Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-12-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. prosince 1999 č. 1344 + P

k Senátnímu návrhu zákona o Památníku doby nesvobody 1939 - 1989
(sněmovní tisk č. 450)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o Památníku doby nesvobody 1939 - 1989 (sněmovní tisk č. 450), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o Památníku doby nesvobody 1939 - 1989
(sněmovní tisk č. 450)


Vláda na jednání své schůze dne 22. prosince 1999 posoudila a projednala návrh zákona o Památníku doby nesvobody 1939 - 1989 (sněmovní tisk č. 450) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

1. Vláda si je vědoma toho, že je nutné si historii nesvobody připomínat a hledat v ní poučení pro osvojování si a rozšiřování demokratických svobod. Zároveň je toho názoru, že právní předpisy odsuzující období nacismu a komunismu v našem právním řádu již existují (dekret prezidenta republiky č. 5/1945 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních jednání z doby nesvobody a o národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých organizací a ústavů, zákon č. 128/1946 Sb., o neplatnosti některých majetkově-právních jednání z doby nesvobody a o nárocích z této neplatnosti a z jiných zásahů do majetku vzcházejících, zákon č. 480/1991 Sb., o době nesvobody, zákon č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a odporu proti němu, a rehabilitační předpisy), stejně tak jako některé instituce (například Úřad pro dokumentaci a vyšetřování zločinů komunismu nebo Historický ústav Akademie věd České republiky), které se obdobím nesvobody zabývají. Přijetí navrhovaného zákona se proto z tohoto pohledu jeví jako krok duplicitní.

2. Nehledě k výše uvedenému vláda zároveň upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje dílčí věcné a legislativní nedostatky, například:

a) předloženým návrhem zákona vymezená doba nesvobody nesprávně zahrnuje i období od května 1945 do února 1948 a naopak opomíjí období od září 1938,

b) současná ani nově navržená právní úprava nakládání s majetkem státu neumožňuje vládě rozhodovat o převodech majetku, jak to přepokládá předložený návrh zákona,

c) navrhovaná právní úprava osvobození obecně prospěšné společnosti Památník doby nesvobody 1939 - 1989 (dále jen “Památník”) od daně darovací je nepřímou novelou zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí,

d) Památník, jestliže by měl být podle předloženého návrhu zákona zřízen zákonem, by měl také případně zaniknout na základě zákona a nikoli na základě rozhodnutí soudu, jak se to jinak v předloženém návrhu zákona předpokládá,

e) určení sídla Památníku by mělo být součástí zakládací listiny, nikoli procedurálně oddělenou záležitostí vlády, jak to jinak předpokládá předložený návrh zákona,

f) na činnost Památníku se podle předloženého návrhu zákona nemá vztahovat právní úprava oblasti archivnictví a přitom tento návrh neukládá ani povinnost zajištění odborné péče o uchování dokumentů,

g) právní úprava zakotvená v předloženém návrhu zákona znevýhodňuje činnost stávajících muzeí a památníků pečujících o státní muzejní sbírky z let 1939 až 1989 v tom, že tato muzea a památníky nemají výhodu přístupu k informacím tak, jak je to navrženo pro Památník, a navíc umožňuje vyčleňování částí dokumentace z existujících ucelených archivních fondů, souborů a sbírek a tím snižování jejich hodnoty.