Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-10-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. října 1994 č. 567 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 500/1990 Sb.,o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 1175)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 500/1990 Sb.,o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 12. října 1994 č. 567

S t a n o v i s k o

vlády k poslaneckému návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákona č. 438/1991 Sb., zákona 282/1992 Sb., zákona č. 473/1992 Sb., zákona č. 170/1993 Sb. a zákona č. 155/1994 Sb.

(tisk č. 1175)

Vláda na svém zasedání dne l2. října l994 projednala a posoudila poslanecký návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č. 5OO/l99O Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické, ve znění pozdějších předpisů a přijala k němu tento závěr:

Vláda České republiky nevyslovuje souhlas s předloženým návrhem na uvolnění tří miliard Kč ze zvláštního účtu ministerstva pro správu národního majetku pro navržené investiční akce, a to zejména z důvodu koncepčního, resp. systémového, jakož i z důvodů věcných.

1. Z hlediska koncepčního vláda vychází ze skutečnosti, že prostředky na zvláštním účtu, jejichž zdroji byly výnosy z tzv. malé privatizace, jsou účelově vázány na použití především pro restituční náhrady a pro krytí závazků souvisejících s privatizací, resp. pro podporu privatizace zdravotnictví. Jejich užití podle předloženého návrhu k výdajům ve školství, pro něž jsou nesporným zdrojem prostředky státního rozpočtu, jejichž zvýšený objem však vláda navrhla v návrhu zákona o státním rozpočtu pro r. 1995, považuje vláda za nežádoucí zásah do koncepce struktury veřejných rozpočtů a tím i do dlouhodobého rozpočtového hospodaření státu. K tomu přistupuje skutečnost, že uvolnění finančních prostředků ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy pro financování investičních akcí v jeho resortu, by vytvořilo precedens pro ostatní ministerstva, která se zúčastnila přípravy rozpočtu na rok 1995.

2. Věcným důvodem je reálné nebezpečí, že uvolnění prostředků na tzv. zvláštním účtu pro použití k poslanci sledovanému účelu, může vést k situaci, kdy prostředky na tomto účtu by nestačily na krytí účelů již dříve stanovených. Současně volné prostředky jsou totiž poté, co Parlament České republiky schválil použití 6,l miliardy Kč z tohoto účtu pro ekologické účely, používány pro náhrady podle zákona č. 4O3/l990 Sb., v platném znění a pro podporu úvěrování privatizace zdravotnických zařízení. Kromě toho vláda předpokládá vázat určité prostředky z tohoto účtu pro jejich použití jako náhrad poskytovaných podle návrhu zákona o finančních příspěvcích obětem nacistické perzekuce, pokud majetek bývalé KSČ nebude postačující.

3. K těmto zásadním výhradám vláda dále uvádí, že k předloženému návrhu nebyl připojen program zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení, jak se uvádí v závěru důvodové zprávy a ani důvodová zpráva sama neobsahuje prakticky žádnou analýzu, která by přesvědčivým způsobem odůvodňovala požadavek na uvolnění prostředků z tzv. zvláštního účtu právě pro oblast školství.

4. Z hlediska legislativně technického se pro úplnost upozorňuje na omyl v označení první novely zákona č. 5OO/l99O Sb. a na skutečnost, že chybí den nabytí účinnosti zákona /jako článek II/.

Z výše uvedených důvodů vláda nemůže vyslovit souhlas s předloženým návrhem. Vláda zároveň uvádí, že myšlenku další možné finanční podpory rozvoje školství zásadně neodmítá; požaduje však, aby takovéto kroky byly v souladu s rozpočtovou politikou státu, a to při důsledném zachování rozpočtové discipliny. Vláda současně uložila ministru pro správu národního majetku a jeho privatizaci a dalším příslušným ministrům vypracovat program dlouhodobého čerpání zdrojů tzv. zvláštního účtu. O programu bude vláda informovat Parlament České republiky.