Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-02-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. února 1996 č. 123 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 2075)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á

k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 2075), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 14. února 1996 č. 123

S t a n o v i s k o

k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

(tisk č. 2075)

Vláda na své schůzi dne 14. února 1996 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .

Období pro vypořádání majetkových podílů bylo zákonem prodlouženo až na 7 let po schválení transformačního projektu družstva proto, aby družstva či obchodní společnosti, ve které se družstva přeměnila, měly dostatečně dlouhou dobu na to, aby postupně tyto své závazky vůči oprávněným osobám vypořádaly a nedošlo tak k rychlému a jednorázovému zatížení jejich ekonomiky; zákon nevylučuje, aby k vypořádání majetkových podílů docházelo postupně před uplynutím sedmileté lhůty, popřípadě umožňuje, aby k vypořádání došlo i po uplynutí této lhůty, jestliže se na tom družstvo a oprávněná osoba dohodnou. Pokud by i přesto mělo dojít k tomu, že nároky oprávněných osob nebudou řádně vypořádány anebo k tomu, že ekonomika některých družstev bude neúnosně zatížena, vláda považuje za potřebné zabývat se touto situací a nalézt odpovídající koncepční opatření. K tomu uložila příslušným ministrům úkoly. Za takové opatření však vláda nepovažuje předložený návrh zákona, který situaci neřeší a naopak by vedl ke zpomalení procesu vypořádání majetkových podílů.

K předloženému návrhu zákona vláda podrobněji uvádí:

1. Přijetí návrhu by vedlo ke snaze družstev rozložit vypořádání majetkových podílů do mnoha let s cílem maximalizovat daňovou slevu. Bylo by tomu tak ve všech případech, kdy objem nevypořádaných majetkových podílů vysoko překračuje 20 % uplatněných nároků a dále v těch případech, kdy družstvo vykazuje ztrátu nebo nízký zisk, takže vypořádání majetkových podílů by odkládalo až na dobu, kdy dosáhne dostatečnou výši zisku.

2. Návrh nerozlišuje mezi družstvy, která mohou vypořádat majetkové podíly bez problémů a družstvy, u nichž vypořádání majetkových podílů představuje značnou ekonomickou zátěž; daňová sleva je navrhována neadresně všem.

3. Návrh zákona zvýhodňuje pouze zemědělská družstva. Pokud by byl tento návrh přijat, vznikl by tlak ze strany spotřebních, výrobních a dalších družstev na rozšíření daňového zvýhodnění i na tato družstva.