Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-10-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. října 2002 č. 1028 + P

k návrhu zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a
zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 73)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 73), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede :

předseda vlády


Na vědomí:

hejtman Pardubického kraje



Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 21. října 2002 č. 1028

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým
se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 73)


Vláda na jednání své schůze dne 21. října 2002 projednala a posoudila návrh zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 73), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda sdílí snahu zastupitelstva Pardubického kraje o řešení finanční situace v oblasti hospodaření příspěvkových organizací, jejichž zřizovateli jsou územní samosprávné celky, k předloženému návrhu zákona má však zejména tyto zásadní připomínky:

- předložený návrh zákona, jak vyplývá z níže uvedených argumentů, je věcně, ekonomicky a pojmově značně neujasněný a ve své podstatě nadbytečný,

- návrh na vyloučení „silničního majetku“ svěřeného do správy příspěvkovým organizacím, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání a jejichž zřizovateli jsou územní samosprávné celky, z daňového odpisování, nemůže řešit finanční situaci těchto subjektů, neboť ani podle dosavadní právní úpravy tyto subjekty nemohou daňové odpisy uplatnit, nehledě k tomu, že i v případě jiných subjektů je uplatnění daňových odpisů vždy pouze jejich právem a nikoliv povinností,

- pokud jde o ostatní majetek, který je ve vlastnictví výše uvedených příspěvkových organizací a slouží k dosahování jejich příjmů, mohou tyto organizace, jako vlastníci takového majetku, uplatnit daňové odpisy a není k tomu nezbytná úprava § 28 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, navržená v čl. I bodě 2 předloženého návrhu zákona; státní organizace příslušné hospodařit s majetkem státu, resp. organizační složky státu, jsou v uvedeném ustanovení výslovně uvedeny proto, že stát nevykonává své vlastnické právo jinak, než prostřednictvím uvedených složek a organizací, a to na rozdíl od územních samosprávných celků a jimi zřízených příspěvkových organizací,



- oproti odpisům daňovým, je uplatňování účetních odpisů povinností, není však vázáno na vlastnické právo, a tudíž nemají státní a nestátní příspěvkové organizace v oblasti účetních odpisů nerovné podmínky,

- z předloženého návrhu zákona není zřejmý ani jeho konkrétní obsah, neboť z něj nevyplývá, jakého majetku by se měl týkat; pojem „silniční majetek“ je zcela neurčitý a v našem právním řádu není dosud nikde vymezen.

Pro úplnost vláda uvádí, že důvodová zpráva k předloženému návrhu zákona neobsahuje bližší ekonomický rozbor dopadů navrhované právní úpravy.