Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-08-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. srpna 1998 č. 529

ke zkvalitnění kontroly hospodaření a nakládání s národním majetkem
a zadávání veřejných zakázek


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e Základní východiska pro provedení kontroly dodržování disciplíny ve státní správě uvedená v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. členům vlády, aby

a) předložili do 27. srpna 1998 místopředsedovi vlády a předsedovi Legislativní rady vlády návrhy na provedení kontroly podle bodu I tohoto usnesení týkající se problematiky v mezích jejich působnosti, v členění na

aa) kontroly a jejich zaměření, jež mají být jako podnět uplatněny vůči prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu,

ab) kontroly a jejich zaměření, pro něž bude využit vnitřní kontrolní systém,

b) prověřili v mezích své působnosti funkčnost vnitřních kontrolních mechanismů s cílem zvýšit jejich aktivitu a účinnost,

2. místopředsedovi vlády a předsedovi Legislativní rady vlády

a) zpracovat a předložit vládě návrh podnětu vlády vůči prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu, aby do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu byly zapracovány kontrolní akce a jejich zaměření navržené vládou a zpracované podle bodu II/1/a/aa tohoto usnesení,

b) předložit vládě k informaci přehled kontrolních akcí a jejich zaměření, které budou provedeny s využitím vnitřního kontrolního systému zpracovanou podle bodu II/1/a/ab tohoto usnesení;

III. p o v ě ř u j e místopředsedu vlády a předsedu Legislativní rady vlády spolupracovat jménem vlády s prezidentem Nejvyššího kontrolního úřadu při přípravě a provádění kontrol podle bodu I tohoto usnesení.



Provedou:

členové vlády


Místopředseda vlády
JUDr. Pavel R y c h e t s k ý




Základní východiska pro provedení kontroly dodržování
disciplíny ve státní správě




I.
Úvod

Dosavadní zkušenosti ukazují, že ne vždy je při rozhodování ve státní správě postupováno korektně, úroveň disciplíny a odpovědnosti ve státní správě je nízká, chyby jsou přehlíženy nebo omlouvány a ne vždy je ctěno, že majetek státu není majetkem soukromým.

Nápravou tohoto stavu však nelze dosáhnout bez přezkoumání určitých postupů a rozhodnutí učiněných v minulosti, bez zjištění skutečných příčin negativního stavu a vyvození odpovídajících závěrů. Budou proto provedeny následné kontroly případů určitého druhu. Níže uvedený rámec těchto kontrol je rámcem základním, otevřeným a bude podle potřeby doplňován a upřesňován.

II.
Základní rámec kontrol a jejich zaměření

Kontrola dodržování disciplíny ve státní správě bude provedena zpětně, počínaje rokem 1993, a bude zaměřena zejména na

1. nakládání s majetkem státu v procesu jeho privatizace, a to

) u Fondu národního majetku České republiky a Ministerstva financí s tímto bližším zaměřením:

aa) zda a jakým způsobem byla ověřována reálnost a pravdivost údajů v privatizačních projektech a způsob výběru mezi více privatizačními projekty,

ab) způsob rozhodování o prodeji předem určenému zájemci,

ac) způsob stanovení kupní ceny privatizovaného majetku,

ad) způsob výkonu práv vyplývajících z majetkových účastí Fondu národního majetku České republiky v obchodních společnostech,

ae) nakládání s pohledávkami Fondu národního majetku České republiky,

b) u Pozemkového fondu České republiky s tímto bližším zaměřením:

ba) poskytování náhradních pozemků z hlediska ekvivalentnosti poskytnutých náhradních pozemků, zejména zda jejich hodnota nepřevyšuje hodnotu pozemků, které jsou nahrazovány,

bb) způsob rozhodování o převodech nemovitostí (tedy i pozemků) na osoby, které mají podle schválené stavební dokumentace uskutečnit výstavbu,

bc) způsob rozhodování v případech, kdy o nemovitosti ve vlastnictví státu mělo zájem více osob,

bd) způsoby stanovování cen převáděných nemovitostí,

be) směry a výsledky podnikatelských aktivit Pozemkového fondu České republiky,

2. dotační politiku, a to například u Ministerstva zemědělství, popřípadě Ministerstva financí, s tímto bližším zaměřením:

a) dodržování účelové vázanosti dotací a efektivnost poskytnutých dotací,

b) rozhodování o poskytnutí dotací jednotlivým žadatelům zejména z toho hlediska, nakolik stanovená pravidla zamezují volné úvaze o tom, kdy a v jaké výši bude dotace poskytnuta,

c) vymáhání neoprávněně použitých dotací,

3. zadávání veřejných zakázek, a to například u Ministerstva obrany, s tímto bližším zaměřením:

a) dodržování zákonem a vnitřními předpisy stanovených pravidel včetně ověření důvodů změn pravidel stanovených vnitřními předpisy,

b) způsob stanovení ceny veřejných zakázek,

c) způsob výběru mezi více uchazeči o veřejnou zakázku.


III.
Institucionální zabezpečení kontrol

Vláda předloží podnět prezidentu Nejvyššího kontrolního úřadu, aby navrhl Kolegiu Nejvyššího kontrolního úřadu zařazení do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu těch kontrolních akcí, které spolu s jejich bližším zaměřením vláda navrhne. Zároveň bude způsobem, o němž ve vlastní kompetenci rozhodnou jednotliví členové vlády, aktivizován a využit vnitřní kontrolní systém v jednotlivých resortech.