Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-05-19

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. května 1993 č. 246 + P

k návrhu zásad Integrovaného záchranného systému

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e

zásady Integrovaného záchranného systému, uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. ministrovi životního prostředí a ministrovi vnitra za účelem vytvoření právních předpokladů fungování Integrovaného záchranného systému zapracovat zásady Integrovaného záchranného systému do návrhu zásad zákona o prevenci a likvidaci havárií a předložit návrh zásad tohoto zákona vládě do 15. června 1993,

2. ministrovi vnitra

a) předložit vládě návrh na zřízení Ústřední havarijní komise a návrh jejího statutu do jednoho měsíce po schválení zákona o prevenci a likvidaci havárií,

b) zabezpečit činnost operačního a informačního střediska Integrovaného záchranného systému do jednoho měsíce po schválení zákona o prevenci a likvidaci havárií,

c) ve spolupráci s ministry zdravotnictví, hospodářství a obrany vypracovat návrh technického řešení propojitelnosti stávajících spojových prostředků složek Integrovaného záchranného systému.

Provedou

ministři vnitra,

životního prostředí,

hospodářství, zdravotnictví,

obrany, dopravy, zemědělství

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v.r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 19. května 1993 č. 246

Zásady Integrovaného záchranného systému

Zásada č.1

Integrovaný záchranný systém (dále jen "IZS") je systém vazeb zabezpečující koordinovaný postup záchranných, pohotovostních, odborných a jiných služeb (dále jen "složek"), orgánů státní správy a samosprávy, fyzických a právnických osob při likvidaci havárií.

Zásada č.2

Základní složky působící v IZS, které udržují nepřetržitou pohotovost pro ohlášení vzniku havárie a pro schopnost rychle zasáhnout na místě havárie jsou požární ochrana, zdravotnická záchranná služba a policie.

Podle charakteru a rozsahu havárie působí v IZS další složky, zejména Civilní obrana, hygienická služba, Báňská záchranná služba, radiační a monitorovací síť, Letecká záchranná služba, jednotky provozovatelů rizikové činnosti apod.

Zásada č.3

Právní postavení jednotlivých složek není zavedením IZS dotčeno. Jejich práva, povinnosti, odpovědnost a systém řízení vyplývají z jednotlivých právních předpisů.1)

Zásada č.4

Odpovědnost za řízení IZS má ministr vnitra, přednostové

okresních úřadů a primátoři hl.m. Prahy, Brna, Ostravy a Plzně.

V případě vzniku zemí (oblastí) se počítá s obdobnou odpovědností představitele státní správy v těchto územně správních celcích.

Zásada č.5

Ministerstvo obrany umožní pro potřeby likvidace havárií využití sil a prostředků Civilní obrany pro varování obyvatel, kolektivní a individuální ochranu obyvatel, vojenských záchranných pluků CO a umožní využití skladů humanitární pomoci.

Ministr obrany na žádost ministra vnitra rozhodne o nasazení vybraných sil a prostředků Armády České republiky pro potřeby likvidace havárií.

1) Např. zákon ČNR č.133/85 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona ČNR č.425/1990 Sb., zákon ČNR č.283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona č.26/1993 Sb., zákon č.20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, úplné znění zákon č.86/1992 Sb., zákon ČNR č.425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, úplné znění zákon č.403/1992 Sb.

Zásada č.6

Ministerstvo hospodářství a ministerstvo dopravy umožní pro potřebu IZS využití opatření hospodářské mobilizace, zejména krizových plánů.2)

Zásada č.7

Vláda ČR zřizuje Ústřední havarijní komisi jako svůj poradní orgán pro prevenci a likvidaci havárií a jejím řízením pověřuje ministra vnitra.

Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem odpovědným za organizaci IZS, zřizuje operační a informační středisko IZS a vede dokumentaci IZS pro potřebu Ústřední havarijní komise.

Ministr vnitra je odpovědný za koordinaci prací nižších územních orgánů státní správy a samosprávy a může převzít řízení likvidace havárie v případě, kdy havárie přesahuje území jednoho z těchto územně správních celků nebo státní hranici.

Zásada č.8

Přednostové okresních úřadů a primátoři hl. m. Prahy, Brna, Ostravy a Plzně zřizují havarijní komisi3)jako svůj poradní orgán pro prevenci a likvidaci havárií.4)

Okresní úřady a magistráty hl. m. Prahy, Brna, Ostravy a Plzně zřizují operační a informační středisko IZS a vedou dokumentaci IZS.

Územní představitelé státní správy jsou odpovědni za likvidaci havárií ve svých územně správních celcích.

Zásada č.9

Ministr vnitra a územní představitelé státní správy mohou složkám ukládat úkoly, pokud to vyplývá z právních předpisů.5)

Při likvidaci havárie řídí součinnost složek velitel jednotek požární ochrany do doby než převezme řízení územní představitel státní správy. Pokud na místě není velitel jednotek požární ochrany, řídí součinnost velitel (vedoucí) té složky, která provádí stěžejní činnost.

2) Nařízení vlády České a Slovenské federativní republiky č.284/1992 Sb., o opatřeních hospodářské mobilizace a usnesení vlády České republiky č.55/1993.

3) Např. usnesení vlády č.300/1985, usnesení vlády č.187/1992.

4) Návrh zákona ministerstva životního prostředí o prevenci a likvidaci havárií.

5) Např. zákon č.425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, úplné znění zákon č. 403/1992 Sb. a zákon ČNR č.367/1990 Sb.,o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů.

Zásada č.10

Havarijní komise v oblasti likvidací havárií řeší zejména problematiku vzájemné informovanosti, přípravy složek a jejich postup při společném zásahu. Členy havarijní komise jsou vedoucí pracovníci složek IZS, zástupci orgánů státní správy a zástupci samospráv obcí. Dále mohou být členy havarijní komise právnické a fyzické osoby a zástupci občanských iniciativ.

Podrobnosti o havarijních komisích, jejich činnosti a vnitřní organizaci stanoví Statut havarijní komise, který vydá ministerstvo vnitra.

Zásada č.11

Operační a informační středisko IZS je pracovně přičleněno k operačnímu středisku požární ochrany. Operační a informační středisko IZS plní zejména tyto úkoly:

a) soustřeďuje dokumentaci a eviduje činnost IZS,

b) přijímá a vyhodnocuje informace o haváriích,

c) plní organizační a další úkoly při zabezpečení činnosti IZS.

Zásada č.12

Dokumentaci IZS tvoří:

a) poplachový plán IZS, který slouží pro organizaci povolávání složek a definuje poplachové stupně,

b) zásady organizace a řízení při společném zásahu, které stanoví podrobnosti pro koordinaci složek na místě zásahu,

c) vnitřní a vnější havarijní plány právnických osob a územních celků.

Vzory dokumentace IZS uvedené pod písmenem a) a b) a metodi-ku pro zpracování vnějšího havarijního plánu vydá ministerstvo vnitra v dohodě s ústředními orgány státní správy.

Zásada č.13

Dosavadní způsob financování jednotlivých složek působících v IZS není dotčen, finanční prostředky nad rámec působnosti slo-žek spojené s činností IZS uplatňuje ministerstvo vnitra a před-nostové okresních úřadů.