Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2003
>
2003-07-21
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
21. července 2003
č.
744 + P
k poslaneckému návrhu zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic
a o změně některých zákonů
(sněmovní tisk č. 373)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic a o změně některých zákonů (sněmovní tisk č. 373), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
1. místopředseda vlády
Mgr. Stanislav G r o s s , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 21. července 2003 č. 744
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic
a o změně některých zákonů
(sněmovní tisk č. 373)
Vláda na své schůzi dne 21. července 2003 projednala a posoudila návrh zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic a o změně některých zákonů (sněmovní tisk č. 373), a uplatňuje k tomuto návrhu následující připomínky:
a) vláda nepovažuje za vhodné, aby se zákonem, který má mít obecný charakter a regulovat společenské vztahy určitého druhu, upravovaly podmínky výstavby konkrétní části dálnice či rychlostní silnice, což by ve svých důsledcích mohlo vést k porušení ústavního požadavku rovných práv a povinností (čl. 1 a 3 Listiny základních práv a svobod); za vhodnější vláda považuje stanovit pouze odchylky od stavebního zákona týkající se všech liniových staveb. Z navrženého výčtu dálnic a rychlostních silnic (část první, § 1 návrhu zákona) navíc nelze dovodit, kterých nemovitostí a kterých vlastníků by se výstavba týkala;
b) kromě toho vláda upozorňuje na tyto další nedostatky návrhu zákona:
- ustanovení § 2 v části první návrhu zákona jsou nepřímou novelou správního řádu, stavebního zákona a soudního řádu správního, přičemž navržené zkrácení procesních lhůt může vydání stavebního povolení urychlit pouze ve velmi omezené míře,
- navržená úprava § 128 občanského zákoníku, navazujícího na čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, kterou se stanoví základní podmínky pro vyvlastnění nebo omezení vlastnického práva při výstavbě dálnic a rychlostních silnic s tím, že konkrétní úpravu provede zvláštní zákon (v daném případě stavební zákon), je v rozporu se stávající koncepcí občanského zákoníku jako základního obecného předpisu civilního práva hmotného,
- navržené doplnění § 140 občanského zákoníku nelze akceptovat, neboť předkupní právo se uplatňuje pouze při soukromoprávním převodu vlastnického podílu, nikoliv při přechodu ze zákona nebo na základě rozhodnutí státních orgánů,
- doplnit navržené podmínky zániku zástavního práva do § 170 občanského zákoníku vláda nepovažuje za potřebné, neboť podle ustanovení § 170 odst. 1 občanského zákoníku zástavní právo zaniká též v případech stanovených zvláštními předpisy; v tomto případě lze odkázat na ustanovení § 109 odst. 2 věty druhé stavebního zákona, podle kterého vyvlastněním zanikají všechna ostatní práva k pozemkům a stavbám, pokud není v rozhodnutí stanoveno jinak, nebo pokud se nejedná o právo užívat byt nebo nebytový prostor;
c) dále vláda uvádí, že
- omezením odkladného účinku odvolání, zkrácením lhůt pro podání návrhu na přezkoumání správních rozhodnutí soudem a omezením odkladného účinku těchto žalob by se výrazně omezily právní jistoty fyzických a právnických osob,
- zkrácením územního řízení by mohlo dojít ke snížení ochrany veřejných zájmů, stanovených v dalších zákonech, a práv účastníků tohoto řízení,
- navržené lhůty pro provedení stavebního řízení nejsou reálné a nevytváří prostor pro vydání správního rozhodnutí, které bude v souladu se zákony, věcně správné a chránící práva účastníků stavebního řízení.
Vláda si je vědoma, že k urychlení procesu přípravy liniových staveb je nezbytné přijmout odpovídající legislativní změny a připravuje proto vlastní legislativní návrh.