Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-02-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. února 1996 č. 122 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 2074)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 2074), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 14. února 1996 č. 122

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů

(tisk č. 2074)

Vláda na své schůzi dne 14. února 1996 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .

Od daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí jsou osvobozeny všechny převody a přechody majetku a majetkových práv, k nimž dochází při restitucích, privatizaci, jakož i při transformaci družstev. Vláda však nevidí důvodu, proč by od těchto daní měly být osvobozeny další, následné dispozice s majetkem a majetkovými právy.

Návrh na daňové osvobození dalších převodů půdy a jiného zemědělského majetku, k němuž bylo obnoveno užívací právo, je v důvodové zprávě odůvodněn tím, že vlastníci, kterým bylo po desítkách let obnoveno právo užívání k jejich majetku, obvykle převádí tento majetek na své potomky a blízké příbuzné z důvodu vysokého věku, nebo na ně majetek přechází po smrti vlastníků. K tomu vláda upozorňuje, že poplatníkem daně darovací je obdarovaný, tedy nabyvatel majetku a nikoliv dárce, jak by mohlo z důvodové zprávy vyplynout. Stejně tak poplatníkem daně dědické je dědic. Poplatníkem daně z převodu nemovitostí je sice převodce (dosavadní vlastník), avšak v tomto případě je majetek dosavadním vlastníkem prodáván; přitom nic nebrání tomu, aby i v tomto případě daň zaplatil nabyvatel majetku, neboť je ručitelem daně.

Návrh na daňové osvobození přechodu nebo převodu práva k majetkovému podílu na transformovaném družstvu je v důvodové zprávě odůvodněn tím, že tento majetkový podíl zákon umožňuje vypořádat až po 7 letech od schválení transformačního projektu, takže mezitím dochází ke zdanění převodu nebo přechodu tohoto majetkového práva, aniž je majetkový podíl vypořádán; reálná hodnota majetkových podílů přitom podle důvodové zprávy trvale klesá. K tomu vláda upozorňuje, že například i v souvislosti s restitucemi a privatizací existuje řada pohledávek, u nichž jsou věřiteli fyzické osoby. I tyto pohledávky jsou darovány či nabyty v rámci dědictví a podléhají tak dani darovací či dani dědické. Návrh zákona tím, že daňově zvýhodňuje jen některé pohledávky, by vedl k narušení jednotného přístupu k daňovým poplatníkům a k vytvoření nerovných podmínek při zdaňování pohledávek nabytých děděním nebo darováním.

Předložený návrh však v celém svém rozsahu, tedy nejen ohledně pohledávek, vytváří nerovné podmínky tím, že z celého majetku a majetkových práv podléhajících restituci a transformaci vyčleňuje pouze některý majetek a některá práva a ty navrhuje od daní osvobodit. Pro tuto vybranou část majetku a majetkových práv tak fakticky konstruuje další částečné odškodnění v podobě úlev na dani. To by nutně vyvolalo tlak na další daňová osvobození, například ze strany restituentů a dalších osob.

K předloženému návrhu zákona vláda dále uvádí:

a) řada převodů či přechodů majetku, které se navrhuje osvobodit, proběhla a byla již z velké části zdaněna nebo zpoplatněna notářskými poplatky. Přijetí návrhu, který umožňuje zpětné promíjení již vyměřených daní a poplatků by v praxi znamenalo nejen značné administrativní zatížení finančních orgánů, ale i soudů, které by musely pro potřeby řízení o prominutí daně dědické nebo notářského poplatku vyhledat a předložit finančním orgánům spisy vedené o řízení o dědictví a o řízení o vyměření notářských poplatků z darování;

b) při převodu nebo přechodu pohledávky je základem daně cena obvyklá. Pokud se tedy v důvodové zprávě uvádí, že reálná hodnota majetkových podílů trvale klesá, klesá tím tedy i základ daně a daňové zatížení poplatníků je nižší;

c) text navržený v bodě 1 novely, podle něhož podmínkou daňového osvobození je, že majetkový podíl není vkladem ani další majetkovou účastí na podnikání, znamená, že převod či přechod práva k majetkovému podílu by ve skutečnosti nebyl od daně osvobozen. Majetkový podíl na transformovaném družstvu je vždy majetkovou účastí na podnikání, jinak by například ani nemohlo dojít ke změnám jeho hodnoty, o nichž se hovoří v důvodové zprávě;

d) vzhledem k tomu, že je navrhováno osvobodit od daní i převod a přechod majetku, u kterého bylo obnoveno právo užívání, přičemž jeho celková hodnota je značná, byl by dopad navrhované úpravy na státní rozpočet podstatně vyšší, než je uvedeno v důvodové zprávě.