Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-02-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. února 1995 č. 108 + P

k poslaneckému návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 1423)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 1423), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 22. února 1995 č. 108

S t a n o v i s k o vlády k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů

(tisk č. 1423)

Vláda na svém zasedání dne 22. února 1995 projednala a posoudila zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb. a zákona č. 163/1993 Sb., předložené poslancem O. Zeminou.

Vláda konstatovala, že k věcně totožnému návrhu na změnu zákona o obecní policii se již jednou vyjádřila na svém zasedání 26. 10. 1994 ( tehdy parlamentní tisk č. 1191). Na závažných výhradách věcného i legislativního charakteru, které byly tehdy uplatněny, vláda trvá a považuje za nutné a účelné je uplatnit i vůči nyní předloženému novému návrhu zásad zákona o obecní policii.

Jde zejména o tyto závažné připomínky :

1. Vláda nesouhlasí s navrhovaným doplněním § 1 odst. 2 a 3 a § 2 odst. 1 zákona o obecní policii (nyní zásady 1 až 3). Uvedené doplnění je nepřesně formulováno a v předloženém znění zavádí k nesprávnému výkladu, že obecní policie je kromě místních záležitostí veřejného pořádku a ukládání blokových pokut za některé přestupky zmocněna zabezpečovat i úkoly celospolečenského charakteru přesahující rámec působnosti obce. Konkrétně jde zejména o dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, který přísluší Policii České republiky. Zásady 1 až 3 se proto navrhuje vypustit.

2. Vláda nesouhlasí s rozšířením oprávnění strážníků obecní policie na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu v rozsahu navrženém v doplnění § 2 odst. 3 a v § 17b zákona o obecní policii ( nyní zásady 4 a 8 ). Podle navržené právní úpravy by strážníci obecní policie byli v podstatě postaveni na roveň policistů dopravní služby Policie ČR. To však neodpovídá povaze a významu úkolů obecní policie. Vláda zastává názor, že strážníci obecní policie by měli být vybaveni jen takovými oprávněními, která umožňují postihovat protiprávní jednání účastníků silničního provozu související se zabezpečováním místních záležitostí veřejného pořádku v obci. Proto navrhuje v předložené novele provést tyto změny :

Zásadu 4 upravit takto :

"V § 2 odst. 3 se na konci tečka nahrazuje čárkou a připojují se slova "za přestupky spáchané stáním vozidla na chodníku, kde to není dovoleno.".

Text navrhovaného § 17b v zásadě 8 upravit takto :

"Strážník je oprávněn zastavit vozidlo, jehož řidič spáchal přestupek proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu neuposlechnutím zákazu vjezdu všech vozidel, všech motorových vozidel s výjimkou motocyklu bez postranního vozíku, nákladních automobilů, autobusů, traktorů, motocyklů, potahových vozidel, ručních vozíků nebo cyklistů, zákazu vjezdu do pěší zóny a zákazu zastavení a zákazu stání, včetně těchto zákazů v zóně s dopravním omezením, vyplývajících z příslušných dopravních značek8). Při zastavování vozidel postupuje strážník obdobně jako příslušník policie.".

3. Vláda nesouhlasí s navrženým textem v § 17d ohledně oprávnění obecní policie k omezení pohybu agresivních osob a navrhuje, aby zákon pouze obecně stanovil, že v popsaných situacích je strážník oprávněn vhodným způsobem omezit volný pohyb agresivní osoby.

Kromě výše uvedených připomínek závažného charakteru se navrhuje v předložených zásadách zákona zohlednit i tyto další legislativní připomínky, tak jak byly uplatněny ve stanovisku vlády k návrhu novely zákona o obecní policii ze dne 26. 10. 1994 :

a) Znění zásady 2 se navrhuje nahradit tímto upřesněným textem :

"V § 1 odst. 3 se slova "pracovníky obecní policie" nahrazují slovy "zaměstnance obce zařazené do obecní policie".

b) V zásadě 5 v navrženém textu § 7 odst. 3 se navrhuje vypustit odkazy na jednotlivá ustanovení zákona jako nadbytečné.

c) V zásadě 6 se navrhovaná novela § 13 odst. 2 navrhuje nahradit pro upřesnění tímto textem :

"§ 13 odst. 2 zní :

(2) Strážník je oprávněn předvést na policii osobu, u které se při zjišťování její totožnosti prokáže, že je osobou hledanou policií, jakož i osobu, která odpovídá popisu osoby hledané policií, neprokáželi tato osoba hodnověrně svoji totožnost.".

d) V zásadě 9 v návaznosti na navrhované doplnění § 18 odst. 1 je nutno provést též upřesňující novelizaci § 18 odst. 3 v tom směru, aby v prvním řádku za slova "donucovacích prostředků" byla vložena slova "podle odstavce 1 písm. a) až g)".

e) Zásady 12 a 13 se navrhuje vypustit jako nepřesné. Zákon č. 553/1991 Sb. používá pojmu strážník jako legislativní zkratky pro zaměstnance obecní policie. Rozdíl mezi strážníky a případnými ostatními zaměstnanci nedefinuje. Není proto správné zavádět do textu zákona pojem "strážníci a ostatní pracovníci obecní policie" bez příslušné rozlišující definice. Navíc i pojem "pracovník" neodpovídá současnému znění zákoníku práce.

K ostatním navrhovaným úpravám, zejména pokud jde o oprávnění strážníků ke vstupu do provozoven živností, nemá vláda žádných výhrad.