Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-05-10

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. května 2000 č. 456 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 102/1963 Sb.,
o rybářství, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 601)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 601), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 102/1963 Sb.,
o rybářství, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 601)



Vláda na jednání své schůze dne 10. května 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 601) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s.

Vláda sdílí názor obsažený v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, že je třeba nově upravit problematiku rybářského práva, avšak ve vztahu k předloženému návrhu zároveň upozorňuje na dále uvedené skutečnosti.

Předložený návrh zákona není dostatečně propracován, zavádí nestandardní metody lovu ryb a vodních živočichů, a to způsoby, které jsou velmi problematické, jako například lov pomocí elektřiny, vězenci, tenaty apod. Návrh ukládá vlastníkovi, resp. dalším osobám hospodařícím na rybníku s chovem ryb a na dalších rybochovných zařízeních, povinnost vést hospodářskou evidenci, avšak nestanoví žádná kriteria pro vedení této evidence, ani zákonné meze pro vydání prováděcího právního předpisu. Zároveň však ukládá Ministerstvu zemědělství povinnost vydat k takto nedostatečně vymezované právní úpravě prováděcí vyhlášku.

Předložený návrh zákona nově definuje pojem “rybník", avšak současně ponechává v zákoně i jiné vymezení tohoto pojmu, čímž zavádí do platné právní úpravy vnitřní rozpor. Současně návrh opomíjí vymezení tzv. “dešťových rybníků", které nemají definovanou přítokovou část. Obdobně je tomu u zaváděného pojmu “hospodaření na základě práva vlastnického, nájemní smlouvy nebo jiného důvodu" ve vztahu ke stávajícímu pojmu “hospodaření na rybnících". Návrh dále zavádí, avšak nevymezuje, právní pojmy “tenata", “vězence", “další nestandardní metody", “průběžná hospodářská těžba" (bod 1 návrhu), resp. nově vymezuje pojem “tekoucí voda", a to pomocí jiných, nedefinovaných pojmů nebo pomocí pojmů, jejichž obecný význam neodpovídá vymezované skutečnosti (například pojem “tůň", “retenční nádrže", “odstavná ramena vzniklá regulací”, “propadlina vzniklá těžbou"). Tím, že zároveň odstraňuje v zákoně stanovené podmínky, neumožňuje správné užití těchto pojmů (bod 2 návrhu).

Předložený návrh zákona nedostatečně upravuje výkon rybářského práva na pozemcích vojenských újezdů a na pozemcích spravovaných organizacemi, jejichž zakladatelem nebo zřizovatelem je Ministerstvo obrany (§ 8 odst. 1 návrhu), jakož i právní úpravu výkonu rybářského práva v příslušném rybářském revíru, když rozhodování o uživateli revíru svěřuje Ministerstvu zemědělství bez stanovení objektivních kritérií pro vydání takovéhoto rozhodnutí.

Předložený návrh zákona v nově navrženém znění § 8 odst. 3 upravuje přechod kompetencí orgánů veřejné moci, aniž dostatečně stanoví, o které kompetence se jedná. Přechod kompetencí je navrženo provést způsobem, který není přípustný, neboť návrh zákona nepřímo novelizuje zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, zákon č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) a zákon č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působností a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

Předložený návrh zákona vykazuje značné množství legislativních a legislativně technických vad. Například zavedení legislativní zkratky “vlastník” (nový § 4 odst. 2 návrhu) je provedeno způsobem, který neodpovídá obecně platnému významu tohoto pojmu, přičemž zavedení tohoto pojmu jako legislativní zkratky by nutně znamenalo, že veškerá práva a povinnosti, které podle tohoto zákona přísluší vlastníkovi, by rovněž příslušela i jiným osobám. Obdobně to platí i o textu návrhu zákona, uvedenému v návrhu v závorce (nový § 4 odst. 2, věta první návrhu). Pojem “uživatel hospodářského revíru" je zaváděn jako legislativní zkratka až v § 9, ačkoliv je nutno jej zavést již v § 8 odst. 1. V čl. II návrhu zákona písm. e) je nutno konkretizovat “příslušné slovesné a věcné souvislosti", v nichž má dojít k zamýšlené úpravě v důsledku vypuštění slov “socialistické", “československý" a “kraje".

V čl. III předloženého návrhu zákona je z legislativního hlediska nevhodným způsobem navrženo zrušit ustanovení § 5 vyhlášky č. 103/1963 Sb., kterou se vydávají prováděcí předpisy k zákonu o rybářství, ve znění pozdějších předpisů.

Předložený návrh zákona je nesystémový, neboť sice usiluje o zavedení a nové vymezení některých právních pojmů a zavádí nové podmínky pro výkon rybářského práva a tím navozuje stav, který by mohl vést k odstranění některých nedostatků v platné právní úpravě, avšak zaváděné, případně nově vymezované pojmy, neužívá důsledně a souladně, a to ani s právní úpravou založenou jinými zákony (například zákon o vodách, zákon na ochranu zvířat proti týrání), ani s právem Evropských společenství. Z hlediska komunitárního práva je neslučitelná podmínka státního občanství pro výkon funkce rybářského hospodáře a jeho zástupce (§ 9 odst. 3 návrhu), neboť tato podmínka je v rozporu s ustanovením čl. 39 Smlouvy o založení Evropského společenství. Ze stejného důvodu je i podmínka trvalého bydliště diskriminující. Rovněž problematika “odborné kvalifikace" (§ 9 odst. 3 návrhu) není řešena v souladu se Směrnicemi Evropských společenství č. 48/1989, č. 51/192 a č. 42/1999.

Na základě shora uvedených skutečností vláda zastává názor, že předložený návrh zákona není ve stávající podobě způsobilý ani na přechodnou dobu odstranit nedostatky platné právní úpravy a jeho případné přijetí by způsobilo vážné problémy při jeho aplikaci.

Pro úplnost vláda upozorňuje, že v současné době připravuje a poté Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předloží návrh nového zákona o rybářství, který bude zcela nově a zásadním způsobem řešit problematiku rybářského práva.