Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-09-08

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 8. září 1999 č. 906 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona České národní rady č. 579/1991 Sb., zákona České národní rady č. 166/1992 Sb.,
zákona České národní rady č. 321/1992 Sb., zákona České národní rady
č. 10/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona č. 57/1995 Sb., zákona
č. 154/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č. 160/1997 Sb.
(sněmovní tisk č. 313)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona České národní rady č. 579/1991 Sb., zákona České národní rady č. 166/1992 Sb., zákona České národní rady č. 321/1992 Sb., zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona č. 57/1995 Sb., zákona č. 154/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č. 160/1997 Sb. (sněmovní tisk č. 313), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon České národní rady
č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění
zákona České národní rady č. 579/1991 Sb., zákona České národní rady
č. 166/1992 Sb., zákona České národní rady č. 321/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona č. 57/1995 Sb.,
zákona č. 154/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č. 160/1997 Sb.
(sněmovní tisk č. 313)



Vláda na jednání své schůze dne 8. září 1999 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona České národní rady č. 579/1991 Sb., zákona České národní rady č. 166/1992 Sb., zákona České národní rady č. 321/1992 Sb., zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona č. 57/1995 Sb., zákona č. 154/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č. 160/1997 Sb. (sněmovní tisk č. 313) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.

1. Vláda připravuje a do konce roku 1999 Parlamentu České republiky předloží soubor návrhů zákonů koncepční povahy a v rámci něho bude obsažen i návrh nového zákona o rozpočtových pravidlech republiky a návrh zákona o rozpočtovém určení výnosů daní. Předmětem těchto vládních návrhů zákonů budou i věci, které jsou předmětem předloženého návrhu zákona, avšak budou v nich řešeny tak, aby nebyly zákonem zakládány možné poruchy ve finančním hospodaření státu. Vláda počítá nejen s nově koncipovanou úpravou rozpočtového provizoria, rozpočtového určení daní i s určitým způsobem omezení pravomocí vlády týkajících se práva činit rozpočtová opatření. Již z tohoto důvodu vláda nedoporučuje přijímat navrženou novelu, neboť by byla v podstatě přijímána pouze na 1 rok, než začnou platit nové zákonné úpravy, a týkala by se věcí, jejichž úprava by v právním řádu naopak měla být relativně stabilní.

2. K samotnému předloženého návrhu zákona vláda uvádí:

a) státní rozpočet je navrhován vždy na podmínky příslušného roku a odvíjí se od podmínek roku předchozího. Pokud by se mělo při neschválení zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok hospodařit podle státního rozpočtu schváleného na předchozí rok, jak je navrženo v předloženém návrhu, muselo by nutně dojít k poruchám zásadního významu, neboť objektivně daná struktura příjmů a výdajů může být v konkrétní situaci běžného roku již podstatně jiná. K tomu vláda pro úplnost uvádí, že výše výdajů státního rozpočtu činí zhruba 600 miliard Kč, z toho 60 % jsou mandatorní výdaje, tj. zejména výdaje na sociální dávky, úhrada majetkové újmy bank, výdaje na státní příspěvek ke stavebnímu spoření a penzijnímu připojištění. Tyto výdaje musí stát uhradit na základě povinnosti uložené mu zákonem a to v okamžiku jejich splatnosti. Dalších 20 % jsou výdaje na mzdy. Při použití rozpočtu předchozího roku jako rozpočtového provizória, jak předkladatelé navrhují, by tedy byly ohroženy nemandatorní výdaje, například dotace a investiční výdaje. Rovněž mohou v důsledku přijetí jiných zákonů vzniknout nové rozpočtové kapitoly, s kterými minulý rozpočet nepočítal,

b) vláda nesouhlasí ani s takovým způsobem omezení svých pravomocí činit rozpočtová opatření, který jak je v předloženém návrhu obsažen, neboť o použití vyšších než rozpočtových příjmů by muselo být vždy rozhodováno zákonem, což se jeví jako problematické,

c) návrh na převedení části příjmů ze spotřebních daní do rozpočtů obcí vláda považuje za nesystémový a nadbytečný, neboť v návaznosti na přijatou změnu zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, která se projeví snížením příjmů rozpočtů obcí a okresních úřadů již v roce 2000, vláda v rámci současného systému rozpočtového určení daní v nejbližší době předloží Parlamentu České republiky návrh změny zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů, která bude spočívat ve zvýšení podílu celostátního výnosu daně (záloh na daň) z příjmů právnických osob do rozpočtu příjmů obce z 20 na 25 %. Navrhovaná úprava by měla posílit rozpočty obcí ještě v roce 2000 celkově o přibližně 2,8 mld Kč. Dále vláda navrhne, aby v rozpočtech okresních úřadů byl tento úbytek příjmů vyrovnán v roce 2000 zvláštní dotací.