I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku dle bodu I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 23. června 1993 Č. 331
S t a n o v i s k o
vlády České republiky
k návrhu zásad zákona , kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona ČNR č. 26/1993 Sb. /tisk č. 365/
Vláda České republiky na svém zasedání dne 23. června 1993 projednala a posoudila návrh zásad zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona ČNR č. 26/1993 Sb. Vláda nevyslovila souhlas s návrhem zásad zákona v předloženém znění z těchto důvodů .
Předložený návrh zásad zákona je neúplný. Realizace navrhovaného záměru si vyžádá nejen novelizaci § 36 zákona ČNR č. 283/1991 Sb., ale též změnu trestního řádu. Jde zejména o ustanovení § 86,87 a 88, která upravují použití stejných prostředků, jako je operativní technika, po zahájení trestního stíhání s tím, že v přípravném řízení rozhoduje o jejich nasazení podle citovaných ustanovení rovněž prokurátor. Je proto účelné, aby otázka přechodu působnosti k udělování souhlasu s použitím operativní techniky z dosavadních orgánů prokuratury na soudy byla posouzena komplexně, s přihlédnutím k novému postavení státního zastupitelství, až v návaznosti na připravovanou rekodifikaci trestního řádu. Nejedná se přitom pouze o posouzení právní. Na zřeteli je nutno mít i důležitou otázku praktickou. Vzhledem k nárůstu závažné organizované trestné Činnosti vzroste i četnost případů nasazení operativní techniky. U orgánu udělujícího souhlas s používáním operativní techniky musí být proto vytvořeny podmínky pro urychlené a pružné vyřizování žádostí policie.
Pokud jde o otázku ústavnosti, nelze souhlasit s argumentací předkladatelů, že souČasný stav, kdy povolení k použití operativní techniky policií uděluje prokurátor, je neústavní. Podle Č1. 80 odst. 1 Ústavy České republiky státní zastupitelství ( a do jeho zřízení prokuratura České republiky) nejen zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení, ale vykonává i další úkoly, stanoví-li tak zákon.Jedním z takových úkolů je nepochybné i udělování povolení k používání operativní techniky podle § 36 zákona ČNR č. 283/1991 Sb. Postup prokuratury v daném směru nelze proto považovat za neústavní. Rovněž skuteČnost, že ve smyslu Č1. 4 Ústavy České republiky jsou základní práva a svobody pod ochranou soudní moci, neznamená, že jedině soud může být nyní povolán k úkonům, kterými dosud pověřuje prokurátora zákon ČNR č. 283/1991 Sb. Svěřením základních práv a svobod pod ochranu soudní moci je vyjádřena obecná zásada, že každý zásah do těchto práv a svobod musí být přezkoumatelný obecným nebo ústavním soudem. Právo na soudní ochranu
v daném případě je zajištěno jak Ústavou (Č1. 87 odst.l písm.d) ), tak Listinou základních práv a svobod ( Č1. 36 odst.l a 2) a vztahuje se i na použití operativní techniky policií.