgány. Poskytovatel dotace na centrální úrovni je oprávněn podat u místně příslušného finančního úřadu podnět k provedení kontroly využití přidělených finančních prostředků.

Článek 7
Závěrečné ustanovení

Tato Pravidla nabývají účinnosti dne 1. ledna 2000.