Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-12-19

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. prosince 2001 č. 1349 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb.,
o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů
a o změně některých dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1179)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a o změně některých dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1179), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb.,
o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a
o změně některých dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 1179)


Vláda na jednání své schůze dne 19. prosince 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a o změně některých dalších zákonů (sněmovní tisk č. 1179) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda si je vědoma okolnosti, že dosavadní právní úprava obsažená v zákoně č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, již zcela nevyhovuje praxi a je zapotřebí provést změny ustanovení, která se neosvědčila, případně jsou překonána; z tohoto důvodu připravuje návrh nového zákona o obecní policii. Vláda je toho názoru, že současné problémy v této oblasti nelze odstranit mechanickým a nekoncepčním rozšiřováním pravomocí obecní policie. Obecní policie musí zůstat především nástrojem obce k zabezpečení pořádku ve věcech veřejných, jež náleží do samostatné působnosti obce; navrhovaná novela však těžiště úkolů obecní policie přesouvá do oblasti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, což jsou úkoly, které současná právní úprava na tomto úseku svěřuje Policii České republiky.

Navrhovaná právní úprava dostatečně nezohledňuje okolnost, že strážníci obecní policie jsou v pracovněprávním vztahu a nikoliv ve služebním poměru, jako je tomu u příslušníků Policie České republiky, z čehož vyplývá, že jejich povinnosti nejsou shodné; navržené rozšíření pravomoci obecní policie není v předloženém návrhu zákona doprovázeno zvýšením požadavků na odbornou a morální způsobilost strážníků. Z předloženého návrhu zákona vyplývá, že subjektem odpovědným za plnění úkolů obecní policie má být tato policie jako celek, avšak odpovědnost za plnění úkolů obecní policie musí nést jednotliví strážníci; na obdobných principech je postaven také zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Navrhované rozšíření oprávnění obecní policie na úseku ukládání blokových pokut není provázáno se zákonem o přestupcích, který působnost obce v oblasti projednávání přestupků vymezuje. Předložený návrh zákona pouze stanoví, že obecní policie je orgánem obce, avšak neřeší rozdělení kompetencí na úseku přestupků mezi obecní policii a ostatní orgány obce.

Předložený návrh zákona svěřuje obecní policii nová oprávnění, která tato policie k plnění jí svěřených úkolů nepotřebuje; jde o oprávnění požadovat od státních orgánů, orgánů obcí, právnických a fyzických osob pomoc při plnění úkolů, zejména poskytování potřebných údajů, podkladů a informací. Tato povinnost uvedených orgánů a osob je navíc založena natolik nekonkrétně a široce, že vyvolává řadu otázek; například není upraveno, kdo má oprávnění pro potřebu obecní policie uvedené podklady a informace požadovat, není řešen způsob nakládání s těmito podklady přesto, že obecní policie má nést odpovědnost za zneužití dat. Upozorňuje se v této souvislosti, že navrhovaným oprávněním zjišťovat rodné číslo nedisponuje ani Policie České republiky. V neposlední řadě nelze souhlasit ani s možností použití speciálního donucovacího prostředku – vytlačování koňmi, neboť tato činnost vyžaduje speciální výcvik. Rozšíření oprávnění strážníka obecní policie použít zbraň v případě, že je potřeba zneškodnit zvíře ohrožující jiné zvíře, je nadbytečné z toho důvodu, že tyto případy jsou již řešeny ustanovením o krajní nouzi.

Kromě shora uvedených nedostatků trpí předložený návrh zákona i nedostatky legislativně technickými, zejména obsahuje chybné formulace úvodních vět v jednotlivých bodech novely (bod č. 1, 3, 4, 5 a další) a dále užívá nesprávného pojmu "jiného zákona" namísto "vláštního právního předpisu" s konkrétním odkazem na dotčené právní předpisy (§ 2 odst. 1); obdobným nedostatkem trpí i ustanovení § 11a odst. 2 předloženého návrhu zákona.