Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-12-20

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 20. prosince 1995 č. 763 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře (tisk č. 1990)

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře (tisk č. 1990), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 20. prosince 1995 č. 763

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře

(tisk č. 1990)

Vláda na svém zasedání dne 20. prosince 1995 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .

Vláda nevidí důvodu, proč státní sociální podpora by měla být směrována i ve prospěch studentů studujících na zahraničních středních a vysokých školách. Náš školský systém poskytuje dostatek možností pro růst vzdělanosti našich občanů a pokud se někteří z nich rozhodnou studovat na zahraničních školách, rozhodují se pro získání nadstandardního vzdělání. Přitom musejí zvážit své možnosti včetně možností finančních a potřebné prostředky pro takové nadstandardní studium si musejí opatřit. K těmto účelům není státní sociální podpora určena.

Kromě toho vláda opírá své negativní stanovisko k předloženému návrhu zákona o tyto další důvody:

a) pro účely státní sociální podpory nelze zvolit, pokud jde o uznání studia v zahraničí ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, stejný postup, který předpokládá zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění. Je tomu tak proto, že pro oblast důchodového pojištění bude rozhodování o uznání studia v zahraničí prováděno většinou až po ukončení studia, kdy veškeré charakteristiky tohoto studia budou známy, zatímco pro účely státní sociální podpory je nezbytné zachovat mechanismus průběžné kontroly studia, což by v případě studia v zahraničí nebylo možné. Zejména by nebylo možné průběžně zjišťovat, zda student opravdu školu navštěvuje a zda rozsah a úroveň studia, které by mělo být uznáno za přípravu na budoucí povolání, svou úrovní a náročností odpovídá studiu na středních a vysokých školách v České republice;

b) v této souvislosti vláda upozorňuje, že zahraniční střední a vysoké školy nespadají pod jurisdikci České republiky, a že na tyto subjekty se tedy nemůže vztahovat ustanovení § 63 zákona o státní sociální podpoře, ukládající mimo jiné školám povinnost sdělit na výzvu příslušného okresního úřadu údaje rozhodné pro nárok na dávky státní sociální podpory. Pokud by mělo dojít k rozšíření definice přípravy na budoucí povolání o případy studia v cizině, bylo by nezbytné určit, jakým způsobem bude zkoumáno a prokazováno studium v zahraničí u jednotlivých studentů, aby tak bylo možno posoudit, zda jsou splněna stejná kriteria jako u studentů v České republice; předložený návrh však úpravu v tomto směru neobsahuje;

c) v návrhu obsažená změna § 28 zákona o státní sociální podpoře, týkající se příspěvku na dopravu, vychází ze zcela odlišných východisek, než jakými byla vláda vedena při předložení vládního návrhu zákona schváleného poté Parlamentem. Příspěvek na dopravu je v zákoně koncipován jako dávka směřující ke zmírnění dopadů vyplývajících ze zrušení žákovského jízdného v autobusové a železniční dopravě, což se týká jen území České republiky, a mimo území republiky se tato skutečnost neprojevuje. Proto také výše příspěvku na dopravu nezávisí na skutečných nákladech vynakládaných na dopravu do školy, ani na druhu dopravního prostředku používaného dítětem. Předložený návrh zákona naopak vychází z principu částečné úhrady skutečně vynaložených nákladů na dopravu; pokud by byl zvolen takovýto postup, znamenalo by to rozdílné posuzování nezaopatřených dětí studujících v České republice a dětí studujících v cizině.

Závěrem vláda upozorňuje, že důvodová zpráva postrádá konkrétní vyčíslení ekonomických dopadů navrhované právní úpravy.