Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-06-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. června 2003 č. 596 + P

ke zprávě Plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí
pro občany se zdravotním postižením v roce 2002


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í zprávu Plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením v roce 2002, obsaženou v části III materiálu č. j. 679/03;

II. k o n s t a t u j e, že

1. z 91 opatření, která měla být splněna do 1. ledna 2003 nebo se mají plnit průběžně bylo splněno nebo se plní 75 opatření,

2. opatření č. 2b), 3c), 3f), 4.2a), 4.2b), 4.2c), 4.5a), 4.6a), 6.1a), 6.2f) a 8e), která jsou převážně v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí, nejsou zcela dořešena;

III. m ě n í

1. s ohledem na Plán legislativních prací vlády a na Plán nelegislativních prací vlády termíny plnění

a) opatření 3f), 4.2a), 4.2b), 4.2c), 4.5a), 4.6a) a 6.1a) na termín splnění do 31. prosince 2004,

b) opatření 2b), 3c), 6.2f) a 8e) na termín splnění do 31. prosince 2005,

2. Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením, schválený usnesením vlády ze 14. dubna 1998 č. 256, o schválení Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením, ve znění usnesení vlády ze 3. července 2000 č. 667, usnesení vlády z 25. července 2001 č. 770 a usnesení vlády z 29. května 2002 č. 545, tak, jak je uvedeno v příloze tohoto usnesení,

3. usnesení vlády z 29. května 2002 č. 545, ke zprávě Plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením v roce 2001, tak, že se

a) dosavadní bod IV/2a uvedeného usnesení označuje jako IV/2,

b) dosavadní bod IV/2b zrušuje a nahrazuje se bodem IV/3 s tímto textem:

„3. místopředsedovi vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje předložit vládě do 31. října 2003 návrh střednědobé koncepce státní politiky vůči občanům se zdravotním postižením.“,

c) v prováděcí doložce uvedeného usnesení doplňují slova:

„místopředseda vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje a výkonný místopředseda Vládního výboru pro zdravotně postižené občany“;

IV. u k l á d á

1. ministryni školství, mládeže a tělovýchovy informovat vládu do 30. září 2003 o stavu prací na opatřeních 4.2e), 6.2b), 6.2c) a 6.2d), jejichž termín splnění je stanoven na 31. prosince 2003,

2. ministru práce a sociálních věcí provést opatření vedoucí k urychlené realizaci úkolů uvedených v bodě II/2 tohoto usnesení a o provedených opatřeních informovat vládu do 30. září 2003,

3. místopředsedovi vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje předložit vládě do 31. května 2004 další zprávu o plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením;

V. d o p o r u č u j e krajským zastupitelstvům

1. ustavit krajské iniciativní, poradní a koordinační orgány pro tvorbu, realizaci a vyhodnocování Krajských plánů vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením,

2. zpracovat ve spolupráci s Národní radou zdravotně postižených České republiky a přijmout Krajské plány vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením.


Provedou:

místopředseda vlády pro výzkum a vývoj,
lidská práva a lidské zdroje a výkonný místopředseda
Vládního výboru pro zdravotně postižené občany,
ministr práce a sociálních věcí,
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy


Na vědomí:

hejtmani



I.
Doplněná opatření


1 g) Ministerstvo práce a sociálních věcí podpoří vydání informačního materiálu pro zaměstnavatele o všech aspektech zaměstnávání občanů se zdravotním postižením.
MPSV - 31. 12. 2004
Finanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly MPSV

5.2 d) Ministerstvo informatiky připraví do zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů standard informačního systému veřejné správy, který stanoví podmínky pro zveřejňování vybraných informací o veřejné správě způsobem umožňujícím dálkový přístup tak, aby byl ve shodě s pravidly WAI (Web Accessibility Initiative - Iniciativa pro bezbariérový web).
MI - 31. 12. 2004
Finanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly MI

5.2 e) Ministerstvo informatiky bude v součinnosti s ostatními resorty zveřejňovat na Portálu veřejné správy informace pro občany se zdravotním postižením.
MI - průběžně
Orientační finanční potřeba - cca 0,5 mil. Kč ročně

6.2 n) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podpoří průběžné zajišťování speciálních učebních textů pro žáky, kteří se vzdělávají podle speciálních vzdělávacích programů, tj. pro žáky s těžkým sluchovým postižením, s mentálním postižením a těžkým zrakovým postižením.
MŠMT - průběžně
Finanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly MŠMT

7 g) Ministerstvo práce a sociálních věcí legislativně zakotví v zákoně č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů:
a)validitu právního úkonu učiněného elektronicky;
b)jednoznačnou úpravu místa výkonu práce při práci na dálku (teleworking);
c)rovnocenné pracovní podmínky pro zaměstnance pracující často mimo obvyklé pracoviště nebo doma.
MPSV - 31. 12. 2005
Finanční dopad - zvýšení zaměstnanosti osob se zdravotním postižením může vést k výrazným úsporám ve státním rozpočtu.

13. 1 e) Český statistický úřad zajistí koordinaci tvorby statistiky o občanech se zdravotním postižením. Cílem je - ve spolupráci s MZ, MŠMT a MPSV - postupně vytvořit konzistentní systém statistických informací pro potřeby tuzemských i nadnárodních subjektů, které se zabývají touto problematikou.
ČSÚ - 31. 12. 2005
Orientační finanční potřeba - cca 2 mil. Kč ročně od r. 2004

14 c) Vládní výbor pro zdravotně postižené občany bude pravidelně projednávat s představiteli krajů naléhavé obecné problémy občanů se zdravotním postižením a tvorbu a realizaci Krajských plánů vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením.
VVZPO - průběžně
Finanční krytí - v rámci rozpočtové kapitoly ÚV ČR

19 g) Vytvořit systém vzdělávání pracovníků ve veřejné správě se zaměřením na komplexní problematiku zdravotního postižení a začlenit jej do systému odborného vzdělávání pracovníků veřejné správy.
MV - 31. 12. 2004
Orientační finanční potřeba - cca 2 mil. Kč. v roce 2004.
Současně se upravuje úvodní text kapitoly 19. Školení pracovníků, který zní:
„Informovanost osob, které se setkávají s občany se zdravotním postižením v oblasti lékařské, pedagogické, technické, psychologické, právní a administrativní a někdy dokonce ani znalosti profesionálů, kteří s nimi v těchto oblastech pracují soustavně, nedosahují dostatečné úrovně.
Reforma státní správy vyžaduje vytvořit systém vzdělávání pracovníků ve veřejné správě i v oblasti problematiky zdravotního postižení.

CÍL
1. Maximálně podpořit všechny formy středoškolského a vysokoškolského studia připravující odborníky pro práci se zdravotně postiženými.
2. Vytvořit podmínky pro vzdělávání pracovníků veřejné správy v oblasti problematiky zdravotního postižení a v oblasti specifických komunikačních dovedností při jednání s některými skupinami osob se zdravotním postižením.“

II.
Upravená opatření


1. Opatření 3 b) zní: „Legislativně zakotvit pracovně rehabilitační centra a stanovit způsob jejich financování.
MPSV - 31. 12. 2004,
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření.“.

2. Opatření 3 c) zní: „Vytvořit a uvést do praxe systém akreditací na provozování středisek ranné péče, center rehabilitace a pracovně rehabilitačních a rekvalifikačních center pro jednotlivé skupiny zdravotně postižených občanů.
MPSV, MZ - 31. 12. 2004.
Finanční krytí - v rámci rozpočtových kapitol resortů.

3. Opatření 6.1 a) zní: „Vytvořit systém pro akreditaci a financování poradenských pracovišť, působících mimo resort školství.
MPSV, MZ - 31. 12. 2004,
Finanční krytí - v rámci rozpočtové MPSV.“

4. Opatření 7 a) zní: „V rámci nového zákona o zaměstnanosti revidovat formulaci pojmu „občan se ZPS“.
MPSV - 31. 12. 2004.
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření.

5. Opatření 7 c) zní: „Legislativně upravit institut podporovaného zaměstnávání.
MPSV - 31. 12. 2004.
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativních opatření.

6. Opatření 15 b) zní: „Legislativně upravit rehabilitaci (včetně osob dlouhodobě a duševně nemocných).
MZ, MPSV, MŠMT - 31. 12. 2004.
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření.

7. Opatření 19 f) zní: „Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy zakotví znalost znakové řeči jako kvalifikační předpoklad pro výkon povolání učitele neslyšících do zákona o pedagogických pracovnících.
MŠMT - 31. 12. 2004.
Bez finančních nároků na státní rozpočet.“
III.
Změna znění opatření, která již byla splněna


Znění opatření

1 d); 1 f); 2 a); 3 e); 4.1 b); 4.1 c); 4.1 d); 4.4 b); 4.6 b); 4.6 c); 5.1 a); 5.1b); 5.1 d); 5.1 g); 5.1 h); 5.2 a); 5.2 b); 6.1 d); 6.2 h); 6.2 i); 6.2 k); 7 b); 7 d); 7 e); 7 f); 9 a); 11 a); 11 b) 12 a); 13.1 a) 13.1 c); 14 a); 15 c);19 a);20 a),

která byla splněna v předchozím období, se mění podle vzoru:

Opatření: „1 f) zní: „Ministerstvo zdravotnictví zajistí zveřejnění Seznamu postižení a jejich kategorizace z hlediska potenciální možnosti omezení společenského uplatnění.
Splněno

IV.
Rušená opatření


16 a) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provede studii možností odděleného financování podpory vzdělávacích aktivit pro zdravotně postižené formou samostatných grantových projektů s cílem dosáhnout větší transparentnosti finančních toků a sjednocení metodiky s ostatními resorty (MZ, MPSV, MK).
MŠMT - 1. 1. 2001
Finanční dopad - jde pouze o restrukturalizaci prostředků

6. 2a) Cestou nové školské legislativy posílit právo rodičů na volbu vzdělávací cesty pro dítě s postižením.
MŠMT - 31. 12. 2003
Finanční dopad - bude vyčíslen v návrhu legislativního opatření.