Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-02-16

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 16. února 1994 č. 86 + P

o Jednacím řádu vlády

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e Jednací řád vlády uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. z r u š u j e usnesení vlády z 28. srpna 1991 č. 304, o Jednacím řádu vlády České republiky.

Provedou:

členové vlády,

vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 16. února 1994 č. 86

Jednací řád vlády České republiky

Jednací řád vlády České republiky (dále jen "vlády") určuje zásady a způsob jednání, rozhodování a řízení schůzí vlády.

I. Příprava jednání schůzí vlády

1. Schůzi vlády svolává a návrh jejího programu schvaluje předseda vlády a v době jeho nepřítomnosti jím pověřený místopředseda vlády nebo jiný člen vlády.

2. Podklady pro jednání schůze vlády předkládají členové vlády, vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy, vedoucí Úřadu vlády a vedoucí poradních orgánů vlády nebo zmocněnci vlády písemně předsedovi vlády. Vedoucí ústředních orgánů státní správy, u kterých členové vlády plní koordinační a informativní funkci, předkládají podklady písemně předsedovi vlády v koordinaci s těmito pověřenými členy vlády. Vedoucí poradních orgánů vlády, pokud nejsou členy vlády, předkládají písemné podklady prostřednictvím vedoucího Úřadu vlády. Podklady pro jednání schůze vlády je nutné předložit nejpozději do 10.00 hod. šestého dne předcházejícího jednání schůze vlády. Zkrácení tohoto termínu může povolit předseda vlády a v době jeho nepřítomnosti člen vlády pověřený podle bodu I/1.

3. Podklady, které mají být projednány ve vládě, je jejich předkladatel v rámci připomínkového řízení povinen projednat vždy s členy vlády, guvernérem České národní banky, a pokud se jich

projednávaná problematika týká, též s vedoucími ostatních ústředních orgánů státní správy. S přednosty okresních úřadů, případně jinými orgány pověřenými výkonem státní správy a s primátorem hlavního města Prahy jen, pokud se projednávaná problematika dotýká jejich působnosti.

Rozporná stanoviska jsou řešena přímým jednáním mezi vedoucími jednotlivých orgánů. Nedošlo-li k odstranění rozporů ani po jejich projednání příslušnými členy vlády, může být materiál předložen s rozporem.

4. U všech podkladů musí předkladatel uvést a zdůvodnit předpokládané důsledky a finanční dopady; pokud obsahují nárok na státní rozpočet, musí obsahovat vyjádření ministra financí. Chybí-li tento údaj, upozorní vedoucí Úřadu vlády České republiky předkladatele na nutnost doplnění podkladu.

5. Náležitosti přípravy a předkládání podkladů pro jednání schůze vlády jsou obsaženy v Zásadách pro přípravu a předkládání materiálů určených pro jednání vlády, které vydává vedoucí Úřadu vlády. Pro přípravu, předkládání a projednávání legislativních materiálů platí Legislativní pravidla vlády.

6. Pozvánka na jednání schůze vlády s programem a materiály, které nebyly zaslány předem, se zasílají nejpozději 5 dnů před jednáním vlády. Případný dodatek k programu schvaluje předseda vlády a v době jeho nepřítomnosti člen vlády pověřený podle bodu I/1.

II. Zásady rozhodování, jednání a řízení schůzí vlády

1. Vláda rozhoduje ve sboru (ve schůzi vlády).

2. Jednání schůze vlády řídí předseda vlády a v době jeho nepřítomnosti jím pověřený místopředseda vlády nebo jiný člen vlády (dále jen "předsedající").

3. Vláda je schopna se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů. Není-li vláda usnášeníschopná, předsedající určí den, hodinu a místo příští schůze vlády a jednání schůze vlády ukončí; o tom musí být informováni i nepřítomní členové vlády.

4. Předsedající v úvodu jednání schůze vlády, po zjištění, zda je vláda usnášeníschopná, předloží vládě program jednání schůze vlády. Program může být měněn či doplněn o projednání neodkladných záležitostí a ústních informací. V těchto případech vždy navrhovatel předloží písemný návrh usnesení vlády nebo záznamu z jednání schůze vlády.

5. Předsedající uděluje k jednotlivým bodům programu slovo předkladateli. Ten v úvodním slově charakterizuje obsah podkladu a stručně zdůvodní jím navrhované závěry. Po odpovědích předkladatele na případné dotazy zahájí předsedající rozpravu. Po skončení rozpravy předsedající zformuluje závěry jednání včetně případných změn předloženého návrhu usnesení. Ve složitějších případech může pověřit některé členy vlády, aby návrh závěrů jednání vlády dodatečně upřesnili. Vláda si může vyhradit opětovné posouzení takto upřesněných závěrů jednání vlády.

6. Předsedající dává o návrhu závěrů jednání vlády hlasovat. Hlasování se mohou zúčastnit pouze přítomní členové vlády. K přijetí usnesení vlády je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů.

7. Člen vlády, pokud o to požádá, má právo na zaprotokolování svého stanoviska, které je odchylné od stanoviska vlády, do záznamu z jednání schůze vlády. Všichni členové vlády jsou však povinni respektovat přijatá rozhodnutí vlády a podílet se na jejich plnění.

8. Jednání schůze vlády se účastní osoby, u kterých to stanoví Ústava České republiky, ústavní zákon nebo zákon. Dále se účastní předseda Českého statistického úřadu, vedoucí Úřadu vlády, zapisovatel a další osoby určené rozhodnutím předsedy vlády.

9. Jestliže člen vlády považuje účast některého svého pracovníka na jednání schůze vlády za žádoucí, oznámí to při zahájení jednání schůze vlády předsedajícímu. O jeho účasti rozhodne předsedající. Tento pracovník se účastní jednání schůze vlády jenom po dobu jednání o bodu, k němuž byl přizván.

10. Nemůže-li se člen vlády výjimečně zúčastnit jednání schůze vlády, oznámí předem předsedovi vlády důvody své nepřítomnosti a jméno pověřeného náměstka, který se za něj účastní jednání schůze vlády. Pověřený náměstek tlumočí stanovisko zastupovaného člena vlády, případně podá další informace k projednávané záležitosti. Nemůže však za člena vlády hlasovat.

11. Jednání schůze vlády je neveřejné. Vláda může část nebo celé jednání prohlásit za důvěrné a současně rozhodne, zda bude pořizován z tohoto důvěrného jednání zvukový záznam.

III. Záznamy z jednání schůze vlády, usnesení vlády a komuniké

1. Z jednání schůze vlády se pořizuje zvukový záznam. Pravidla jeho pořizování, manipulace s ním, jeho archivace a pořizování písemných opisů z něj stanoví vedoucí Úřadu vlády.

2. O závěrech z jednání schůze vlády se vyhotovují písemný záznam a písemná usnesení. Návrhy konečných znění usnesení a záznamu, u nichž došlo ke změně proti původnímu návrhu, jsou předkládány k ověření správnosti formulace závěrů z jednání schůze vlády členům vlády, kterých se týkají. Pokud člen vlády (nebo jím pověřený náměstek) nesdělí do 24 hodin své stanovisko, má se za to, že s návrhem záznamu nebo usnesení z jednání schůze vlády souhlasí. Do této doby se nezapočítává doba připadající na dny, které nejsou dny pracovními.

3. Záznam z jednání schůze vlády a usnesení vlády, opatřené podpisem zpracovatele, podepisuje předsedající. Záznam z jednání schůze vlády a usnesení vlády obdrží členové vlády nejpozději před následujícím jednáním schůze vlády. Dále se záznam z jednání schůze vlády a usnesení vlády rozesílají podle rozdělovníku stanoveného vedoucím Úřadu vlády.

4. Pro členy vlády, vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy a jiné orgány (např. soudy) jsou v odůvodněných případech vyhotovovány úředně ověřené kopie usnesení vlády, případně záznamů z jednání schůze vlády. Úřední ověření provádí zapisovatel vlády otiskem ověřovací doložky s uvedením data ověření a s jeho podpisem.

5. O jednání schůze vlády je zpravidla vydáváno tiskovým mluvčím vlády komuniké.

IV. Poradní orgány vlády a zmocněnci vlády

1. Vláda může zřídit své poradní orgány složené z členů vlády a dalších odborníků.

2. Vláda může zmocnit i nečlena vlády, aby pro její potřeby konal určitou činnost (zmocněnec vlády).

3. Vymezení působnosti, metod a způsobu práce těchto orgánů určí vláda.

V. Zvláštní a závěrečná ustanovení

1. Členové vlády jsou povinni oznámit vedoucímu Úřadu vlády svůj pobyt mimo pracoviště nebo místa trvalého bydliště trvající déle

než 24 hodin a způsob své dosažitelnosti.

2. Pro zahraniční pracovní cesty členů vlády platí přijatá usnesení vlády.

3. Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem jeho schválení vládou.