Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-05-28

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 28. května 2003 č. 501 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování
odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
(sněmovní tisk č. 321)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel (sněmovní tisk č. 321), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování
odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
(sněmovní tisk č. 321)


Vláda na své schůzi dne 28. května 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel (sněmovní tisk č. 321), a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s, a to z těchto důvodů:

a) navržené snížení maximální rychlosti autobusů mimo obec o 10 km/h na 80 km/h bezpečnost provozu autobusů na pozemních komunikacích neřeší, neboť autobusy mají v porovnání s nákladními automobily obecně dokonalejší konstrukci podvozku a tedy vyšší celkovou míru stability a ovladatelnosti; navržené snížení maximální rychlosti autobusů na dálnici a silnici pro motorová vozidla o 20 km/h na 110 km/h je věcně neopodstatněné, neboť podle stávající právní úpravy jsou autobusy s největší povolenou hmotností převyšující 10 tun povinně vybaveny omezovači rychlosti, které bez možnosti zásahu řidiče omezují maximální rychlost těchto autobusů na 100 km/h,

b) předložený návrh novely zákona obsahuje požadavek, aby řidičské oprávnění skupiny D bylo možno udělit jen žadateli, který je již držitelem řidičského oprávnění skupiny C nebo C1 s praxí nejméně dva roky; návrh zákona neupravuje, jakým způsobem by žadatel o řidičské oprávnění skupiny D dvouletou praxi prokazoval, kdo by rozhodoval o uznání této praxe a kdo by ji ověřoval a kontroloval; dále z něj nevyplývá, zda by se tento požadavek týkal pouze praxe v řízení vozidel nákladních nebo i v řízení vozidel osobních, zda tato praxe musí být nepřetržitá či nikoliv a zda by k získání řidičského oprávnění skupiny D bylo nutno být držitelem řidičského oprávnění skupiny C či zda by postačovala podskupina C1 (obdobná situace by nastala i v případě žadatele o získání řidičského oprávnění skupiny D1),

c) dosavadní praxe udělování řidičských oprávnění skupiny D v České republice osobám, které jsou již držiteli řidičského oprávnění skupiny B, je v souladu se Směrnicí 91/439/EHS o řidičských průkazech; jiné podmínky lze podle čl. 7 citované směrnice stanovit v národní právní úpravě jen výjimečně s tím, že k takové úpravě se vyžaduje předběžná konzultace s Komisí Evropských společenství,

d) předběžná konzultace s Komisí Evropských společenství by byla podle Směrnice 91/439/EHS nutná i v případě návrhu na požadavek dvouleté praxe k udělení řidičského oprávnění skupiny D, neboť Nařízení 3820/85 o harmonizaci určitých sociálních právních předpisů v silniční dopravě v čl. 5 odst. 2 písm. a), b) a c) požaduje, aby řidiči, kteří přepravují osoby na vzdálenost větší než 50 km, měli alespoň jednoroční praxi v předepsaném druhu dopravy a byli držiteli osvědčení o odborném výcviku, jehož pravidla stanoví zvláštní komunitární Směrnice 79/914/EHS.

Vláda si je vědoma, že s ohledem na vysoký počet dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice a jejich závažné důsledky je nezbytné provést, kromě dalších opatření, i odpovídající legislativní změny. Proto v současné době připravuje a Parlamentu předloží vlastní návrh novely zákona o pozemních komunikacích a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.