Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2000
>
2000-05-22
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
22. května 2000
č.
502 + P
k poslaneckému návrhu zákona o kárné odpovědnosti soudců
a o změně zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 605)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona o kárné odpovědnosti soudců a o změně zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 605), stanovisko uvedené v příloze tohoto usn
esení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
1. místo
předseda vlády
PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 22. května 2000 č. 502
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o kárné odpovědnosti soudců a o změně zákona
č. 200/1900 Sb., o přestupcích, ve znění po
z
dějších předpisů
(sněmovní tisk č. 605)
Vláda na jednání své schůze dne 22. května 2000 projednala a posoudila návrh zákona o kárné odpovědnosti soudců a o změně zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 605) a vyslo
vila s tímto návrhem
n e s o u h l a s
, a to z dále uvedených důvodů.
1. Vláda v rámci reformy soudnictví předložila Poslanecké sněmovně Parl
a
mentu České republiky návrh zákona o soudcích a přísedících a o změně zákoníku pr
á
ce, který se koncepčně odlišuje od předloženého návrhu zákona, zejména pokud jde o vytváření kárných senátů a o pravidla kárného ř
ízení.
2. Předložený návrh zákona vychází z koncepce, podle níž v kárném řízení a při posuzování způsobilosti soudce k v
ýkonu funkce jednají a rozhodují kárné soudy, ji
miž jsou v prvním stupni vrchní soudy a v řízení o odvolání Nejvyšší soud. Kárné so
u
dy by podle návrhu rozhodovaly v kárných senátech složených z předsedy a čtyř soudců, přičemž jejich předsedy, a v případě kárných senátů vrchních soudů i jednoho člena senátu, by jm
e
noval předseda příslušného soudu.
Vládní návrh zákona však na rozdíl od předloženého návrhu zákona důsledně odděluje vytváření kárných senátů od působnosti předsedů soudů, kteří jsou i podle předloženého návrhu zákona osobami oprávněnými k podání návrhu na zahájení řízení a současně osobami dohlížejícími na řádný výkon soudnictví. Koncepce uplatněná v předloženém návrhu zákona by předsedovi soudu umožňovala mít přímý vliv
na slo
žení kárných senátů, což by bylo, s ohledem na to, že může být i navrhovatelem v kárném řízení a za určitých situací může nést částečnou spoluodpovědnost, nevyh
o
vující a v rozporu se smyslem a účelem kárného řízení.
3. Předložený návrh zákona přebírá pro řízení o zproštění funkce soudce z důvodu trvalé nezpůsobilosti řádného výkonu soudcovských povinností nevyhovující konstrukci platné právní úpravy a žádná vlastní procesní pravidla pro toto řízení nest
a
noví. Zakotvuje pouze přiměřené použití ustanovení o kárném řízení, včetně užití trestního řádu, oproti vládnímu návrhu zákona, v němž je navrženo podpůrné užití o
b
čanského soudního řádu. V tomto řízení se jedná o posouzení objektivního stavu (n
i
koliv o sankční řízení), a proto pro takové řízení podstatně lépe vyhovuje řízení p
osta
vené na principech občanského soudního řízení nesporné povahy.