Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-07-13

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 13. července 1994 č. 391 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území
České a Slovenské Federativní Republiky
(tisk č. 1047)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.



Příloha k usnesení vlády ze dne 13. 7. 1994 č.391

S t a n o v i s k o

vlády k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1992 Sb., o podmínkách pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky

/ tisk č. 1047/

Vláda na svém zasedání dne 13. července 1994 projednala a posoudila poslanecký návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní republiky. Uvedený zákon ve smyslu recepční úpravy provedené ústavním zákonem č. 4/1993 Sb. je součástí platného právního řádu České republiky a vztahuje se na vstup i pobyt cizinců na území nového českého státu.

Vláda souhlasí s navrhovaným řešením zavést určitá regulační opatření pro cizince cestující na území České republiky za účelem krátkodobého pobytu na základě bezvízového styku, která by spočívala v povinnosti těchto osob na požádání prokázat při kontrole na hranicích zdroje hmotného zabezpečení pobytu. Navrhovaná opatření chápe jako podpůrná pro případy, kdy dosud sjednávané dohody o bezvízovém styku takováto regulační opatření neobsahují, anebo tyto dohody odkazují na platnou právní úpravu smluvních stran.

Za opodstatněná považuje vláda rovněž další navrhovaná upřesnění platné právní úpravy o pobytu cizinců na našem území, která umožňují, aby odepření vstupu na území České republiky v zákonem stanovených případech se vztahovalo na všechny cizince bez rozdílu, nezávisle na vízovém či bezvízovém styku, a zakotvují povinnost, aby náklady na vycestování cizince při nedobrovolném ukončení jeho pobytu hradil ten, kdo ho pozval na území našeho státu na základě úředně ověřeného pozvání.

Vláda proto souhlasí s věcným záměrem předkladatelů. Zároveň však konstatovatuje, že tento věcný záměr není v osnově předloženého návrhu správně legislativně vyjádřen; tyto legislativně technické vady by mohly znemožnit jeho praktickou realizaci. Jde zejména o tyto nedostatky:

1. Podle důvodové zprávy se navrhovaná regulační opatření mají vztahovat pouze na cizince, kteří vstupují na území našeho státu za účelem krátkodobého pobytu v bezvízovém styku. Navrhovaná změna § 2 odst. 3 zákona je však formulována tak, že dopadá na všechny cizince, tedy i na vízový styk, což není věcným záměrem předkladatele.

2. Požadavek na prokázání finančního zajištění cizince pro účely pobytu na našem území a na vycestování je v předloženém návrhu formulován nepřesně a mohl by vést k výkladu, že požadované doklady lze na cizinci vyžadovat všechny najednou, nikoliv alternativně.

3. Upozorňuje se, že v případech, kdy ze zákonných důvodů není žádoucí vstup cizince na naše území, je nutno vždy rozlišovat, jde-li o cizince, kterému bylo uděleno vízum, nebo o bezvízový styk. Vízum je povolení k pobytu. Proto pokud již bylo uděleno a následně není ze zákonných

důvodů žádoucí vstup cizince na naše území, je nutno zachovat pro tyto případy stávající formulaci § 2 odst. 4 zákona, že vízum se zrušuje. Formulaci, kterou obsahuje nově navržené znění § 2 odst. 4, že cizinci lze vstup na naše území odepřít, je možno použít pouze pro případy bezvízového styku, kde se povolení nevyžaduje.

4. Odepření vstupu cizince na území České republiky váže předložený návrh ( viz Čl.I bod 2) paušálně na všechny důvody obsažené v § 14 odst. 1 zákona bez ohledu na to, že některé z těchto důvodů připadají v úvahu jen pro případy, kdy cizinec již na našem území pobývá a v rámci tohoto pobytu porušil stanovená pravidla. Návrh je třeba přehodnotit. Reálně přicházejí v úvahu, pokud jde o znění § 14 odst. 1, pouze důvody uvedené v písm. b), d) a e).

5. V Čl. I bod 3 předkladatelé navrhují provést doplnění stávajícího § 26 zákona tak, aby náklady spojené s vycestováním cizince, kterému nebyl povolen vstup na naše území, hradil ten, kdo cizince pozval. Není však vzata v úvahu skutečnost, že ve stávajícím zákoně není pojem pozvání právně kvalifikován. Pozvání jako forma regulace bezvízového styku je upraveno pouze v některých dohodách o bezvízovém styku. Rovněž z hlediska systematického nelze navrhované doplnění § 26 zařazovat až na konec textu jako nové písmeno d), ale před stávající písmeno c). Návrh vyžaduje v těchto směrech dopřesnění.

Vláda upozorňuje, že bez současného legislativního přepracování předloženého poslaneckého návrhu zákona, nemůže být tento návrh předmětem parlamentního projednání. Pro odstranění vad návrhu nabízí vláda odbornou pomoc ministerstva vnitra, které je ústředním správním úřadem pro věci pobytu cizinců na území České republiky, a navíc připojuje v příloze jedno z možných legislativních řešení dané problematiky.