Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-04-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. dubna 1997 č. 207 + P

k poslaneckému návrhu zákona o způsobu zvyšování maximálního nájemného bytů
(sněmovní tisk č. 151)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o způsobu zvyšování maximálního nájemného bytů (sněmovní tisk č. 151) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;


II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

Příloha k usnesení vlády ze dne 9. dubna 1997 č. 207

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o způsobu zvyšování maximálního nájemného bytů (sněmovní tisk č. 151)


Vláda na své schůzi dne 9. dubna 1997 projednala a posoudila návrh zákona o způsobu zvyšování maximálního nájemného bytů a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z těchto důvodů:

Rozhodování v oblasti cen je aktem státní moci výkonné. V návrhu jde o nahrazování moci výkonné mocí zákonodárnou, což však odporuje ústavnímu zákonu č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. Podle čl. 15 Ústavy náleží moc zákonodárná v České republice Parlamentu. To však neznamená, že Parlament může zákonem zrušit ústavním zákonem danou pravomoc ministerstva “vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny” (čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky).

Bylo by v rozporu se základními vztahy mezi mocí výkonnou a zákonodárnou, upravenými Ústavou České republiky, pokud by vydání aktu (vyhlášky) ministerstva měl předcházet souhlas zákonodárného sboru.

Úprava nájemného bytů formou zákona, jak se navrhuje v poslaneckém návrhu, je možná jako konečné, resp. dlouhodobé řešení při dostatečně rozvinutém trhu s byty a jeho relativní stabilitě.

Podle platného ustanovení § 696 odst. 1 občanského zákoníku způsob výpočtu nájemného a podrobnosti k přijaté zásadě možnosti jednostranného zvýšení nájemného pronajímatelem stanoví zvláštní předpis, a nikoliv jen zákon.

Účast nejen ústředních orgánů, ale i zájmových sdružení pronajímatelů a nájemců i odborových orgánů v připomínkovém řízení k vyhláškám o nájemném, připraveným na základě analýz dopadů úpravy nájemného a k tomu odpovídajících sociálních opatření, zabezpečuje rozhodně lepší výsledek než projednání v Poslanecké sněmovně pod silným vlivem politických stran a jejich vztahů. Tvrzení v odůvodnění o deregulačních sporech dosavadní průběh projednávání vyhlášek nepotvrzuje.

V odůvodnění se odsuzuje vyřazení “Parlamentu” i Senátu z rozhodovacího procesu, ale předložený návrh uvažuje ke zvýšení nájemného jen se souhlasem Poslanecké sněmovny.

Návrh odporuje postupu podle § 696 občanského zákoníku, § 1 odst. 6 a § 10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, a § 2 odst. 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění zákona č. 135/1994 Sb.