Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2003
>
2003-04-23
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
23. dubna 2003
č.
393 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 253/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 272)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 253/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 272), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 23. dubna 2003 č. 393
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 253/2000 Sb.,
o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb.,
o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 272)
Vláda na jednání své schůze dne 23. dubna 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se zrušuje zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 253/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 272), a vyjádřila s tímto návrhem
n e s o u h l a s
, a to zejména z těchto zásadních důvodů:
- daň dědická, daň darovací a daň z převodu nemovitostí představují historické daně tvořící doplňující prvek daňové soustavy a daně obdobné těmto daním jsou rovněž uplatňovány ve všech členských státech Evropské unie,
- předložený návrh zákona neobsahuje v důvodové zprávě konkrétní údaje podporující tvrzení, že navrhovaná změna nebude mít nároky na státní rozpočet proto, že bude kompenzována úsporou nákladů spojených s výběrem těchto daní; z návrhu není totiž zřejmé, kolik činí náklady spojené s vybíráním daní v porovnání s výnosy plynoucími z této daně,
- vláda považuje za neodůvodněnou argumentaci svědčící pro zrušení daně dědické, že tato daň působí proti vytváření a udržování majetkových hodnot a kontinuálnímu přechodu majetku v rámci rodiny a působí proti utužování rodinných vazeb a vztahů, místo aby rodinu jako základní socializační jednotku podporovala, neboť podle platné právní úpravy jsou přechody majetku děděním mezi nebližšími příbuznými od daně dědické zcela osvobozeny,
- vláda dále upozorňuje, že podle stávající právní úpravy je od daně darovací zcela osvobozeno bezúplatné nabytí majetku určené na veřejně prospěšné účely a bezúplatné nabytí majetku státem registrovanými církvemi a náboženskými společnostmi; s přihlédnutím k tomu nelze akceptovat tvrzení o údajném pozitivním dopadu zrušení daně darovací na financování církví a různých občanských spolků,
- podle stávající právní úpravy jsou daňově zvýhodněny i převody bytů a tím podporována bytová politika, neboť od daně darovací a daně z převodu nemovitostí jsou osvobozeny převody bytů z vlastnictví bytových družstev a dalších právnických osob, převody novostaveb a bytů v novostavbách do vlastnictví občanů; proto vláda nepovažuje za opodstatněné ani tvrzení, že zrušení daně z převodu nemovitostí by pomohlo nastartovat trh s byty.
Závěrem vláda uvádí, že v současné době je připravován proces celkové racionalizace správy daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí. Připravovaná novela zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, předpokládá splatnost uvedených daní již s podáním daňového přiznání. V rámci celkové úpravy daňového systému vláda dále předpokládá postupný přechod na hodnotový princip při stanovení daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí, pokud se bude jednat o přechod nebo převod vlastnictví k nemovitostem.