Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-10-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. října 2002 č. 1027 + P

k návrhu zákona o státním rozpočtu
České republiky na rok 2003


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e

1. návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2003, upravený podle připomínek vlády,

2. návrh ukazatelů uvedených v tabulkách č. l až 17 obsažených v části F materiálu č.j. 1353/02 a upravených podle připomínek vlády,

3. Způsob použití finančních prostředků z účelové rezervy na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků, vytvořené v kapitole Všeobecná pokladní správa podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. ministru financí

a) vypracovat ve spolupráci se správci kapitol konečné znění vládního návrhu zákona podle bodu I/1 tohoto usnesení, včetně doladění vnitřní konzistence vazeb rozpočtů kapitol a dalších příloh návrhu, uvedených v tabulkách podle bodu I/2 tohoto usnesení,

b) oznámit do 7 dnů po obdržení usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2003 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky

ba) členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů a vedoucím organizačních složek státu, pro něž byly zřízeny kapitoly státního rozpočtu, hejtmanům a primátorovi hlavního města Prahy závazné ukazatele státního rozpočtu,



bb) členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů a vedoucím organizačních složek státu, pro něž byly zřízeny kapitoly státního rozpočtu, objem prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci, objem mzdových nákladů a počet zaměstnanců, stanovené v tabulkách č. 9 až 13 části F materiálu č.j. 1353/02,

c) rozpočtovat výdaje na financování komunikační infrastruktury veřejné správy uvedené v příloze č. 4 v návrhu zákona jako závazný ukazatel v kapitole Všeobecná pokladní správa a uvolňovat tyto prostředky pouze se souhlasem předsedy Úřadu pro veřejné informační systémy,

2. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů

a) rozpracovat neprodleně po schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2003 vládou v dohodě s ministrem financí změny v rozpočtech kapitol přijaté vládou v rozsahu podseskupení položek, vybraných položek a pododdílů, vybraných paragrafů rozpočtové skladby do tabulek pro znění návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2003, který bude předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky včetně návrhů rozpočtů jednotlivých kapitol, předkládaných správci kapitol pro jednání příslušných výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,

b) rozpracovat neprodleně po schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2003 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky v dohodě s ministrem financí změny v rozpočtech kapitol, které schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, v rozsahu podseskupení položek, vybraných položek a pododdílů, vybraných paragrafů rozpočtové skladby do tabulek předložených Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky,

c) zabezpečit, aby údaje uvedené v tabulkách v rozsahu podseskupení položek, vybraných položek a pododdílů, vybraných paragrafů rozpočtové skladby předložených Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky včetně změn podle bodu II/2b tohoto usnesení, byly uvedeny jako schválený rozpočet v přehledu před-loženém ministru financí podle bodu II/2/e/ea tohoto usnesení a také ve finančních a účetních výkazech,

d) stanovit ze schválených ukazatelů státního rozpočtu objemy prostředků a další ukazatele pro organizační složky státu a příspěvkové organizace v jejich působnosti, a to do 15 dnů po obdržení ukazatelů podle bodu II/1b tohoto usnesení,

e) předložit ministru financí v předepsané formě do 28. března 2003

ea) přehled o rozdělení schváleného rozpočtu příjmů a kapitálových a běžných výdajů v členění podle paragrafů a položek rozpočtové skladby v souladu s vyhláškou č. 16/2001 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtu státních fondů a rozpočtu územních samosprávných celků,
V L Á D A Č E S K É R E P U B L I K Y



eb) přehled o rozpočtu nákladů a výnosů jednotlivých příspěvkových organizací (případně souhrnu organizací stejného typu) a za kapitolu celkem v souladu s vyhláškou č. 16/2001 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtu státních fondů a rozpočtu územních samosprávných celků,

ec) přehled prostředků na platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci u organizačních složek státu (případně souhrnu organizačních složek státu stejného typu) a mzdových nákladů u příspěvkových organizací (případně souhrnu organizací stejného typu) v členění podle jednotlivých složek platu a přehled o poč-tu zaměstnanců,

f) předat ministru financí požadované údaje Registru konečných příjemců všech účelově poskytnutých prostředků státního rozpočtu (dotací, návratných finančních výpomocí, účelových návratných či nenávratných příspěvků apod.) nezahrnutých v Informačním systému ISPROFIN za rok 2003 do termínu finančního vypořádání se státním rozpočtem za rok 2003 pro potřeby územních finančních orgánů spolu s případnými resortními zásadami pro poskytování dotací a ostatních výše uvedených prostředků s tím, že data budou předávána v elektronické podobě ve struktuře a v rozsahu stanoveném Ministerstvem financí;

III. z m o c ň u j e ministra financí

1. upravovat v průběhu roku 2003 v odůvodněných případech objemy a počty zaměstnanců schválené vládou v tabulkách regulace zaměstnanosti č. 9 až 13 v části F materiálu č.j. 1353/02,

2. uskutečňovat nezbytné výdaje nezabezpečené ve státním rozpočtu, zajistí-li úhradu úsporami na jiných výdajích státního rozpočtu, a to do výše v daném roce nepřesahující 5 % celkového objemu schváleného rozpočtu výdajů kapitoly, u které se úprava provádí a nepřesahující 10 % celkového objemu závazného ukazatele v kapi-tole, u kterého se úprava provádí s tím, že ministr financí může povolit snížení některého příjmu z činností, a to bez omezení, za předpokladu, že se nezmění saldo rozpočtu příjmů a výdajů kapitoly (v souladu s § 24 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů /rozpočtová pravidla/),

3. uskutečňovat z kapitoly Všeobecná pokladní správa, položky vládní rozpočtová rezerva, po projednání s příslušnými resorty, nezbytné výdaje, které nejsou zajištěny v rozpočtech jednotlivých kapitol státního rozpočtu, a to až do výše 50 mil. Kč pro jednotlivé případy,





4. uvolňovat z účelové rezervy kapitoly Všeobecná pokladní správa prostředky na finanční zabezpečení integrovaného záchranného systému podle § 31 odst. 2 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, po posouzení jednotlivých žádostí, a to až do výše 50 mil. Kč pro jednotlivé případy,

5. uvolňovat z účelové rezervy kapitoly Všeobecná pokladní správa prostředky na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků podle přílohy tohoto usnesení, a to až do výše 50 mil. Kč pro jednotlivé případy;

IV. p o v ě ř u j e

1. předsedu vlády předložit vládní návrh zákona podle bodu I/1 a II/1a tohoto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k dalšímu projednání,

2. ministra financí, aby odůvodnil vládní návrh zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky;

V. d o p o r u č u j e vedoucím Kanceláře prezidenta republiky a Kanceláře veřejného ochránce práv, předsedům Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, Úřadu pro ochranu osobních údajů a Českého telekomunikačního úřadu postupovat podle bodu II/2 tohoto usnesení a předsedkyni Akademie věd České republiky a předsedovi Grantové agentury České republiky postupovat podle bodu II/2/a až c a e až g tohoto usnesení.
Provedou:

členové vlády a
vedoucí ostatních ústředních orgánů


Na vědomí:

vedoucí Kanceláře veřejného ochránce práv,
předsedové Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání,
Úřadu pro ochranu osobních údajů a
Českého telekomunikačního úřadu,
hejtmani


Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.


P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 21. října 2002 č. 1027


Z p ů s o b
použití finančních prostředků z účelové rezervy na řešení krizových situací,
jejich předcházení a odstraňování jejich následků, vytvořené v kapitole
Všeobecná pokladní správa podle zákona č. 240/2000 Sb.,
o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon),
ve znění pozdějších předpisů

Čl. l
Úvodní ustanovení

1. Účelovou rezervu finančních prostředků na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků (dále jen „rezerva na řešení krizových si-tuací”) vytvořenou v kapitole Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky na rok 2003 podle § 25 písm. b) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), lze použít zejména v souladu s § 37 uvedeného zákona k poskytnutí státní podpory

a) formou jednorázových peněžitých dávek fyzickým osobám podle obecně platných předpisů a

b) jinou mimořádnou formou finanční pomoci fyzickým osobám a obcím podle obecně platných předpisů.

2. Rezervu na řešení krizových situací je dále možno použít orgány krizového řízení1) se souhlasem vlády pro zabezpečení přípravy a realizace krizových opatření.



Čl. 2
Předmět plnění

1. Předmětem plnění podle čl. 1 odst. 1 písm. b) mohou být věci spotřebované, opotřebené, zničené, související a vyvolané při řešení krizové situace nebo předměty nezbytně nutné pro odstranění následků krizové situace, nutné pro uvedení do původ-ního stavu.
__________________________________

1) Hlava II zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů



2. Za věci, které lze financovat, je možné považovat zejména hmotný i ne-hmotný majetek, nakoupené služby, spotřebovaný materiál a náklady na dopravu.

Čl. 3
Podmínky a způsob uvolňování finančních prostředků

1. Ministerstva a jiné správní úřady (dále jen „žadatel”) mohou požádat o uvol-nění finančních prostředků na poskytnutí státní podpory z rezervy na řešení krizových situací a poskytnutí státní rezervy na řešení krizových situací, a to po vyčerpání prostředků rozpočtovaných ve svém rozpočtu na krizové situace.

2. Rezerva na řešení krizových situací se poskytne na předcházení následků krizových situací pouze v případě, že plánované finanční prostředky zahrnuté v rozpočtu kapitol žadatelů nepostačují na odvrácení přímé hrozby konkrétní krizové situace.

3. Žadatel předloží Ministerstvu vnitra písemnou žádost o poskytnutí prostředků podle odst. 1.

Čl. 4
Náležitosti žádosti

1. Žádost musí obsahovat podrobné zdůvodnění a vyjádření, že rozpočtované prostředky kapitoly (správního úřadu) k řešení krizové situace již byly vyčerpány a že úhradu tohoto výdaje nelze zajistit přesunem prostředků uvnitř rozpočtu kapitoly.

2. Dále musí žádost obsahovat navrhovaný předmět plnění, propočet finančních nákladů a výši částky, která je požadována.
3. Žádost podepisuje ministr nebo náměstek ministra odpovědný za řízení útvaru krizového řízení, u jiných správních úřadů ten, kdo správní úřad zastupuje navenek.

Čl. 5

1. Ministerstvo vnitra posoudí žádost po formální, věcné a finanční stránce včetně oprávněnosti a přiměřenosti požadavku žadatele. Splňuje-li žádost podmínky pro poskytnutí peněžních prostředků, předloží žádost o jejich uvolnění z rezervy na řešení krizových situací rozpočtovým opatřením do příslušné kapitoly (do rozpočtu správního úřadu) se svým stanoviskem Ministerstvu financí.




2. U žádostí, které po formální a věcné stránce vyhovují čl. 4, ale uplatněné požadavky související s řešením konkrétní krizové situace přesahují částku, k jejímuž uvolnění je zmocněn ministr financí tímto usnesením, nebo u žádosti o poskytnutí finančních prostředků na předcházení následků krizových situací, připraví žadatel spolu s Ministerstvem vnitra dokument pro jednání a k rozhodnutí vládě a předloží ho jako samostatnou přílohu žádosti.

3. Ministerstvo financí sdělí žadateli provedení rozpočtového opatření a infor-muje o provedení rozpočtového opatření Ministerstvo vnitra.

4. Odpovědnost za použití finančních prostředků v souladu s rozpočtovými pravidly má žadatel.

Čl. 6

Ministerstvo financí po vyčerpání rezervy na řešení krizových situací může k plnění schválených žádostí použít v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o roz-počtových pravidlech a změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), i vládní rozpočtovou rezervu, a to do výše stanovené usnesením vlády. Příslušný mate-riál pro jednání vlády připravuje Ministerstvo financí spolu s Ministerstvem vnitra a s žadatelem.

Čl. 7

V případech, kdy žadatel poskytuje peněžní prostředky státní podpory z kapi-toly, kterou spravuje, právnickým osobám ve své působnosti, které nejsou příspěv-kovými organizacemi, u nichž plní zřizovatelskou funkci, poskytuje je formou dotace, a to v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).