Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-12-10

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. prosince 2001 č. 1312 + P

o Způsobech převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů)
do rozpočtů obcí, krajů a okresních úřadů v roce 2002


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí, krajů a okresních úřadů v roce 2002 uvedený v příloze tohoto usnesení,

II. u k l á d á

1. ministru financí předložit vládě do 31. ledna 2002 ve spolupráci s ministrem vnitra, 1. místopředsedou vlády a ministrem práce a sociálních věcí, ministry zdravotnictví, kultury a životního prostředí návrh způsobu převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů na rok 2003 ve smyslu usnesení vlády z 25. července 2001 č. 768, o transformaci státních příspěvkových organizačních složek státu zřizovaných okresními úřady na příspěvkové organizace a organizační složky krajů a obcí,

2. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a přednostům okresních úřadů postupovat podle bodu I tohoto usnesení.


Provedou:
členové vlády,
vedoucí ostatních orgánů
státní správy,
přednostové okresních úřadů


Na vědomí:
hejtmani,
primátor hlavního města Prahy




Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu
(státních fondů) do rozpočtů obcí, krajů a okresních úřadů v roce 2002


I. Základní charakteristika finančních vztahů Ze státního rozpočtu na rok 2002 budou ve vztahu k územním samosprávným celkům (obcím, krajům) a okresním úřadům realizovány následující tři základní typy finančních vztahů: 1.přímé finanční vztahy, které představují přímý tok peněžních prostředků mezi jejich poskytovatelem (příslušnou kapitolou státního rozpočtu) a rozpočtem obce nebo kraje. Jedná se o výdaje státního rozpočtu rozpočtované v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu (ústřední orgány státní správy, okresní úřady, státní finanční aktiva a v kapitole Všeobecná pokladní správa) a určené pro územní samosprávné celky a jimi zřízené organizace. Přímý finanční vztah mezi příslušnou kapitolou státního rozpočtu a obcí se uskutečňuje v tom případě, jestliže to stanoví zvláštní zákon (§ 19 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb.). V ostatních případech jde o zprostředkovaný vztah. Vztah k magistrátním městům Praha, Brno, Ostrava a Plzeň a ke krajům má vždy podobu přímého finančního vztahu. Způsob převádění finančních prostředků ve formě dotací (návratných finančních výpomocí) poskytovaných ze státních fondů je obsažen v části V. tohoto materiálu.

2.zprostředkované finanční vztahy, které představují tok peněžních prostředků realizovaný mezi jejich poskytovatelem (příslušnými kapitolami) a obcemi prostřednictvím kapitoly 380 - Okresní úřady. Povinnost poskytování dotací ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí prostřednictvím kapitoly Okresní úřady je uložena v § 19 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb.

Při poskytování finančních prostředků, kdy konečným příjemcem jsou příspěvkové organizace zřízené obcemi a kraji, se prostředky uvolňují zásadně prostřednictvím zřizovatele (§ 28 odst. 6 zákona č. 250/2000 Sb.), a to u obou výše uvedených finančních vztahů.

3.vztahy programového financování, kterými jsou zabezpečovány toky peněžních prostředků na financování programů dle § 12 a násl. zákona č. 218/2000 Sb. Tyto finanční vztahy jsou realizovány mezi příslušnými správci programů (ústředními orgány státní správy) a příjemci těchto prostředků jako přímými účastníky programů. Vyhláška č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku se na státní fondy nevztahuje. Pokud však přijmou podmínky této vyhlášky, mohou podle ní postupovat také. Dotace a návratné finanční výpomoci na financování reprodukce majetku ve vlastnictví státu (zabezpečované organizačními složkami státu a příspěvkovými organizacemi zřízenými orgány státní správy) jsou čerpány prostřednictvím rozpočtových účtů vedených u České národní banky do výše limitů stanovených správcem programu (správcem rozpočtové kapitoly). Správce programu je povinen respektovat limity stanovené na financování programů v zákoně o státním rozpočtu. Dotace a návratné finanční výpomoci poskytované příspěvkovým organizacím čerpá příspěvková organizace přímou úhradou potřeb akce z příslušného výdajového účtu (§ 65 odst. 7 zákona č. 218/2000 Sb.). Dotace a návratné finanční výpomoci na financování reprodukce majetku, který není ve vlastnictví České republiky jsou poskytovány prostřednictvím banky vybrané Ministerstvem financí. Základní finanční toky ze státního rozpočtu na rok 2002 a státních fondů do rozpočtů územních samosprávných celků a okresních úřadů jsou uvedeny ve schématu č. 1. Znázorněn je stav k 1. 1. 2002, tj. po provedení všech delimitací a rozpočtových opatření, které byly realizovány v průběhu roku 2001.

Grafické znázornění mechanismu fungování vztahů programového financování v roce 2002 je uvedeno ve schématech č. 2 a 3.

Základní finanční toky ze státního rozpočtu na rok 2002 do školství jsou uvedeny ve schématu č. 4.


II. Rozpočty krajů

Zřízením vyšších územních samosprávných celků, které bylo upraveno ústavním zákonem č. 347/1997 Sb., vstoupil do systému orgánů veřejné správy nový stupeň, a to krajský orgán se samostatnou působností.

Jedním z klíčových zákonů podmiňujících transformaci veřejné správy je zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), který · zajišťuje fiskální dostatečnost jednotlivých úrovní rozpočtů územních samosprávných celků,

· rozšiřuje spektrum stávajících sdílených daňových příjmů tak, aby státní rozpočet a rozpočty územních samosprávných celků byly vyváženy (podíl na daních jak progresivního charakteru, tak na daních s určitou regresí).

Pro kraje a jejich financování je rok 2001 rokem přechodným, a to z toho důvodu, že převody kompetencí a majetku z resortů (MŠMT, MPSV, MDS, MK, MZd, MZe), jsou prováděny postupně. Kraje jsou proto financovány pouze formou dotací – nemají k dispozici podíl na státních daních. V současné době ještě není rozhodnuto, zda i rok 2002 bude pro kraje znamenat přechodné období z hlediska financování, tzn. zda budou kraje stejně jako v roce 2001 plně financovány formou dotací ze státního rozpočtu, nebo především z delegovaných daňových výnosů. Vládní návrh novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), který stanovuje daňové příjmy krajů, je nyní projednáván v Parlamentu ČR a byl schválen Poslaneckou sněmovnou.

Materiál předpokládá, že návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní bude schválen a návrh finančních toků z toho vychází.

Do rozpočtů krajů budou tedy v roce 2002 poskytovány:

a) účelové neinvestiční dotace ze státního rozpočtu

Tyto dotace, příp. návratné finanční výpomoci, budou krajům poskytovány formou přímých finančních vztahů z příslušných kapitol státního rozpočtu (např. příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti z kapitoly VPS);

b) finanční prostředky na financování programů

Tyto dotace, příp. návratné finanční výpomoci, ze státního rozpočtu budou krajům poskytovány z příslušných rozpočtových kapitol státního rozpočtu formou vztahu programového financování podle schématu č. 3.


III. Rozpočty okresních úřadů V roce 2001 se zásadně změnil způsob financování okresních úřadů, protože se staly organizačními složkami státu. Jejich rozpočet je určován závaznými ukazateli státního rozpočtu. Okresní úřady zabezpečují přímé financování jimi zřízených organizací (organizačních složek státu a příspěvkových organizací) a plní funkci zprostředkovatele vztahu mezi státním rozpočtem a rozpočty obcí. Tuto funkci budou zastávat i v roce 2002. Vztahy programového financování v případě poskytování individuálních dotací budou realizovány podle schématu č. 2. V roce 2002 budou okresní úřady plnit funkci a) zprostředkovatele peněžních prostředků z příslušných kapitol státního rozpočtu ve vztahu k obcím;
b) poskytovatele finančních prostředků ve vztahu k některým subjektům, a to na základě zvláštních zákonů;
c) zřizovatele svých organizačních složek a příspěvkových organizací.


IV. Rozpočty obcí Rozpočty obcí jsou se státním rozpočtem na rok 2002 propojeny přímo formou dotací poskytnutých ze státního rozpočtu a delegováním vybraných výnosů státních daní. Forma podílu na státních daních je řešena zákonem č. 243/2000 Sb. Vztahy mezi státním rozpočtem a rozpočty obcí mají dle zákona č. 218/2000 Sb. charakter dotací ve smyslu § 19 zákona č. 218/2000 Sb., a nebo formu financování programů dle § 12 a násl. tohoto zákona: a) podle § 19 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb. se dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí poskytují prostřednictvím kapitoly Okresní úřady, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Tyto dotace jsou součástí závazných ukazatelů státního rozpočtu okresních úřadů, a nebo jsou pro obce rozpočtovány v kapitole Všeobecné pokladní správy. Hlavnímu městu Praze, městům Brno, Ostrava a Plzeň (tj. městům, která vykonávají funkce okresních úřadů) se dotace ze státního rozpočtu poskytují přímo z příslušných kapitol státního rozpočtu (s výjimkou školství, kde znění zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, upravuje postup odchylně). Financování školství je popsáno v č. VII tohoto materiálu. b) podle § 12 a násl. zákona č. 218/2000 Sb. budou peněžní prostředky státního rozpočtu (kapitol resortů, Všeobecné pokladní správy) poskytovány obcím na akce zařazené do systému programového financování prostřednictvím čerpacích účtů státního rozpočtu vedených u České spořitelny, a. s. do výše stanoveného limitu. V tomto případě budou finanční vztahy realizovány bez zprostředkovatelské role okresního úřadu.


V. Státní fondy Příjemcem peněžních prostředků od státních fondů mohou být v roce 2002 obce a kraje a jimi zřízené organizace s právní subjektivitou. Převody peněžních prostředků ze státních fondů na obce a kraje budou realizovány tak, že příslušný státní fond stanovené prostředky vydá převodem ve prospěch jejich příjmového rozpočtu – tedy přímým finančních vztahem. Převody peněžních prostředků ze státních fondů určené příspěvkovým organizacím zřízeným kraji nebo obcemi se uskuteční na základě smluvního vztahu mezi státním fondem a příspěvkovou organizací. O každém uvolnění finančních prostředků podá státní fond zprávu zřizovateli příslušné příspěvkové organizace.


VI. Systém uvolňování a čerpání výdajů státního rozpočtu na financování programů podle zákona č. 218/2000 Sb. (rozpočtová pravidla)
Výdaje na financování programů (projektů a akcí) zabezpečované organizačními složkami státu a příspěvkovými organizacemi zřízenými orgány státní správy jsou čerpány prostřednictvím rozpočtových účtů vedených ČNB do výše limitů stanovených správcem programu (správcem rozpočtové kapitoly). Správce programu je však povinen respektovat limity stanovené pro financování programů v zákoně o státním rozpočtu. Dotace a návratné finanční výpomoci poskytované příspěvkovým organizacím čerpá příspěvková organizace přímou úhradou potřeb akce z příslušného výdajového účtu (§ 65 odst. 7 zákona č. 218/2000 Sb.).

Vzhledem k tomu, že existují programy, jejichž správci rozhodují o financování projektů a akcí, jejichž investorem jsou organizační složky nebo příspěvkové organizace zřízené jiným orgánem státní správy (např. Grantová agentura poskytuje granty organizacím v působnosti MŠMT, MZ, AV atd., MŠMT rozhoduje o financování výstavby sportovních zařízení organizací MO, MV apod.) je třeba řešit způsob převodu rozpočtových prostředků mezi kapitolami a taktéž i jejich čerpání. K tomuto účelu byl zaveden institut přesunu rozpočtových prostředků mezi kapitolami formou rozpočtového opatření s tím, že limity výdajů stanovuje správce kapitoly, který přesun přijímá. Mechanismus fungování tohoto subsystému je graficky znázorněn a popsán ve schématu č. 2.

V rozpočtových pravidlech je jednoznačně stanoveno (viz § 16) které dotace a návratné finanční výpomoci jsou poskytovány prostřednictvím banky vybrané Ministerstvem financí, konkrétně se jedná o výdaje státního rozpočtu na financování programů, které jsou a) účelově určené na reprodukci majetku, který není ve vlastnictví České republiky,
b) podmínkou čerpání úvěrů se státní zárukou,
c) podmínkou čerpání prostředků EU

Prostředky se poskytují prostřednictvím vybraných bank, na základě smluv uzavřených mezi MF a těmito bankami s tím, že MF má zákonné zmocnění stanovit postup v uzavírání a realizaci těchto smluv, v provádění úhrad prací a dodávek a způsob vypořádání prostředků převáděných do těchto bank z výdajových účtů vedených ČNB, prováděcí vyhláškou.

Ministerstvo financí má pro případy uvedené v odst. a) smlouvu s Českou spořitelnou a.s. (ČS) a počítá se s její korekcí pro rok 2002 tak, aby byla podstatně zjednodušena administrativa na základě využití informačního systému ISPROFIN. Mechanismus fungování tohoto subsystému je graficky znázorněn a popsán ve schématu č. 3.


VII. Financování školství

Od 1. 1. 2002 odpovídají finanční toky v regionálním školství jak platnému znění zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, tak i platnému znění zákonů o rozpočtových pravidlech, tj. zákonům č. 218/2000 Sb. a č. 250/2000 Sb.

Ze zákona č. 564/1990 Sb. v platném znění vyplývá:

· definice přímých výdajů na vzdělávání, stejně jako provozních výdajů:

Přímými výdaji na vzdělávání se rozumí finanční prostředky na platy a náhrady platů, popř. mzdy a náhrady mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na náklady na zvláštním způsobem stanovené odvody do sociálních a zdravotních fondů a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí zdravotně postižených, na výdaje na učební pomůcky a dále na výdaje na učebnice a školní potřeby, pokud se žákům poskytují bezplatně a rovněž výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků a finanční prostředky nad stanovený rozsah finančních prostředků pro školy a školská zařízení, v nichž probíhá pokusné ověřování nových forem, metod nebo řízení vzdělávání, popř. na další rozvojové programy vyhlášené ministerstvem v souladu se schváleným dlouhodobým záměrem ministerstva a příslušného kraje.

Provozními výdaji se rozumí ostatní běžné výdaje neuvedené v předchozím odstavci.

· Definice rozpočtových zdrojů na zabezpečení přímých výdajů na vzdělávání a provozních výdajů:

Přímé výdaje na vzdělávání zabezpečuje kraj v přenesené působnosti z prostředků přidělovaných MŠMT z kapitoly 333 státního rozpočtu. Pro školy, předškolní a školská zařízení zřizované obcemi přiděluje kraj v přenesené působnosti tyto přímé výdaje prostřednictvím okresních úřadů. Provozní výdaje zabezpečují ze svých rozpočtů kraje a obce pro školy, předškolní a školská zařízení. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví pro jednotlivé krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy rozpočtové ukazatele a objemy závazných ukazatelů přímých výdajů na vzdělávání pro školství zřizované krajem a obcemi v územní působnosti krajů. MŠMT dále vydá závazné zásady a metodické pokyny pro stanovení normativů a pro rozpis přímých výdajů na vzdělávání krajskými úřady, Magistrátem hlavního města Prahy, okresními úřady a magistráty měst Plzně, Brna a Ostravy. Odbory školství krajských úřadů a Magistrátu hl. města Prahy provedou rozpis těchto krajských objemů finančních prostředků jednotlivým školám a školským zařízením zřizovaným kraji a jednotlivým okresním úřadům, případně magistrátním úřadům měst Ostravy, Plzně a Brna pro školy, školská a předškolní zařízení zřizovaná obcí a projedná s referáty školství okresních úřadů (popř. odbory školství magistrátních úřadů měst Plzně, Brna a Ostravy) jejich dostatečnost.

Část 1 – Finanční toky pro školy a školská a předškolní zařízení v působnosti krajských úřadů a obcí

A. Přímé výdaje škol, předškolních a školských zařízení zřizovaných krajem a obcí

1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy po schválení státního rozpočtu na rok 2002 provede rozpis celoročních krajských objemů přímých vzdělávacích výdajů pro školy, předškolní zařízení a školská zařízení (dále jen školy) zřizované obcemi a kraji na jednotlivé kraje a Magistrát hl. města Prahy (dále jen MHMP).

2. Odbory školství krajských úřadů a odbor školství MHMP provedou podle závazných zásad Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a na základě normativů, které stanoví podle metodických pokynů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, rozpis těchto výdajů na
3. Referáty školství okresních úřadů a magistrátních úřadů měst Plzně, Brna a Ostravy provedou podle závazných zásad Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a na základě normativů, které stanoví podle metodických pokynů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, rozpis výdajů stanovených krajem podle bodu 2.2 na jednotlivé školy zřizované obcemi ve své územní působnosti.

4. Krajské úřady požádají Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o provedení rozpočtového opatření, tj. převodu přímých výdajů rozepsaných krajem jednotlivým okresním úřadům pro obecní školství z kapitoly 333 MŠMT do kapitoly 380 OkÚ.

5. Ministerstvo financí na žádost Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy provede rozpočtové opatření podle bodu 4. v celoročním objemu.

6. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy bude krajům a hl. městu Praze čtvrtletně poskytovat alikvotní část celoročního objemu přímých výdajů

7. Ministerstvo financí bude okresním úřadům čtvrtletně poskytovat alikvotní část celoročního objemu přímých výdajů, převedených do kapitoly 380 z kapitoly 333 pro školy zřizované obcí.

8. Zároveň s rozpisem rozpočtu přímých výdajů na rok 2002 dle bodu 1

· Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytne krajským úřadům a MHMP do 20. ledna 2002 zálohu na přímé výdaje krajských škol ve výši Ľ rozpočtu těchto výdajů roku 2001
· Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy požádá do konce prosince r. 2001 Ministerstvo financí o rozpočtové opatření k převedení zálohy na přímé výdaje obecních škol do kapitoly 380 ve výši 1/4 rozpočtu těchto výdajů jednotlivých okresních úřadů roku 2001.

B. Provozní výdaje škol, předškolních a školských zařízení

Finanční prostředky na provoz středních škol zabezpečí kraje ve své působnosti; finanční prostředky na provoz základních škol zabezpečí obce ve své působnosti. C. Soukromé školy, předškolní a školská zařízení

Prostředky určené pro soukromé školy, předškolní a školská zařízení bude Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy čtvrtletně převádět účelově z účtu MŠMT u ČNB přímo na kraj a MHMP a odbory školství krajských úřadů a odbory školství MHMP poskytnou dotace jednotlivým organizacím dle smluv uzavřených na základě zákona č. 306/1999 Sb., v platném znění. Zálohu na financování soukromého školství v 1. čtvrtletí 2002 poskytne MŠMT krajským úřadům a MHMP spolu se zálohou na přímé výdaje krajských škol podle bodu 8. D. Církevní školy, předškolní a školská zařízení

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy bude po rozpisu prostředků na jednotlivé školy a jeho projednání převádět účelově z účtu MŠMT u ČNB prostředky čtvrtletně v Ľ celoročního objemu přímo jednotlivým církevním školám, předškolním a školským zařízením. E. Programové financování Z kapitoly 333 bude v r. 2002 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zajišťovat programy č. 333 110 a č. 333 210 pro školy a školská zařízení, které nadále zůstávají ve zřizovatelské kompetenci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (viz příloha č. 2 zákona č. 157/2000 Sb., v platném znění).

Současně bude Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy z kapitoly 333 zajišťovat přímo další programy:

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nehradí prvotní vybavení nových kapacit u akcí, u nichž není zřizovatelem nebo investorem. Ministerstvo financí bude zajišťovat z kapitoly VPS tyto programy:
Náklady spojené s prvotním vybavením musí být v souladu s vyhláškou Ministerstva financí č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku součástí finančních nákladů zahrnutých do schváleného investičního záměru akce.

Část 2 – Zúčtování finančních prostředků za rok 2002

Pro zúčtování finančních vztahů se státním rozpočtem platí příslušná ustanovení vyhlášky č. 12/2001 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem. Přitom platí následující zásady:

a) za zúčtování přímých výdajů na vzdělávání odpovídají v rámci finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem jednotlivé příspěvkové organizace (školy, předškolní a školská zařízení) svému zřizovateli a jednotlivé soukromé školy poskytovateli dotací,

b) za zúčtování přímých výdajů na vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných obcemi odpovídají okresní úřady správci kapitoly 380 (Ministerstvu financí),

c) za zúčtování přímých výdajů na vzdělávání a provozních výdajů církevních škol odpovídají v rámci finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem jednotlivé církevní školy poskytovateli příspěvku – tj. Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy,

d) kraj (resp. MHMP) jako zřizovatel zpracuje z předložených údajů jednotlivých škol a školských zařízení souhrny za všechny příspěvkové organizace v jeho působnosti a sumář předá Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Obdobně postupuje kraj MHMP jako poskytovatel dotace. Postup je stanoven vyhláškou MF č. 12/2001 Sb.

e) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahrne sumáře předané zřizovateli příspěvkových organizací regionálního školství a poskytovatelů dotací do souhrnu finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem a do státního závěrečného účtu. Tím vypořádá přímé výdaje na vzdělávání a dotace poskytované za kapitoly 333 se státním rozpočtem.