Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1992 > 1992-11-25

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 25. listopadu 1992 č. 658 + P

o postupu řešení finančních a personálních problémů státních
podniků, které je nezbytně nutné zachovat z důvodů nedořešených
nároků oprávněných osob nebo z jiných zákonem stanovených důvodů


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e postup řešení finančních a personálních problémů státních podniků, které je nezbytně nutné zachovat z důvodů nedořešených nároků oprávněných osob nebo z jiných zákonem stanovených důvodů, uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á členům vlády a přednostům okresních úřadů realizovat postup dle bodu I tohoto usnesení v okruhu své působnosti;

III. d o p o r u č u j e primátorovi hlavního města Prahy realizovat postup dle bodu I tohoto usnesení v okruhu své působnosti.

Provedou:

členové vlády,

přednostové okresních úřadů a

primátoři měst Plzně, Brna a Ostravy

Na vědomí:

primátor hlavního města Prahy

Místopředseda vlády

JUDr. Jan K a l v o d a v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 25. listopadu 1992 č. 658

P o s t u p

řešení finančních a personálních problémů státních podniků, které je nezbytně nutné v procesu privatizace dočasně zachovat z důvodů nedořešených nároků oprávněných osob, nebo z jiných zákonem stanovených důvodů

Při privatizaci majetku státu podle zákona č. 92/1991 Sb., ve znění zákona č. 92/1992 Sb., zbyla řada státních podniků, které nejsou schopny financovat svoji činnost (dále jen "zbytkový podnik"). Důvodem pro jejich dočasnou existenci je:

a) nutnost zachovat státní podnik, aby bylo možno převést smlouvou mezi státním podnikem a novým vlastníkem majetku průmyslová práva, popř. jiné duševní vlastnictví,

b) nedořešené restituční nároky,

c) postupné provádění privatizace, při němž je majetek subjektu vyjímán po částech,

d) nutnost zachovat státní podnik po dobu, během níž je prováděna účetní závěrka ke dni převodu majetku na Fond národního majetku, resp. ke dni zrušení státního podniku bez likvidace.

U podniků, které formálně přetrvávají, ale jejich veškerý majetek byl privatizován tak, že byl převeden jedinému nabyvateli nebo byl vložen do jediné akciové společnosti, zabezpečí zrušení podniku nový majitel (akciová společnost) ve spolupráci se zakladatelem. V tomto případě přejímá nový majitel (akciová společnost) závazek uhradit veškeré náklady s tím související.

V ostatních případech musí být do doby zrušení podniku zajištěno řešení finančních a personálních problémů. Jejich řešení zabezpečuje zakladatel a postupuje při tom následujícím způsobem:

I. Řešení finančních problémů zbytkových podniků

Pokud musí zbtkové podniky vynaložit finanční výdaje, které jsou nutné pro jejich existenci a není možné je hradit z jejich příjmů, mohou být tyto výdaje vyrovnány dotací z Fondu národního majetku České republiky (dále jen "FNM"), poskytovanou podle následujících zásad:

I.1. Žádost o dotaci mohou předkládat:

a) Podniky, které nevykonávají hospodářskou činnost, avšak přísluší jim stále právo hospodaření k určité části majetku státu.

b) Podniky, které vykonávají hospodářskou činnost, ale výnosy z této činnosti z objektivních důvodů nestačí na pokrytí nákladů na zachování podniku.

I.2. Žádost o dotaci předkládá ředitel státního podniku zakladateli. Při zpracování žádosti bude výše dotace předložena:

a) rozvahou podniku ke dni stanovenému zakladatelem, která obsahuje aktiva a pasiva podniku v návaznosti na rozdělení podniku podle aktualizovaného privatizačního projektu,

b) rozpočtem nákladů a výnosů sestaveného v členění účetního výkazu Výsledovka Úč 1A - 12 s důrazem na maximální hospodárnost,

c) za správnost a opodstatněnost uvedených údajů odpovídá statutární orgán státního podniku.

U podniků, kde lze časový horizont jejich existence dobře odhadnout, uvede podnik v žádosti předpokládané výdaje za celé období jeho existence. Tam, kde lze okamžik zrušení podniku odhadnout obtížně, uvede předpokládané měsíční výdaje za dva měsíce. Jednotlivé položky rozpočtu, případně zdůvodnění neschopnosti krýt své výdaje z příjmů, podle potřeby rozvede podnik v komentáři.

I.3. Zakladatel žádost podniku posoudí a doporučenou žádost předá FNM. Žádost zakladatele musí obsahovat:

a) seznam subjektů, kterým zakladatel dotaci doporučuje s uvedením její výše v tis. Kčs,

b) stručné stanovisko k jednotlivým případům,

c) kopie žádostí podniků uvedených v seznamu.

I.4. Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci a předseda presidia FNM bude průběžně předkládat vládě ČR souhrnný návrh na uvolnění prostředků fondu, jimiž bude dotováno hospodaření zbytkových podniků, které je nezbytně nutné v souvislosti s privatizací zachovat.

I.5. FNM na základě schválení vládou ČR převede prostředky na zvláštní účet zakladatele, který zabezpečí vyplácení dotací jednotlivým podnikům.

I.6. Ředitel státního podniku podá zakladateli návrh na zrušení podniku jakmile pominou skutečnosti pro jeho existenci. Zakladatel podnik zruší zpravidla bez likvidace, v případě nutnosti s likvidací, podle příslušných předpisů. V případě, že podnik může být předmětem privatizace, oznámí zakladatel tuto skutečnost ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR, které rozhodne o zveřejnění podniku v seznamu privatizovaných subjektů nebo pověří zakladatele vypracováním doplňku, resp. změny původního privatizačního projektu.

I.7. Důvody pro zachování a financování zbytkových podniků sleduje kromě podniku i zakladatel. Pokud zjistí, že důvody pominuly, postupuje analogicky podle bodu I.6. i bez návrhu na zrušení podniku zpracovaného ředitelem.

I.8. Ředitel podniku předloží zakladateli závěrečné vyúčtování, z něhož musí být patrno účelové využití prostředků prostředků a zajistí odvod případného zůstatku na zvláštní účet zakladatele.

II.

Řešení personálních problémů zbytkových podniků

Při řešení personálních otázek zbytkových podniků se postupuje takto:

II.1. Zakladatel projedná s ředitelem dosavadního státního podniku možnosti jeho setrvání ve funkciá a zajištění zachování podniku. Pokud se dohodnou o setrvání ve funkci, uzavřou smlouvu odpovídající novému předmětu činnosti podniku.

II.2. V případě, že se ředitel se zakladatelem nedohodnou nebo v případech, kdy by jeho jmenování vedlo ke konfliktu zájmů, zajistí zakladatel jeho odvolání z funkce a pověří jinou fyzickou osobu (např. dosavadního statutárního zástupce) zabezpečením povinností uvedených v novém předmětu činnosti podniku. S novým ředitelem podniku uzavře příslušnou pracovní smlouvu.

II.3. U podniků, které nevykonávají hospodářskou činnost, lze veškeré činnosti zajistit i na bázi smluvních vztahů, t.j. podnik nemusí mít vlastní zaměstnance, pověřený ředitel může práce spojené s účetní závěrkou, ostrahou objektů a pod. zajistit smluvně u nově vzniklého subjektu, nebo u jiné organizace. Nesmí však postupovat v rozporu s ustanovením § 1 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

II.4. FNM jmenuje osoby, které budou vystupovat jeho jménem při postupu podle § 21 zákona č. 92/1991 Sb., po konzultaci se zakladatelem, aby zamezil situacím, kdy jedna osoba vystupuje jménem podniku i jménem FNM.

II.5. Přechod práv a povinností z pracovního poměru (podle ustanovení § 249 a 250 zák. práce) na nový subjekt a výkon činností spojených s řízením zbytkového podniku, bude vždy posuzován ve vztahu k § 196 obch. zákoníku (zákaz konkurence).